Promowanie się w internecie bez wykonywania jakichkolwiek czynności to marzenie wielu osób i marek. Reklama taka jest jednak możliwa jeśli na początku wdrożymy pewne działania i wykonamy konkretną pracę. W tym tekście odpowiadamy zatem na pytanie czym jest pasywne reklamowanie się w internecie, jakie korzyści daje i jak promować się w ten sposób.
Czym jest reklama pasywna w internecie
Reklamę pasywną w internecie możemy rozumieć w dwojaki sposób. Oba aspekty pasywnego reklamowania się w sieci będą jednak tworzyły całościowy sposób promocji, który możemy wykorzystywać kompleksowo dla reklamy naszej marki.
Pierwszym aspektem reklamy pasywnej jest reklamowanie się bez wykonywania jakichkolwiek czynności. Pasywność reklamy w tym sensie będzie polegała na wykonaniu pewnej pracy, działania czy zadania na początku procesu, aby nie musieć już robić w tym kierunku nic w przyszłości i móc “odcinać kupony” od raz wykonanych działań. Wykorzystując zatem pasywną reklamę, włożymy pewien trud w jej uruchomienie, a następnie będzie ona przynosiła wymierne konkretne zyski w przyszłości bez jakiegokolwiek naszego zaangażowania. Pasywna reklama rozumiana w tym sensie działa tak samo jak np. dochód pasywny.
Drugim aspektem pasywnej reklamy jest jej nieatakujący charakter. W tym sensie reklama pasywna będzie jedynie dawała odnajdować naszą markę w sieci odbiorcom, ale nie będzie bezpośrednia ich atakowała, nagabywała i zmuszała do interakcji z naszą marką. Reklama pasywna będzie zatem nastawiona na zwiększenie widoczności naszej marki w sieci, a także pomoc w odnajdywaniu jej klientom jak najłatwiej można to tylko zrobić. Chcąc reklamować się pozytywnie, będziemy zatem umożliwiali szybkie i proste odnalezienie naszej marki w sieci osobom, które poszukują informacji o danej kategorii czy produktów z danej branży.
Ogólnie reklamowanie się pasywne jest sposobem marketingu internetowego, który pozwala odnajdywać naszą markę w sieci szybko i łatwo, a także wymaga jedynie wstępnych prac dając długofalowe i regularne efekty. Celem marketingu pasywnego jest włożenie minimalnej ilości pracy i wyciągnięcie maksymalnej ilości korzyści, czyli zwiększenie efektywności, a także jakościowe reklamowanie się.
Marketing pasywny a SEO, Google Ads, social media, content marketing – Jak reklamować się pasywnie w internecie
Aby rozpocząć pasywne promowanie się w internecie, przede wszystkim powinniśmy umieścić informacje o naszej marce we wszystkich możliwych miejscach. Z pewnością będą to katalogi biznesowe i branżowe, a także fora internetowe i miejsca związane z wizytówkami firm. Powinniśmy stworzyć również wizytówkę na Google Maps, a także pozycjonować ją w miarę możliwości, aby znajdowała się ona na wysokiej pozycji w rankingu wizytówek.
Kolejnym sposobem na pasywne promowanie się w internecie jest stworzenie i zoptymalizowanie strony internetowej. Dzięki temu nasza marka będzie widoczna w wyszukiwarce Google i będzie można łatwo odnaleźć ją według wybranych przez nas haseł pod którymi będzie widoczna. Obecnie prawie wszystkie osoby poszukujące informacji w sieci korzystają właśnie z wyszukiwarki Google i jest to naturalny kierunek. Tworząc i optymalizując stronę możemy decydować, pod jakimi zwrotami będzie ona widoczna w sieci i na jakie hasła będzie odpowiadała. Przekaz taki z pewnością nie będzie atakował i nagabywał odbiorców, ale pozwoli być często odnajdywanym.
Kolejnym sposobem na zwiększenie widoczności naszej marki w sieci i pasywne promowanie się jest content marketing. Polega on na publikowaniu przydatnych, ciekawych i wartościowych treści tematycznych w różnych miejscach wirtualnej przestrzeni. Treści te przede wszystkim mają być merytoryczne, a także przydatne dla użytkowników którzy poszukują ich w sieci. Muszą być również opatrzone logiem naszej marki, nazwą czy adresem strony internetowej. Zadaniem zamieszczenia contentu jest w pierwszej kolejności danie informacji użytkownikom, a następnie zaintrygowanie ich i sprowadzenie na naszą stronę internetową, gdzie będziemy mogli przekonać ich, aby stali się naszymi klientami. Treści, jakie możemy zamieszczać w sieci to różnego rodzaju content pisany, treści graficzne, wideo, treści interaktywne czy content audio. Content powinien być udostępniany za darmo, dobrze zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarki a także jakościowy i poprawnie oznaczony logiem naszej marki.
Kolejnym sposobem na zwiększenie szans znalezienia naszej marki w internecie jest marketing szeptany. Jest to nieco prostsza i bezpośredniejsza odmiana content marketingu, ale równie skuteczna. Buzz marketing polega na umieszczeniu w internecie informacji polecających naszą markę. Są to najczęściej komentarze, wskazania czy rekomendacje. Zamieszcza się je w tych wszystkich miejscach, gdzie, mogą przebywać osoby związane z naszą kategorią tematyczną. Celem takich krótkich wpisów o pozytywnym wydźwięku na temat naszej marki jest poinformowanie odbiorców o jej istnieniu, a także przedstawienie im jej w pozytywnym świetle. Osoby napotykające na tego typu opinie będą z pewnością chciały sprawdzić naszą markę i jej produkty. Wpisy polecające możemy dodawać w mediach społecznościowych, na YouTube, na blogach z możliwością komentowania i w tych wszystkich miejscach, gdzie możemy zamieścić krótkie wpisy polecające.
Konto na Facebooku lub innych platformach społecznościowych to następny sposób pasywnego promowanie się w internecie. Polega on na stworzeniu jakościowego i ciekawego profilu marki, który będzie odnajdywany przez potencjalnych klientów. Powinniśmy uzupełnić go kompleksowo, a także dodać jakościowy content. Możemy również opublikować wiele postów reklamowych na grupach tematycznych tak, aby pozostały one w miejscach związanych z daną branżą w social mediach. Nasze wszystkie posty powinniśmy odpowiednio tagować, aby były odnajdywane w przyszłości po wpisaniu konkretnego hasła w wyszukiwarce na danej platformie społecznościowej.
Materiały sponsorowane to jeden rzadziej wykorzystywanych sposobów marketingu pasywnego jak i również nie najpopularniejszy sposób reklamy internetowej ogólnie. Ma jednak wiele plusów i idealnie wpisuje się w zamysł reklamy pasywnej. Dodawanie materiałów sponsorowanych będzie polegało na wykupywaniu możliwości reklamy i promowaniu się odpłatnie poprzez teksty tematyczne na portalach branżowych czy poprzez osoby znane i rozpoznawalny w sieci. Bardzo dobrym pomysłem jest wykupienie możliwości publikacji artykułów na dużych portalach branżowych. W zamian za jednorazową opłatą umieścimy na danym portalu artykuły tematyczne z poleceniem naszej marki i podkreśleniem jej w tekście jako lidera branżowego. Będzie skutkowało to regularnym napływem nowych klientów, korzystając z danego serwisu na którym dokonaliśmy płatnej publikacji. Podobnie możemy wykupić promocję u influencera np. YouTube-ra, który poleci naszą markę swoim fanom. Opublikowany filmik pozostanie w sieci na zawsze i będzie regularnie generował dla nas przypływ nowych klientów. Ważnym aspektem wykorzystywania treści sponsorowanych w marketingu pasywnym jest to, aby pozostawały one na zawsze w internecie. Należy zatem zadbać, aby materiał pozostał na stałe na danym kanale czy platformie i nie był usunięty np. po 30 lub 60 dniach. Tylko to gwarantuje pasywność reklamy i czerpanie wszelkich korzyści z tego typu promocji.
Dlaczego warto publikować pasywną foromę reklamy internetowej
Pierwszym powodem dla którego warto promować się pasywnie w internecie, jest jakoś tego sposobu i budowanie pozytywnego wizerunku marki. W internecie mamy do czynienia z wszechobecną agresywną reklamą zewsząd atakującą odbiorców. Jeśli wyłamiemy się z tego popularnego konceptu, a także będziemy promowali się w sposób pasywny, już na starcie nasza marka będzie oceniona pozytywnie. Odbiorcy z pewnością docenią to iż nie nagabujemy ich i nie atakujemy reklamą, a jedynie odpowiednio się prezentujemy i umożliwiamy odnalezienie naszej marki. Odbiorcy będą uważali wtedy naszą markę za profesjonalną i co najważniejsze jakościową. Jest to bardzo ważne, gdyż niezmiernie trudno zbudować jest pozytywny wizerunek marki w sieci. Dzięki takiej formie reklamy zyskamy również zaufanie i szacunek odbiorców którzy znacznie chętniej będą korzystali z naszej oferty aniżeli marek, które zasypują ich niemożliwymi do zamknięcia reklamami displayowymi czy lawiną niechcianych maili.
Drugim i jednym z najważniejszych powodów dla których powinniśmy wykorzystywać z reklamą pasywną, jest jej charakter. Wykonując pracę na początku zakładając odpowiednie profile w social mediach czy zwiększając obecność naszej marki w sieci przez wiele miesięcy, a nawet lat będziemy mogli odcinać kupony od raz już wykonanej pracy. Będzie to regularnie obniżało koszt naszej reklamy internetowej i pozyskania klienta, który wraz z biegiem czasu będzie malał do bardzo niskich wartości. Wykonując również pracę na początku procesu reklamowego, nie będziemy również zaabsorbowani w przyszłości i nie będziemy musieli wydawać budżetów czy poświęcać czasu na reklamowanie się. To wszystko sprawia, iż reklama pasywna będzie bardzo komfortowa i przyjazna dla naszej marki. Dodatkowo nie ryzykujemy niczym i nic nie tracimy wdrażając reklamę pasywną gdyż w długim czasie w większości przypadków reklama zwróci się przynajmniej adekwatnie do włożonej pracy.
Reklama pasywna w internecie to również elastyczność. Możemy korzystać z niej bez spełnienia jakichkolwiek warunków niezależnie od tego w jakiej branży działamy, jaki cel chcemy osiągnąć czy jaką marką jesteśmy. Możemy wybierać również konkretne sposoby promocji i dostosować je do naszej marki, a także działać tak intensywnie jak tylko możemy w danej chwili. Reklama pasywna to też możliwość zbudowania bardzo szerokiego portfela działań reklamowych. Im zatem więcej działań promocyjnych w sieci wdrożymy na początku, tym lepsze efekty uzyskamy. Skalowanie reklamy jest zatem możliwe i stosunkowo proste. Jeśli zechcemy promować się na dużo większą skalę, wystarczy wykupić odpowiednie usługi w agencjach marketingowych i oczekiwać adekwatnie większych zysków w przyszłości.
Plusem marketingu pasywnego w internecie jest również strona finansowa. Nie musimy posiadać wysokiego budżetu a reklamowanie się możemy rozpocząć nawet za darmo wykonując wszystkie czynności samodzielnie. Możemy też efektywnie wykorzystywać duże budżety reklamowe i przeznaczać środki na te sposoby reklamy, które przynoszą najwięcej korzyści. Oprócz opłacalności tego sposobu reklamy możemy bardzo łatwo mierzyć jej skuteczność, a także prowadzić statystyki.