Pozycjonowanie przeważnie kojarzy nam się jedynie z promowaniem stron internetowych w wyszukiwarce Google. Ogólnie możemy jednak pozycjonować w internecie wiele innych elementów, takich jak wizytówkę na Google Maps, filmiki na YouTube czy pliki PDF i zdjęcia w Google Image. W tym wpisie przedstawiamy i krótko opisujemy te wszystkie elementy, które możemy pozycjonować w sieci. Podpowiadamy również na co warto zwrócić szczególną uwagę przy ich promowaniu.
Pozycjonowanie stron WWW w Google
Pierwszym i zdecydowanie najpopularniejszym elementem, który możemy pozycjonować w wyszukiwarce Google, są zwykłe strony WWW. Pozycjonowanie ich, czyli zwiększenie widoczności w wyszukiwarce Google polega na wykonaniu od kilkudziesięciu do kilkuset czynności optymalizacyjnych. Dotyczą one tych wszystkich elementów, które mają większy lub mniejszy wpływ na pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce Google. Mają one na celu ułatwić odnalezienie strony robotom indeksującym przemierzającym sieć, a także podpowiedzieć im, że nasza witryna jest jakościowa, wartościowa i przydatna dla użytkowników.
Celem pozycjonowania stron internetowych jest znalezienie się na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google pod konkretnymi określonym przez nas hasłami tematycznymi. Jest to jeden z najpopularniejszych sposobów w marketingu internetowego i promocji marki w sieci. Możemy wykonywać go zarówno samodzielnie, jeśli posiadamy odpowiednią wiedzę lub wynająć do tego celu agencję marketingową.
Ogólnie istnieje bardzo wiele różnych czynników rankingowych o mniejszym lub większym priorytecie. Do tych najważniejszych możemy zaliczyć przede wszystkim analizę i dobór słów kluczowych, dodawanie wartościowego contentu na stronę, przyspieszenie działania strony, uproszczenie kodu HTML i szkieletu strony, dodanie linkowania wewnętrznego i wychodzącego, czy stworzenie wersji mobilnej strony. Do działań pozycjonujących wykonywanych poza witryną internetową możemy zaliczyć np. linkowanie zewnętrzne, pozyskiwanie ruchu na stronę czy umieszczanie danych NAP wraz z linkiem do strony w internecie.
Proces pozycjonowania przeważnie trwa od kilku do kilkunastu miesięcy w zależności od popularności kategorii, w której pozycjonujemy stronę, stanu witryny, budżetu który posiadamy, czy kompetencji agencji SEO i konkurencji, z jaką rywalizujemy.
Pozycjonowanie witryn w Bing
Pozycjonowanie witryn w wyszukiwarce Bing ogólnie polega na takiej samej zasadzie, co wyżej opisane pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google. Jest jednak kilka elementów, które różnią się w tym procesie. Wyszukiwarka Bing docenia i premiuje nieco inne elementy, niż wyszukiwarka Google, na które należy położyć większy nacisk, jeśli chcemy być również widoczni na wysokich pozycjach z naszą witryną w tej wyszukiwarce. Wbrew pozorom wyszukiwarkę Bing wykorzystuje spora liczba osób. Choć jest to jedynie kilka procent rynku z racji na niską konkurencję, warto rozważyć promowanie się i w tej wyszukiwarce.
Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na słowa kluczowe, słowa zawarte tytułach, opisach i meta tagach. Powinniśmy również dodawać content graficzny, wideo czy interaktywny, a nie opierać się jedynie na tekstowym. Bing faworyzuje również witryny z bogatą zawartością, rozbudowane i jakościowe. Ważnym czynnikiem rankingowym jest również jakość linkowania zewnętrznego. Wyszukiwarka Bing bardzo lubi strony edukacyjne o rozszerzeniach edu, gov itd. Przy pozycjonowaniu strony w Bing ważne są również sygnały z mediów społecznościowych np. back linki. Wyszukiwarka docenia również bardziej staż strony w internecie oraz optymalizację on page na rzecz działań off page.
Pozycjonowanie kanału i filmików na YouTube
Pozycjonowanie kanału i filmików na YouTube to kolejny rodzaj pozycjonowania w naszym zestawieniu. Polega on na optymalizacji kanału oraz filmików, które na niego dodajemy w taki sposób, aby były one promowane przez YouTube – czyli wyświetlane na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. YouTube jest drugą największą witryną w internecie, a także pierwszą największą wyszukiwarką nagrań wideo. Oznacza to, że dobra widoczność na tym portalu daje wiele możliwości i spory potencjał.
Optymalizacja kanału na YouTube przede wszystkim polega na dokładnym opisaniu go i wypełnieniu wszystkich formularzy podczas zakładania. Powinniśmy również dodać jakościowe zdjęcie profilowe, a także zdjęcie kanału. Musimy też publikować na nim regularnie nagrania, które również będą zoptymalizowane i jakościowe. Przydatną poradą podczas pozycjonowania kanału na YouTube jest stworzenie playlist tematycznych, do których będziemy dodawali nowe wgrywane na serwis filmiki. W ustawieniach kanału powinniśmy dodać przemyślane i przeanalizowane słowa kluczowe, pod którymi chcemy być widoczni na YouTube. Do tego celu możemy użyć np. planera słów kluczowych Google. Słów kluczowych powinniśmy używać również w opisie kanału. Skutecznym sposobem na pozycjonowanie jest również proszenie o subskrypcje i zdobywanie ich jak największej ilości. Aby nasz kanał był lubiany przez YouTube, warto również zadbać o optymalizację pod kątem user experience, czyli użytkowników, dodając linki do innych filmików, dokładnie je opisując, czy wstawiając plansze na zakończenie filmików, aby wykorzystać z naszego kanału pełen potencjał.
Pozycjonowanie filmików na YouTube z kolei polega przede wszystkim na stworzeniu dobrego i jakościowego materiału. Musi być zatem ciekawy i aktualny, a także ponadczasowy, aby był chętnie oglądany. Powinien być również nagrany minimum w rozdzielczości HD, a także zawierać spersonalizowaną i stworzoną przez nas miniaturkę zdjęcia. Kolejnym elementem optymalizacyjnym jest zadbanie o odpowiedni tytuł, a także opis, w którym powinny pojawiać się konkretne słowa kluczowe, a także dodanie odpowiednich tagów. Ustalając opis, warto przypomnieć, że jedynie tylko kilka pierwszych zdań jest widocznych na liście wyników wyszukiwania wraz z miniaturką i tytułem, a więc warto zadbać, aby znajdowało się w nich ciekawe zachęcenie do obejrzenia filmiku. Ważnym elementem pozycjonowania filmików jest również aktywność użytkowników, taka jak polubienia czy komentarze, o które zdecydowanie warto prosić — nawet w zamian za profity.
Promowanie wizytówki na Google Maps
Ważnym elementem, który możemy pozycjonować w sieci — na Google Maps jest nasza wizytówka Google Moja Firma. Działania optymalizujące będą sprawiały, że wizytówka będzie pojawiała się od razu w pierwszej puli wyników – czerwonych pinezek rozmieszczonych na mapie, gdy ktoś w aplikacji lub wyszukiwarce będzie wyszukiwał lokalnych firm, czy haseł tematycznych. Jest to bardzo ważne, gdyż zdecydowana większość użytkowników korzysta jedynie z pierwszej strony wizytówek, nie przychodzą na kolejne. Dzięki temu możemy liczyć na większy ruch na naszej stronie internetowej oraz wszystkie wymierne korzyści, które są tego konsekwencją.
Pozycjonowanie wizytówki na Google Maps polega głównie na jej optymalizacji. Będzie oznaczało to dokładne opisanie wszystkich formularzy i pól oraz umieszczenie kompleksowych informacji o naszej firmie. Dodatkowo warto podać telefon stacjonarny, który będzie potwierdzał naszą lokalizację prefiksem. Kolejnym działaniem pozycjonującym jest zamieszczanie zdjęć i multimediów. Warto postawić zwłaszcza na wirtualny spacer, który jest mocno premiowany przez Google Maps. Kolejnym działaniem pozycjonującym jest regularne zamieszczanie postów aktualności, wykorzystując odpowiednie słowa kluczowe.
Pozycjonując wizytówkę na Google Maps, powinniśmy również zadbać, aby usunąć wszystkie inne wizytówki związane z naszą marką. Powinniśmy również powiązać się z naszą stroną internetową, a na samej stronie osadzić wizytówkę, aby elementy te bezpośrednio oddziaływały na siebie. Warto też pamiętać, że mocna strona WWW to również silny sygnał dla Google. Powinniśmy zadbać również o dużą ilość pozytywnych opinii od naszych klientów.
Pozycjonowanie zdjęć w Google Image
W wyszukiwarce Google możemy również pozycjonować grafiki i zdjęcia, które publikujemy na naszej witrynie. Będą one pojawiały się na wysokich pozycjach w zakładce, Google Image, czyli drugiej najpopularniejszej zakładce w wyszukiwarce Google.
Aby to zrobić, powinniśmy zwrócić uwagę na to jakie zdjęcia dodajemy na naszą stronę internetową. Przede wszystkim powinny mieć one jak największą rozdzielczość i jak najmniejszą wagę. W sieci istnieje wiele serwisów, narzędzi i optymalizatorów, które usuwają za zdjęcia niepotrzebne informacje i optymalizują je pod kątem pozycjonowania. Zdjęcia powinny również posiadać odpowiedni tekst alternatywny zawierający słowa kluczowe, a także powinny pojawiać się w towarzystwie tekstu tematycznego. Aby nasze zdjęcia pojawiały na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google Image, powinniśmy zadbać o ich unikalność, a także adekwatny tytuł zdjęcia. Warto również publikować fotografie w typie JPG i PNG. Pomocne jest także dodanie mapy zdjęć, a także stworzenie danych strukturalnych.
Ciekawostka: Zdjęcia w Google Image pozycjonują się nieco dłużej. Dzieje się tak z uwagi na spore moce obliczeniowe, które są potrzebne przy tego typu pracach indeksujących, a które Google musi wykorzystywać również na dostarczenie innych usług. Warto jednak poczekać nieco dłużej — nawet kilka miesięcy na wypozycjonowanie zdjęcia, gdyż ono również może dostarczać naszej stronie internetowej korzystnego ruchu organicznego.
Pozycjonowanie plików PDF w Google
Pozycjonować w internecie możemy również pliki PDF. Mogą one pojawiać się jako odrębne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google i stanowią dodatkową szansę na pojawienie się naszego wyniku w danej kategorii tematycznej. Pliki PDF są traktowane przez wyszukiwarkę Google tak jak pojedyncze podstrony serwisu. Co zatem zrobić, aby pozycjonować je w internecie i zwiększać ich widoczność?
Przede wszystkim pliki te nie, mogą być szyfrowane i zablokowane hasłem. Muszą również być w formie tekstowej, a nie graficznej. Są to podstawowe wymogi, które musimy spełnić, jeśli chcemy pozycjonować pliki PDF w Google. Następnie powinniśmy umieścić w nich w wysokiej jakości content w tematyczny, który będzie zawierał odpowiednie słowa kluczowe — tak jak na konkretnej podstronie serwisu. Powinniśmy również dodawać zdjęcia lub inne materiały urozmaicające content. Powinny mieć również stosunkowo małą wagę, a więc warto poddać je optymalizacji w specjalnych narzędziach. W plikach PDF powinno znaleźć się również linkowanie wewnętrzne kierujące do innych podstron naszego serwisu, a także linkowanie wychodzące kierujące do witryn zewnętrznych. Plik PDF możemy również linkować zewnętrznie, co ułatwi ich odnalezienie i zindeksowanie.