Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne obejmuje szereg działań on-site oraz off-site, które mają na celu zdobycie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce oraz mapach Google dla zapytań o usługi i produkty, które są oferowane w danej okolicy. Na przykład będąc w Szczecinie i szukając warsztatu samochodowego, użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę „mechanik samochodowy Szczecin” i wówczas otrzymują wyniki, które odpowiadają ich kryteriom.

Warto pozycjonować się lokalnie, by skutecznie docierać do klientów, którzy są zainteresowani Twoją ofertą. Taka strategia SEO opłaca się wszystkim biznesom stacjonarnym, bez względu na branżę czy wielkość firmy. Pozycjonowanie lokalne może dotyczyć zarówno miejscowości, jak i np. dzielnic miast czy nawet ulic w przypadku dużych miast.


    Pozycjonowanie w mapach Google

    Pozycjonowanie lokalne należy rozpocząć od sprawdzenia, czy firma posiada wizytówkę Google Moja Firma oraz w jaki sposób jest ona wykonana. Istotne jest, jakie zostały udostępnione informacje, czy są kompletne i prawidłowe. Bardzo istotnym czynnikiem rankingowym jest również to, jak wygląda optymalizacja strony www, która jest przypisana do wizytówki. Ważne są treści uzupełnione o frazy kluczowe, odpowiednie linkowanie, prawidłowa struktura strony oraz wiele innych aspektów, które mają znaczenie dla rankowania strony w wynikach organicznych.

    Przede wszystkim warto wiedzieć, że wyniki prezentowane w wyszukiwarce przez Google pokazują jedynie 3 pinezki, a także mapkę. Celem pozycjonowania lokalnego jest to, by znaleźć się w tych właśnie trzech wynikach, co pozwoli na skuteczne dotarcie do odbiorców. Google wykorzystuje geolokalizację użytkownika poszukającego określonych usług i produktów, aby zaprezentować mu jak najtrafniejsze wyniki. Stąd też na przykład prowadząc zakład szewski w dzielnicy Jeżyce w Poznaniu, Twoja firma powinna mieć wizytówkę Google, a strona być zoptymalizowana pod frazy lokalne, jak np. „szewc Poznań Jeżyce”, „Jeżyce naprawa obuwia”.

    Na pojawienie się w czołowych pozycjach nie mają szans firmy, które „nie istnieją” w internecie, a te, które nie mają swojej wizytówki lub strony albo witryna nie jest dobrze zoptymalizowana, mają na to znacznie mniejsze szanse. Wyjątkiem jest brak konkurencji w okolicy i niszowa branża (np. salon Audi Lubin, gdy w mieście i regionie funkcjonuje wyłącznie jedna taka placówka).

    Dla kogo pozycjonowanie lokalne?

    Zastanawiasz się, czy warto pozycjonować się w mapach Google? Zdecydowanie! Przemawiają za tym m.in. statystyki, zgodnie z którymi ruch organiczny z map Google (pinezek) może generować nawet 40-50% całego ruchu w witrynie. Aby jednak pozycjonować się lokalnie, konieczne jest posiadanie stacjonarnego adresu, np. sklepu, salonu, biura. Co jednak istotne, siedziba firmy może być również adresem wirtualnym (tzw. wirtualne biura), które w ostatnim czasie zyskały ogromną popularność. Wówczas właściciel biznesu decyduje się na outsourcing obsługi biurowej, bez konieczności fizycznej obecności przedsiębiorstwa w danym miejscu.

    Tym samym, pozycjonowanie lokalne polecane jest każdemu, kto prowadzi swój biznes pod wskazanym adresem i chce znaleźć się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania oraz mapie Google na zapytania związane z frazami kluczowymi i lokalizacją. Może to dotyczyć zarówno biznesu stacjonarnego (np. restauracja, salon kosmetyczny, sklep odzieżowy itd.), jak i biznesów hybrydowych (np. sprzedaż stacjonarna i internetowa).

    Wizytówka Google Moja Firma ułatwia dotarcie do klientów i jest niezwykle pomocna z punktu widzenia odbiorców, ponieważ łatwo mogą znaleźć firmy, których usługami są zainteresowani. Warto jednocześnie pamiętać, że pozycjonowanie lokalne nie zamyka drogi do realizacji strategii ogólnopolskiej czy międzynarodowej. Wręcz przeciwnie, jeśli chcesz rozwijać swój biznes na szerszą skalę, warto łączyć różne strategie SEO (np. pozycjonowanie lokalne z long tail).

    Jak działa lokalne SEO?

    Pozycjonowanie lokalne obejmuje szereg działań, których celem jest budowanie widoczności witryny na zapytania powiązane z daną lokalizacją (np. województwem, miastem, regionem, dzielnicą, wsią itd.). W ostatnich kilku latach na popularności zyskały zapytania typu „blisko mnie”, które są niezwykle komfortowe dla użytkowników i pozwalają im szybko znaleźć to, czego potrzebują w możliwie najbliższej odległości – np.  po komendzie „apteka blisko mnie” użytkownik otrzyma listę aptek, które działają w pobliżu miejsca, w którym aktualnie się znajduje.

    Lokalne SEO nie różni się znacznie od standardowego pozycjonowania. W tym przypadku kluczowa jest analiza i wybór słów kluczowych, które będą ukierunkowane lokalnie (np. z nazwą miasta, województwa), a także opracowanie odpowiednich treści i ich nasycenie frazami czy zadbanie o linki i techniczne SEO na stronie. Lokalne wyniki wyszukiwania dopasowane są do aktualnej lokalizacji użytkownika za sprawą mechanizmowi geolokalizacji lub też do jego zapytań (np. gdy planuje wycieczkę i poszukuje restauracji w pobliżu hotelu).

    Pozycjonowanie lokalne w Lencia.pl

    Na pozycjonowanie lokalne wpływa wiele czynników – m.in. wizytówka Google Moja Firma, Opinie, optymalizacja strony internetowej czy pozyskane linki regionalne. Całościowa dbałość o lokalne SEO pozwala na osiągnięcie optymalnych efektów. Jeśli poszukujesz specjalistów, którzy wiedzą, jakie działania wykonać i chcesz osiągnąć zamierzony cel, czyli docierać do szerokiego grona odbiorców Klientów w swojej okolicy – zapraszamy do kontaktu. Eksperci Lencia.pl odpowiedzą na Twoje wszelkie pytania i przedstawią indywidualną ofertę pozycjonowania lokalnego. Skorzystaj z formularza kontaktowego i daj nam znać, czego potrzebujesz!