Jak założyć sklep internetowy z myślą o SEO, zadbać o SEO na etapie budowy sklepu i zoptymalizować e-sklep pod kątem pozycjonowania?

Jak założyć sklep internetowy z myślą o SEO

Zakładanie sklepu internetowego to bardzo żmudny i skomplikowany proces. Jednym z głównych elementów tego procesu jest SEO, czyli pozycjonowanie naszego serwisu w wyszukiwarce Google. Z pewnością jest to ważne źródło pozyskiwania klientów, o którym nie możemy zapominać. Często jednak zwracamy uwagę na ten, element dopiero po stworzeniu strony internetowej, gdy witryna funkcjonuje i nie znajduje się na najwyższych pozycjach w Google w danej kategorii tematycznej.

O SEO przy budowie sklepu internetowego powinniśmy jednak dbać zdecydowanie wcześniej — już na etapie jego projektowania, aby osiągnąć najlepsze efekty. Jak zatem założyć sklep internetowy z myślą o SEO, jak dbać o nie na etapie budowy sklepu, a także optymalizować istniejący sklep internetowy pod kątem pozycjonowania? O tym wszystkim poniżej.

Wybór hostingu

Pierwszym działaniem, jakie należy wykonać przy budowie sklepu internetowego z myślą o SEO jest wybór odpowiedniego hostingu. Wbrew pozorom hosting ma duże znaczenie dla pozycjonowania sklepu internetowego. Poszczególni dostawcy mogą znacząco różnić się od siebie. Przede wszystkim powinniśmy wybrać dobrą i renomowaną markę o pozytywnych opiniach. Powinniśmy zwrócić uwagę na jakość hostingu, gdyż potencjalnie niskie oszczędności, mogą w przyszłości wpływać na wiele elementów naszego serwisu. Hosting może odpowiadać za:

  • szybkość ładowania się i działania strony internetowej
  • ciągłość obecności serwisu online w sieci
  • potencjalne błędy
  • bezpieczeństwo

Powinniśmy wybrać zatem taki hosting po porównaniu wielu opcji, który spełni nasze oczekiwania. Warto również pomyśleć o tym długofalowo, uwzględniając rozwój sklepu — zakładając optymistyczne scenariusze, aby w przyszłości nie mieć problemu z ładowaniem się z serwisu, co będzie wpływało na SEO internetowej.

Przeczytaj:  Czym jest marketing marki lokalnej w sieci?

Szablon i projekt e-sklepu

Pierwszym krokiem tworzenia sklepu internetowego z myślą o SEO jest wybranie odpowiedniego szablonu strony. Przeważnie wybieramy je z myślą o estetyce i jest to sporym błędem, gdyż w przyszłości dużo łatwiej zmienić szatę graficzną, aniżeli architekturę witryny. W zależności od tego, czy budujemy sklep używając platformy sprzedażowej, kreatora witryn, czy samodzielnie kodujemy w HTML-u powinniśmy wybrać prosty, lekki i wydajny szablon, który nie będzie przeładowany niezbędnymi elementami. Wybierając szablon strony internetowe, powinniśmy kierować się względami praktycznymi, a następnie estetycznymi.

Analiza i dobór odpowiednich słów kluczowych

Ważnym elementem sklepu internetowego jak i każdej innej strony WWW są słowa kluczowe. To one decydują na jakie hasła w Google będzie wyświetlana nasza witryna i jakich klientów będziemy pozyskiwali. Proces analizy i doboru odpowiednich słów kluczowych jest zatem bardzo ważny.

Frazy trzeba przeanalizować pod różnymi kątami, takimi jak miesięczna liczba wyszukiwań, konkurencja pod daną frazą, sezonowość, aktualne trendy czy popularność. Należy określić, pod jakimi słowami kluczowymi będziemy mogli najefektywniej pozycjonować stronę, czyli pozyskiwać jak najwięcej jakościowego ruchu przy jak najmniejszej konkurencji.

Struktura adresów URL, plików, informacji, linkowania

Rozpoczynając budowę sklepu internetowego jedną z ważniejszych rzeczy, o której musimy pomyśleć pod kątem SEO, jest zaplanowanie odpowiedniej struktury witryny. Będą to struktury adresów URL podstron, struktury plików oraz informacji. Jest to bardzo ważne, gdyż zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest określenie pewnego schematu i jego wykonywanie w późniejszym czasie, aniżeli spontaniczne dodawanie linków wewnętrznych, plików czy informacji.

Przede wszystkim powinniśmy zastanowić się nad dodawaniem kolejnych podstron i nazywaniem ich. Adresy URL nie powinny być generowane automatycznie, a powinny zawierać słowa kluczowe i być stworzone zgodnie z zasadami user friendly. Powinniśmy również zaplanować nazewnictwo plików, a także sposób ich umieszczania na serwerze, aby mieć do nich łatwy dostęp w późniejszym czasie, gdyż to również ułatwia indeksowanie witryny. Powinniśmy też zaplanować strukturę strony, ilość zakładek, a także uwzględnić też rozbudowę serwisu, aby w pewnym momencie nie zorientować się, że stoimy przed ścianą i musimy przebudowywać cały serwis. Musimy  również określić sposób linkowania wewnętrznego w jaki będziemy dodawali linki łączące poszczególne podstrony naszego serwisu. Jest to szczególnie ważne, gdyż losowe dodawanie linkowania jest niekomfortowe i nieefektywne.

Przeczytaj:  Pozycjonowanie stron, wizytówki na Google Maps, zdjęć i plików PDF czy filmików na YT

Architektura wszystkich wyżej wymienionych elementów sprawia, że roboty indeksujące będą mogły łatwo i komfortowo poruszać się po naszej witrynie, a co za tym idzie lepiej i dokładniej ją indeksować.

Wersja mobile strony

Bardzo ważnym elementem, o który powinniśmy zadbać już na etapie budowania sklepu internetowego, jest stworzenie responsywnej wersji witryny. Jest to niezwykle ważny element, gdyż w branży e-commerce regularnie rośnie sprzedaż na urządzeniach mobilnych, a wielu klientów kupuje w pośpiechu jadąc pociągiem lub tramwajem, przeglądając swój smartfon. Wyszukiwarka Google doskonale zna ten trend i coraz mocniej premiuje witryny dostosowane do urządzeń mobilnych. Przed uruchomieniem strony lub na początku działalności sklepu internetowego powinniśmy stworzyć responsywną wersję witryny. Będzie to funkcja serwisu, która zmienia jego wygląd, jeśli wchodzi się na sklep z urządzeń mobilnych. Wersja taka dostosowuje się do urządzeń małoekranowych i ułatwienia korzystanie z serwisu. Warto wykonać taki krok na początku budowania serwisu, aby móc przetestować wersję mobilną i nie musieć ingerować tak poważnie w stronę w przyszłości, kiedy uruchomimy już nasz sklep. Będzie to dużo bezpieczniejsze rozwiązanie.

Content is king

Jedną z najlepiej znanych rzeczy w SEO jest to, że content jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Budując zatem sklep internetowy, planując go lub już prowadząc, nie powinniśmy zapominać o tej kwestii. Przeważnie w branży e-commerce skupiamy się na zaprezentowaniu oferty, optymalizacji pod kątem sprzedażowym, czy user experience. Powinniśmy jednak zwrócić szczególną uwagę na content, który potrafi w istotny sposób zwiększyć pozycjonowanie.

Przygotowywanie contentu powinniśmy rozpocząć od zaplanowanego całej „akcji”. Powinniśmy zdecydować, czy chcemy samodzielnie stworzyć content, czy jednak będziemy musieli go zamawiać. Musimy, w tym celu zarezerwować odpowiedni czas lub środki. Powinniśmy również przygotować sporą ilość contentu – tak dużo, ile damy radę, aby dodać go na utworzoną stronę. Nigdy nie powinniśmy otwierać naszego sklepu internetowego, publikować go, a następnie w miarę upływu czasu dodawać pierwsze artykuły. Nowi klienci, mogą mieć wątpliwości co do naszego profesjonalizmu, a wyszukiwarka Google z pewnością odpowiednio nisko zindeksuje naszą witrynę gdy nie znajdzie na niej dużej ilości contentu. Jeśli zatem uruchamiamy sklep internetowy, powinien posiadać zakładkę blog, w której będą znajdowały się liczne artykuły i wpisy tematyczne.

Przeczytaj:  Optymalizacja contentu pod kątem SEO i nie tylko

Porada: Jeśli chcemy prowadzić duży, profesjonalny sklep internetowy, a także dobrze przygotować go pod kątem SEO przed rozpoczęciem działalności, warto przez jakiś czas zamawiać duże ilości contentu u freelancerów, profesjonalnych copywriterów, czy na platformach ze zleceniami. Możemy również współpracować z agencją SEO. Ważne jest aby w momencie pojawienia się sklepu internetowego w sieci, miał on w sobie duże ilości jakościowych i zoptymalizowanych pod kątem SEO treści.

Atrybut nofollow na linki wychodzące

Przydatną podpowiedzią jest również już od samego początku budowania naszego sklepu internetowego jest nałożenie atrybutów no follow na linki wychodzące z naszej witryny. Jest to uzasadnione tym, że sklep internetowy będzie linkował do wielu producentów, stron zewnętrznych czy innych lokalizacji w sieci. Powinniśmy jednak zatrzymywać moc z naszej strony internetowej wewnątrz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *