Depozycjonowanie stron internetowych jest jednym z bardziej tajemniczych procesów związanych z działaniem stron internetowych w wyszukiwarkach. O ile w ogóle wiemy czym może być taki proces, najczęściej orientujemy się jedynie w tym, iż jest odwrotnością pozycjonowania i polega na obniżeniu rankingu witryn internetowych w wyszukiwarce Google. Jest to jednak tematyka warta bardziej szczegółowego zapoznania się, a w dalszej części tekstu odpowiadamy na wszystkie najważniejsze pytania związane z depozycjonowaniem stron internetowych i podpowiadamy kiedy oraz w jakim celu wykonuje się obniżenie pozycji witryn.
Czym jest depozycjonowanie stron internetowych
Depozycjonowanie stron internetowych jest celowym i świadomym obniżeniem pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google. Proces ten, możemy wdrażać zarówno w odniesieniu do swojej strony internetowej jak i innych witryn, których nie jesteśmy właścicielami. Depozycjonowanie może zatem służyć zarówno dobym jak i złym celom — będąc narzędziem obniżającym ranking obcych stron.
Depozycjonowanie polega głównie na odwrotnych działaniach do pozycjonowania i również jest to proces długotrwały oraz nieprzewidywalny. Możemy wykonywać go zarówno samodzielnie jak i znajdować na rynku specjalistów zajmujących się tego typu działaniami – choć jest to dużo mniej popularna usługa niż usługa różnego rodzaju pozycjonowania stron internetowych.
Kiedy i w jakim celu się je wykonuje
Depozycjonowanie stron internetowych przede wszystkim wykonuje się gdy chcemy samodzielnie obniżyć ranking naszej witryny, a nie chcemy usuwać jej z indeksu Google ani internetu. Będzie to sytuacja, w której np. chcemy wypromować w tej samej kategorii tematycznej inną naszą witrynę i zależy nam, aby to właśnie ona była na najwyższych pozycjach.
Depozycjonowanie stron internetowych wdraża się również w obronie naszego dobrego imienia i marki. W internecie na różnego rodzaju witrynach mogą znajdować się nieprawdziwe, a wręcz atakujące nas treści, które, mogą wyrządzać realne straty wizerunkowe i finansowe. Nie jest to rzadki przypadek nieuczciwej konkurencji, a oczernianie w internecie jest stosowane bardzo często. W takim wypadku nie czekając na reakcję organów ścigania czy procesy sądowe, uczciwe marki, mogą bronić się przed witrynami, które je atakują – prezentując np. nieuczciwe opinie czy informacje o naszej marce.
Depozycjonowanie stron internetowych może być również negatywnym narzędziem, które wykorzystywane jest do ataków czy nieuczciwego pozycjonowania stron internetowych. Ma to miejsce szczególnie w branży o dużej konkurencyjności, gdzie znacznie łatwiej i taniej jest depozycjonować inne strony internetowe aniżeli pozycjonować naszą witrynę. Działanie takie jest moralnie naganne, a także wątpliwe prawnie i może mieć negatywne skutki — szczególnie jeśli działaniem takim wyrządzimy straty innymi witrynom. Niezależnie jednak od motywacji, depozycjonowanie jest również metodą na konkurencję z innymi witrynami.
Jak wykonuje się depozycjonowanie
Depozycjonowanie przede wszystkim wykonuje się poprzez rozoptymalizowanie strony internetowej jeśli mamy do niej dostęp. Jeśli jest to nasza witryna, wystarczy usunąć mobilną wersję witryny czy wydłużyć czas jej ładowania i działania. Działaniami depozycjonującymi na stronie internetowej będą zatem wszystkie te działania, które wykonujemy w celu jej pozycjonowanie, ale wykonywane odwrotnie.
Jeśli nie mamy dostępu do strony internetowej, również możemy korzystać z szeregu działań, które będą obniżały ranking innych witryn, których nie jesteśmy właścicielami. Przede wszystkim działaniem tego typu może być sabotaż. Choć jest to wyrafinowany sposób depozycjonowania może się jak najbardziej zdarzać. Nieuczciwe osoby lub marki, mogą próbować uzyskać dostęp do witryny np. oferując audyt SEO lub pozycjonowanie strony na bardzo korzystnych warunkach. Depozycjonowanie będzie przeprowadzone zatem poprzez subtelną zmianę konfiguracji witryny, którą bardzo trudno odkryć i która odkrywana jest dopiero po pewnym czasie, gdy witryna zanotowała już spore spadki w rankingu Google.
Działanie depozycjonujące może być również duplikacją contentu. Zaindeksowanie aktualizacji na stronie internetowej może zajmować sporo czasu robotom indeksującym Google. Nieuczciwe marki, mogą zatem publikować nowe treści pojawiające się na atakowanej witrynie na innych stronach w sieci. Choć Google posiada zaawansowane algorytmy potrafiące rozróżniać plagiat, czasami, mogą się mylić, a działając w ten sposób regularnie, prawowita witryna z oryginalnymi treściami może zostać ukarana jako duplikująca.
Działaniem, które wykonuje się w celu depozycjonowania witryn internetowych jest również masowe składanie skarg do Google na konkretny serwis. Skargi te, mogą dotyczyć niezalecanych działań pozycjonujących i są one rozpatrywane indywidualnie przez żywe osoby – pracowników Google. Biorąc pod uwagę fakt, iż pozycjonowanie stron internetowych często odbywa się na granicy działań White i Black Hat SEO, pracownicy Google nie znając kontekstu zgłaszanych skarg, mogą zinterpretować zachowania legalnie działającej witryny negatywnie i nałożyć na nią kary.
Depozycjonowanie to również szereg innych działań mających na celu atakowanie konkretnej witryny i mogą być to działania np. hakerskie w postaci włamań na stronę czy ataków DDOS. Będą one miały na celu zablokowanie witryny, zmniejszenie czasu jej obecności w sieci online czy uszkodzenie.