Linkowanie wewnętrzne, wychodzące i zewnętrzne to trzy typy linków, z którymi mamy do czynienia podczas pozycjonowania strony internetowej. Zdecydowanie, warto poznać je dokładniej i świadomie zarządzać nimi przy procesie pozycjonowania – wykorzystując ich potencjał. Poniżej przedstawiamy trzy typy linkowania w pozycjonowaniu i wszystkie najważniejsze informacje o nich.
Linkowanie wewnętrzne
Pierwszym typem linkowania, z jakim mamy do czynienia przy pozycjonowaniu strony internetowej jest linkowanie wewnętrzne. Jest to połączenie wszystkich podstron serwisu internetowego odnośnikami tak, aby połączenie stanowiło logiczną strukturę. Ogólnie istnieje kilka strategii i metod linkowania wewnętrznego np. linkowanie w schemacie plastra miodu, gdzie łączone są ze sobą wszystkie podstrony. Linkowanie takie ma na celu ułatwienie indeksowania witryny i przechodzenia robotom indeksującym Google na kolejne podstrony. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu serwis może być dokładniej zindeksowany, co wpływa na ogólną ocenę pozycjonowania. Linkowanie wewnętrzne pomaga również zwiększać czas przebywania użytkowników na stronie, poprzez proproponowane podobnych treści.
Linkowanie wychodzące
Drugim typem linkowania podczas pozycjonowania stron internetowych jest linkowanie wychodzące. Jest to zdecydowanie najmniej popularny typ linkowania, choć w rzeczywistości jest doceniany i zauważany przez Google. Linkowanie wychodzące polega na dodawaniu na naszej stronie internetowej linków kierujących do zewnętrznych witryn. Ma to na celu dawanie użytkownikom naszego serwisu możliwości przejścia na inne strony i poznania większej liczby informacji. Dla Google jest to sygnał, iż nasza strona jest dostosowana do użytkowników i chętnie proponuje im dodatkowe informacje. Pewnego rodzaju kontrowersją, która pojawia się przy linkowaniu wychodzącym, jest to, że działając w ten sposób, wykonujemy dla innych witryn darmowe linkowanie zewnętrzne. Choć jest to samo w sobie prawdą, nasza witryna również odnosi spore korzyści z dodawania linków wychodzących, a jeśli nie chcemy wspomagać konkurencyjnych witryn tematycznych, zawsze możemy linki wychodzące kierować do stron, z którymi nie konkurujemy np. Wikipedii która sama w sobie jest niezwykle ceniona przez Google.
Linkowanie zewnętrzne
Trzecim i najważniejszym typem linkowania w pozycjonowaniu stron internetowych jest linkowanie zewnętrzne. Jest to pozyskiwanie linków zwrotnych z sieci do naszej witryny. Linkowanie zewnętrzne jest również jednym z najważniejszych czynników rankingowych, a w przeszłości — na początku działania wyszukiwarki Google było wręcz decydującym czynnikiem o pozycjonowaniu strony internetowej. Google obecnie zmniejsza priorytet linkowania zewnętrznego na rzecz innych elementów np. contentu, ale w dalszym ciągu pozyskiwanie linków zwrotnych do witryny jest niezwykle ważnym działaniem pozycjonującym. Linki zwrotne, możemy pozyskiwać z takich miejsc jak:
- media społecznościowe
- fora internetowe
- blogi
- serwisy tematyczne
- portale ogłoszeniowe
Linkowanie zewnętrzne ma przede wszystkim za zadanie ułatwiać odnajdywanie naszej strony internetowej w sieci robotom indeksującym oraz przechodzenie na naszą witrynę i łatwiejsze indeksowanie. Linki zwrotne pomagają również pozyskiwać ruch z internetu, który będzie zwiększał popularność statystyk strony internetowej, co korzystnie wpływa na cały proces pozycjonowania. Linkowanie zewnętrzne, możemy wykonywać zarówno samodzielnie jak i zlecać to zadanie agencjom SEO, które oferuję tę usługę jako jedną z głównych.
Pozyskując linki zwrotne samodzielnie do naszej witryny, przede wszystkim powinniśmy robić to naturalne i w nieszablonowy sposób. Linki powinny różnić się również typem stron, z których są pozyskiwane, a także atrybutami dofollow i nofollow. Należy również zwracać szczególną uwagę na jakość witryn z których pochodzi linkowanie gdyż obecnie Google, stawia przede wszystkim na jakość, a jeden link z wartościowej i popularnej strony internetowej jest dużo więcej wart aniżeli wiele linków z obumarłych serwisów czy nisko jakościowych witryn.