Pozycjonowanie long tail

Pozycjonowanie to proces, którego celem doprowadzenie do tego, by strony internetowe, sklepy czy blogi znalazły się jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Właściwie dobrana strategia pozycjonowania, kompleksowa optymalizacja strony oraz nieustanna weryfikacja prowadzonych działań są niezbędne, by osiągnąć zamierzony cel.

Jedną z metod jest pozycjonowanie long tail, czyli pozycjonowanie pod długi ogon. Polega na

Wykorzystywaniu ciągu słów, które mogą wpisywać potencjalni klienci, by znaleźć dane produkty i usługi. Ciężko jest się wypozycjonować np. na frazę ogólną „fotograf”, ale już na „fotograf ślubny Kraków cena” albo „sesje ślubne plener Małopolska” można łatwiej zyskać wysokie pozycje i dotrzeć do odbiorców, którzy faktycznie będą zainteresowani usługami, które świadczysz. Dowiedz się więcej o pozycjonowaniu log tail i sprawdź, jak możemy Ci pomóc!

Na czym polega pozycjonowanie długi ogon?

Pozycjonowanie strony internetowej na główne frazy jest czasochłonne, a w konkurencyjnych branżach często także mało skuteczne i kosztowne. Potrzeba dużego budżetu, by trafić do top 10 w wynikach organicznych, stąd też najczęściej pojawiają się tam najwięksi gracze. Nie oznacza to jednak, że małe firmy nie mogą się pozycjonować w sposób efektywny. Rozwiązaniem jest pozycjonowanie długi ogon, które polega na wykorzystywaniu fraz kluczowych składających się z kilku wyrazów. Frazy typu long tail są bardzo szczegółowo rozbudowane (np. buty robocze ochronne do pracy na budowie). W ten sposób dokładniej precyzujemy ofertę, a do serwisu trafiają użytkownicy, którzy faktycznie mogą być nią zainteresowani. Co istotne, pozycjonowanie szerokie stosuje się zarówno dla pojedynczych podstron, jak również dla całego serwisu.

Przykłady pozycjonowania pod długi ogon

  • Pozycjonowanie pod długi ogon lokalne

Na przykład osoba szukająca mechanika specjalizującego się w naprawach automatycznych skrzyń biegów w Katowicach prędzej wpisze w wyszukiwarkę „naprawa automatycznych skrzyń biegów mechanik Katowice” niż „mechanik”. W efekcie użytkownik otrzyma bardziej precyzyjne wyniki i łatwiej oraz szybciej znajdzie to, co go faktycznie interesuje

  • Pozycjonowanie pod długi ogon ecommerce

Poza tym pozycjonowanie long tail jest skutecznym sposobem na szybki wzrost sprzedaży w sklepach internetowych. Klienci często mają jasno sprecyzowane kryteria wyszukiwania. Nie wpisują w wyszukiwarkę słowa „narzędzia”, gdy szukają klucza o konkretnych wymiarach. Wówczas optymalną frazą jest np.: „klucz płaski 15”. Jeśli sprzedawca ma taki w sklepie, warto, by pozycjonował się z użyciem takiej frazy, zamiast na ogólną „narzędzia”, ponieważ taniej i szybciej sprzeda swoje produkty.

Jakie korzyści daje pozycjonowanie szerokie?

Jak już wiesz, pozycjonowanie szerokie, czyli tzw. long tail, jest kosztownym przedsięwzięciem. Dostarcza jednak szeregu korzyści, które mogą okazać się opłacalne w przypadku wielu witryn i sklepów internetowych.

  • Strony pozycjonowane pod liczne frazy kluczowe zwiększają szanse na dotarcie do większej ilości użytkowników z grupy docelowej.
  • Pozycjonowanie tego typu umożliwia lepszą skuteczność na unikalne frazy. Użytkownicy wpisują mnóstwo kombinacji słów kluczowych, a ich wykorzystanie w płatnych kampaniach byłoby zupełnie nieopłacalne.
  • Long tail to również szansa na zwiększenie ruchu organicznego w witrynie, co oczywiście może przełożyć się na wyższą sprzedaż czy lepszą rozpoznawalność.
  • Wzrost przychodów – skuteczniejsza sprzedaż dzięki pozycjonowaniu pod długi ogon może przynieść realny zysk finansowy, co z kolei pozwoli na zwiększenie budżetu na dalsze działania i stosowanie słów kluczowych o wysokiej konkurencyjności.
  • Mniejsza konkurencja – w przypadku zapytań long tail w wynikach organicznych łatwiej można się wypozycjonować na frazy szczegółowe niż ogólne.
  • Oszczędność – choć wspomnieliśmy, że długi ogon wiąże się z wieloma działaniami, co oznacza spore wydatki i wiele poświęconego czasu, to jednak w efekcie końcowym pozycjonowanie takie będzie najtańszą z opcji – szczególnie w stosunku do reklam Ads.

Jak przebiega pozycjonowanie pod długi ogon?

Pozycjonowanie long tail SEO różni się od pozycjonowania na frazy exact/money match, ponieważ konieczne jest znalezienie złożonych fraz kluczowych – najczęściej w bardzo dużej ilości (choć to zależy od indywidualnego przypadku). Bada się konkurencyjność, optymalizuje treści na stronie, przygotowuje zaplecze contentowe lub blogi pod takie słowa kluczowe. Wszystkie te działania są czaso- i pracochłonne, co bezpośrednio wpływa na ostateczną cenę pozycjonowania szerokiego.

Niemniej pozycjonowanie szerokie pozwala na budowanie ruchu organicznego na stronie z bardziej niszowymi frazami, które będą precyzyjnie dobrane i przyciągną klientów, którzy wiedzą, czego chcą (np. szukają różowej koszulki longsleeve bawełnianej, a nie po prostu bluzki). Kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu pod długi ogon jest zatem to, by znaleźć niszowe frazy dla konkretnej grupy docelowej, które jednocześnie będą pasować do treści strony i oferty. Do tego celu warto użyć narzędzi służących do planowania kampanii reklamowych i keyword plannerów, które mają na celu zasugerowanie najpopularniejszych słów kluczowych w danej kategorii.

Kiedy warto zdecydować się na pozycjonowanie long tail?

Zbyt niska efektywność pozycjonowania prowadzonego tradycyjnymi metodami powinna skłonić do refleksji nad ogólnymi założeniami, jakie zostały przyjęte podczas planowania strategii SEO. Często Klienci decydują się na pozycjonowanie na frazy ogólne i w skali ogólnopolskiej, zamiast poświęcić te środki na pozycjonowanie long tail i lokalne, które przyniosłyby znacznie lepsze efekty. Nie zawsze tak jest i wiele zależy od branży, witryny, budżetu, jednak zdecydowanie warto wziąć taką opcję pod uwagę i przedyskutować ją z ekspertem branży SEO.

W Lencia.pl gwarantujemy doradztwo w zakresie opracowania najlepszej strategii dla Twojej strony internetowej czy sklepu. Chcesz omówić szczegóły i zlecić naszej agencji pozycjonowanie pod długi ogon? Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu!