Marketing treści to jeden z najbardziej jakościowych sposobów reklamy w internecie, poprzez który możemy zdobywać klientów skutecznie, efektywnie oraz panując nad całym procesem reklamy. Wiele jednak osób, firm i marek nie używa marketingu treści gdyż wydaje się on im skomplikowany. W tym tekście odpowiadamy na pytanie czym jest marketing treści i dlaczego warto stawiać właśnie na niego.
Czym jest strategia content marketingu
Najprościej ujmując content marketing to strategia marketingu internetowego, która polega na tym, że promujemy się w internecie poprzez publikowanie różnorodnych treści. To właśnie one mają przyciągać uwagę odbiorców, a nie reklamy jak w innych typach w promocji internetowej.
Głównym założeniem content marketingu jestem maksymalne zwiększenie widoczności marki w sieci i zainteresowanie odbiorców jakościową oraz wartościową rzeczą, jaką są artykuły czy wpisy blogowe. To właśnie one będą przyciągały odbiorców, którzy następnie będą sprawdzali markę dodającą tego typu treści. Content marketing nie ma stricte ściśle reklamowego charakteru i nie nagabuje bezpośrednio na skorzystanie z usług naszej marki. Ma to się dziać za sprawą zwiększenia widoczności marki w sieci, a także jej popularności i zaufania do niej.
Dla kogo przeznaczony jest marketing treści
Content Marketing treści przeznaczony jest dla wszystkich, którzy chcą reklamować się w internecie. Nie ma konkretnych wymogów lub nawet naturalnych preferencji, które by pozwalały reklamować się poprzez marketing treści jedynie konkretnej grupie osób.
Z marketingu treści możemy korzystać zarówno jeśli jesteśmy osobami prywatnymi i promujemy naszą personalną markę jak i firmami. Możemy również przeznaczać bardzo dużą sumę na content marketing, będąc dużymi globalnymi firmami lub promować się w ograniczonej formie będąc jedzenie małymi lokalnymi brandami.
Jakie są formy treści które możemy publikować
Jeśli zainteresowaliśmy się marketingiem treści i chcemy go wdrażać mamy do wyboru kilka ciekawych możliwości. Przed wyborem warto jednak zastanowić się który rodzaj treści będzie najlepiej dostosowany do naszej grupy docelowej, aby dawał nam jak najwięcej profitów. Możemy też używać różnych rodzajów contentu, aby dowiedzieć się, jaki z nich sprawdzi się najlepiej.
Przede wszystkim obecnie content w sieci to różnego rodzaju posty na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy innych platformach społecznościowych. Są to zazwyczaj krótkie treści nieprzekraczające kilkunastu – kilkudziesięciu zdań. Mają one bezpośredni charakter i cechują się częstą publikacją. To właśnie ona odgrywa główną rolę, gdyż z racji długości postów możemy publikować je dosyć często, przypominając o sobie regularnie naszym odbiorcom. Jest to dobre rozwiązanie jeśli w naszej branży liczy się aktywność. W samych postach możemy oprócz tekstu zamieszczać zdjęcia, materiały wideo jak także emotikony oraz formatować treść. Możemy dodawać też linki wychodzące do innych miejsc w sieci, gdzie odbiorcy będą mogli zapoznać się z dłuższą wersją materiału.
Artykuły tematyczne to kolejna bardzo popularna grupa treści w content marketingu. Artykuły te cechują się już sporą długością, a także dużo wyższym poziomem merytorycznym. Zazwyczaj są to teksty tematyczne, artykuły specjalistyczne czy wręcz w eksperckie. Publikowane są w celu dostarczenia konkretnej wiedzy np. jako artykuły poradnikowe. Jest to zdecydowanie najpopularniejsza grupa treści, jakie możemy wykorzystać w content marketingu. Dzieje się tak, gdyż pozwala ona na dokładne przedstawienie danego tematu, ma czytelne formatowanie i publikuje się ją we wszystkich miejscach w sieci. Również sami internauci bardzo chętnie czytają treści poradnikowe czy wpisy blogowe.
Zdjęcia oraz grafiki to kolejny typ contentu, poprzez który możemy się promować. Nie musi on zawsze oznaczać jedynie uzupełnienia treści pisanych, a może grać główną rolę. Zdjęcia mogą przedstawiać konkretne miejsca a grafiki doskonale obrazować i ilustrować dany temat. Ciekawą formą content graficznego są również infografiki przedstawiającej informacje w przystępny i czytelny sposób — często w dużo lepszy niż content pisany.
Materiały wideo tak jak filmy, animacje, filmy instruktażowe czy filmy długometrażowe są kolejnym typem contentu, który możemy stosować w marketingu treści. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych typów treści, którego jednak stworzenie będzie bardzo dobrą inwestycją. Odbiorcy uwielbiają wręcz otrzymywać informacje w komfortowy sposób.
Treści interaktywne to jeden z najmniej popularnych rodzajów contentu, który jednak jest bardzo skuteczny przy pozyskiwaniu odbiorców. Do tego typu treści możemy zaliczyć zdjęcia interaktywne 360 stopni, filmy 360 stopni, interaktywne prezentacje czy wirtualne spacery. Te elementy możemy wykorzystywać zarówno jako podstawowe źródło treści ale i jako uzupełnienie treści pisanych.
Ważną ale często pomijaną formą contentu jest również content audio. Zaliczały będą się do niego podcasty, audycje radiowe, a także muzyka czy transmisje prowadzone na żywo.
Gdzie publikować content? Social media, kanał na IG a może SEO?
W sieci istnieje wiele miejsc, w których możemy publikować content zarówno za darmo jak i odpłatnie. Przede wszystkim będzie to nasza strona internetowa. Może być to strona firmowa, blog czy specjalna zakładka z poradami.
Możemy również publikować treści w social mediach na naszych platformach społecznościowych, na których prowadzimy konto marki. Dzięki temu dostęp do treści będzie szybki i wygodny przez użytkowników, którzy preferują właśnie taki sposób korzystania z sieci.
Bardzo ciekawym i nieco zapomnianym miejscem, gdzie możemy publikować content w sieci, są fora internetowe. Wbrew pozorom w sieci istnieje wiele tego typu miejsc z dużą liczbą aktywnych forumowiczów. Zamieszczanie contentu branżowego na forach tematycznych z pewnością będzie bardzo dobrym pomysłem i spowoduje spore zainteresowanie naszą marką.
Wartą uwagi lokalizacją na publikację contentu w sieci jest również serwis YouTube. Możemy zamieszczać tam zarówno filmiki i materiały wideo, ale też materiały audio takie jak podcasty i relacje na żywo. Jest to druga największa wyszukiwarka w internecie i największy serwisy wideo, dzięki czemu znajdziemy tam dużą liczbę potencjalnych odbiorców.
Jednym z najciekawszych rozwiązań publikowania contentu w sieci są rozwiązania płatne. Zaliczamy do nich artykuły sponsorowane czy influencer marketing. Artykuły sponsorowane są artykułami zamieszczanymi na popularnych portalach tematycznych, gdzie publikujemy własny tekst z subtelną reklamą marki. Influencer marketing to z kolei współpraca z osobami znanymi i rozpoznawalnymi, aby umieszczali na swoich platformach społecznościowych np. na Facebooku lub Instagramie posty o naszej marce. Choć influencer marketingiem zakłada i bezpośrednie promowanie i polecanie naszej marki, nie będziemy mieli większego problemu z publikacją jakościowego contentu zamiast otwartej reklamy.
O czym warto pamiętać wdrażając content marketing czyli marketing treści
Chcąc promować się poprzez content marketing, niezależnie od wybranej formy czy strategii promowania się, warto pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim opublikowany content powinien być wysokiej jakości. Obecnie tylko taki ma rację bytu i może skutecznie przyciągać odbiorców. Ci są przeczuleni na punkcie spamu czy treści reklamowych i z pewnością nie będą dobrze odbierali contentu z błędami, treści reklamowych czy nachalnego nagabywania do zakupu.
Same treści powinny być również dopracowane, pozbawione błędów merytorycznych, a także estetyczne wizualnie, aby zapoznawanie się z nimi było przyjemne. Ważną kwestią podczas umieszczania contentu sieci jest również dostosowanie go do odpowiedniej grupy docelowej. Powinniśmy wybrać nie tylko formę, ale także i rodzaj przekazu reklamowego. Dzięki temu nasza promocja content marketingowa będzie efektywniejsza i skuteczniejsza.
Jeśli samodzielnie nie potrafimy tworzyć contentu, dobrym pomysłem jest zwrócenie się do specjalistów w konkretnej branży. Mogą być to freelancerzy, copywriterzy czy agencje marketingowe.
Dlaczego warto – korzyści content marketingu
Content marketing ma bardzo wiele zalet i warto wykorzystywać go z różnych względów. Będą to różnorodne korzyści – zarówno wymierne jak i wizerunkowe oraz logistyczne.
Przede wszystkim content marketing jest bardzo elastycznym sposobem reklamowania się. Możemy wdrażać go zarówno za darmo jak i odpłatnie. Nie musimy posiadać więc konkretnej sumy lub zobowiązywać się do wydawania konkretnych kwot przez określony czas jak ma to miejsce podczas pozycjonowania czy innych współprac z agencjami. Możemy również dobierać elastycznie formy reklamy do naszych celów, preferencji czy możliwości. Dzięki temu będziemy mogli reklamować się bardziej elastycznie i osiągać lepsze rezultaty. Plusem będzie również łatwość wdrożenia tego sposobu reklamy, gdyż nie musimy posiadać też żadnej skomplikowanej wiedzy marketingowej, aby promować się w podstawowym i średnim zakresie internecie poprzez treści.
Sporą zaletą content marketingu jest pasywny charakter takiej promocji. Raz tworzony materiał i umieszczony w sieci będzie przynosił korzyści przez bardzo długi czas po jego publikacji. Z czasem będzie wręcz zyskiwał na popularności, a coraz więcej osób będzie się z nim zapoznawać. Oznacza to, że za raz wydany budżet reklamowy będziemy uzyskiwali profity praktycznie przez wiele miesięcy, a nawet lat. Content marketing jest również bardzo wydajnym sposobem promocji. Zakupienie bądź stworzenie jednego tekstu tematycznego umożliwi nam jego publikację na wielu platformach i w wielu miejscach w sieci. Nie będziemy musieli zwracać szczególnej uwagi, że publikujemy ten sam materiał wiele razy, jak ma to miejsce np. przy pozycjonowaniu strony internetowej, gdzie bezwzględnie liczy się unikalność każdej treści.
Content marketing to kwestie wizerunkowe, które przekładają się też jednak na wymierne profity. Reklamowanie się poprzez dodawanie wartościowego contentu będzie bardzo dobrze odbierane przez naszych potencjalnych klientów. Będą oni wysoko cenili naszą firmę lub markę, a co za tym idzie, będą mieli większe zaufanie do niej i chętniej będą z niej korzystali.