Pozycjonowanie stron internetowych przeważnie nie jest rozgraniczane na różne typy, a jeśli jest nazywane, to jego nazwa pada w ogólnym kontekście niezależnie od tego, jaki rodzaj pozycjonowania jest wdrażany na stronie internetowej. Choć niewiele osób o tym wie, pozycjonowanie stron internetowych dzieli się na różne typy, a 5 najpopularniejszych z nich przedstawiamy w dalszej części tekstu.
Pozycjonowanie standardowe czyli globalne
Pierwszym, najpopularniejszym i standardowym typem pozycjonowania jest pozycjonowanie ogólne. Jest to globalne promowanie witryny internetowej w danych kategoriach tematycznych czy pod konkretnymi słowami kluczowymi. Zadaniem tego typu pozycjonowania jest wypromowanie witryny pod konkretnymi hasłami globalnie, gdy w wyszukiwarce internetowej zostanie zadane takie same pytanie, pod jakim pozycjonujemy naszą witrynę.
Jest to najpopularniejszy typ pozycjonowania, który wykorzystuje się przy promowaniu witryn tematycznych, serwisów informacyjnych, sklepów internetowych czy tych wszystkich stron, które bezkompromisowo chcą być najwyżej w danej kategorii w sieci.
Przy pozycjonowaniu standardowym najczęściej wybiera się kilka fraz głównych, które będą przewodnie dla całej witryny i to właśnie pod nimi promuje się stronę internetową. Pulę słów kluczowych, pod którymi będzie widoczna witryna dopełnia się jeszcze wieloma frazami pobocznymi, na które nie jest już kładziony tak duży nacisk, ale które również są tematycznymi słowami kluczowymi.
Pozycjonowanie lokalne
Drugim najpopularniejszym sposobem pozycjonowania stron internetowych jest pozycjonowanie lokalne. Bazuje ono na tej samej zasadzie, co pozycjonowanie standardowe, lecz promowanie witryny internetowej odbywa się jedynie w kontekście lokalnym. Przy pozycjonowaniu lokalnym wykorzystuje się lokalne słowa kluczowe, czyli standardowe frazy tematyczne rozszerzone o nazwę miejscowości, regionu lub same nazwy miast. Wykorzystuje się również powiązywanie witryn z lokalnymi danymi NAP w internecie czy wizytówką Google Maps. Wszystkie te działania pozycjonujące mają na celu promować witrynę w wyszukiwarce Google pod konkretnymi hasłami, ale jedynie gdy wyszukiwanie pochodzi z konkretnej miejscowości lub jej dotyczy — czy jest to zaznaczone poprzez dodanie nazwy miejscowości w wyszukiwanym haśle.
Pozycjonowanie lokalne pomaga pozyskiwać ruch organiczny związany z daną społecznością lub lokalizacją. Przeznaczone jest ono dla właścicieli biznesów stacjonarnych np. zakładów fryzjerskich czy restauracji oraz osób chcących dotrzeć z ofertą do osób z danej społeczności.
Pozycjonowanie szerokie
Pozycjonowanie szerokie to trzeci typ pozycjonowania z naszego zestawienia. Jest to alternatywny sposób promowania witryn w wyszukiwarce Google, który polega na pozycjonowaniu strony internetowej pod bardzo dużą lub nawet nieskończoną liczbę fraz. Pozycjonujemy strony internetowe w ten sposób, zamieszczając na witrynie wszystkie możliwe tematyczne słowa kluczowe dla tej kategorii bez kładzenia nacisku na którąkolwiek z nich. Działanie takie ma na celu pozyskiwanie małych ilości ruchu organicznego spod bardzo dużej ilości fraz, co w efekcie ma dawać taki sam lub większy ruch organiczny jak przy pozycjonowaniu standardowym.
Pozycjonowanie szerokie wykorzystuje się przede wszystkim gdy w danej kategorii tematycznej trudno byłoby nam się przebić przez konkurencyjne witryny pod najpopularniejszymi słowami kluczowymi. Pozycjonowanie szerokie wykorzystywane jest także często przy promowaniu sklepu internetowego czy w sytuacji gdy chcemy rozszerzyć spektrum haseł pod jakie pozycjonujemy naszą witryną.
Do plusów pozycjonowania szerokiego przede wszystkim możemy zaliczyć brak ryzyka przeoptymalizowania strony internetowej. Szeroki zakres słów kluczowych sprawia, że na stronie www nie będzie pojawiało się zbyt wiele tych samych frazy, co jest sporym zagrożeniem przy pozycjonowaniu standardowym. Pozycjonowanie szerokie umożliwia również uzyskanie dużej ilości klientów witrynie, która nie jest najpopularniejsza w danej kategorii tematycznej. Szerokie pozycjonowanie pozwala pozyskiwać jakościowy ruch osób spod bardzo szczegółowych i konkretnych fraz, które są zdecydowane zakupowo i szukają konkretnych przedmiotów, towarów czy usług.
Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne
Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne to jeden z najnowszych trendów w pozycjonowaniu. Zwiększająca się popularność tych urządzeń sprawia, że dostosowując stronę głównie pod urządzenia małoekranowe, jesteśmy w stanie pozyskiwać głównie ruch z nich przynoszący nam wiele profitów. Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne to przede wszystkim zadbanie o responsywną wersję witryny, przyspieszenie działania strony czy dostosowanie szablonu w taki sposób, aby był wygodny do przeglądania na smartfonach i tabletach. Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne skupia się zatem głównie na optymalizacji technicznej, aby witryna była jak najbardziej przyjazna dla urządzeń małoekranowych. Ten typ pozycjonowania wdraża się głównie w branżach, gdzie z racji ich charakterystyki odbiorcy korzystają głównie z telefonów lub tabletów, a także jeśli chcemy wyróżnić się wśród konkurencji czy przy pozycjonowaniu standardowym pozyskiwać dodatkowe ilości klientów.
Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe
Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe to jeden z najbardziej niszowych sposobów promocji witryny Google. Jest to dostosowanie i optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwania, które pochodzą z usługi Google Voice Search, czyli wyszukiwania głosowego. Wykorzystuje się je przede wszystkim w celu wybicia się w tej kategorii wyszukiwania haseł, co jest znacznie łatwiejsze niż przy hasłach wpisywanych standardowo. Może być to sposób na zwiększenie ruchu organicznego, a także na pozycjonowanie alternatywne jeśli dana kategoria tematyczna jest dla nas zbyt konkurencyjna. Dostosowywanie naszej strony internetowej do głosowego wyszukiwania to przede wszystkim optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych, gdyż to właśnie z nich pochodzi najwięcej wyszukiwań głosowych, ale także dodawanie na stronie fraz typu long-tail, czyli długich ogonów składających się z kilku słów i mających charakter mowy potocznej – dokładnie takiej, w jakiej pada zadane pytanie głosowo do mikrofonu.