Pozycjonowanie strony internetowej za efekt to bardzo kontrowersyjna opcja pozycjonowania witryn. Choć w przeszłości królowała na rynku, obecnie odchodzi się od niej i jest ona już dużo rzadziej wykorzystywana. Dzieje się tak, gdyż posiada wiele wad, a na pozycjonowanie za efekt obecnie nie powinniśmy się zdecydować. Dlaczego zatem warto omijać ten sposób pozycjonowania szerokim łukiem? Czym jest alternatywne pozycjonowanie hybrydowe? O tym wszystkim poniżej.
Bezwartościowe efekty
Pierwszym powodem, dla którego nie warto pozycjonować strony internetowej za efekt, są bezwartościowe efekty, które często osiągamy przy takim typie pozycjonowania. Jeśli ustalamy, że chcemy osiągnąć konkretną pozycję w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi hasłami lub konkretny ruch organiczny, nie oznacza to, że osiągnięcie tego wyniku będzie dla nas sukcesem. Często proces pozycjonowania jest nieprzewidywalny. W takich sytuacjach sukces budowany jest często na zaskakujących elementach, frazach czy sytuacjach, na które nie stawialiśmy. Możemy zatem bardzo często określić efekt błędnie, którego osiągnięcie nie przyniesie nam wymiernych korzyści, a który trudno jest przewidzieć prawidłowo przed rozpoczęciem pozycjonowania.
Agencje SEO chcąc również jak najszybciej uzyskać zapłatę za osiągnięcie konkretnego wyniku nogą manipulować pozyskiwanym ruchem. Jest to jeden z częściej wybieranych celów, a duży ruch wcale nie oznacza, że na naszej stronie zobaczymy dużą ilości osób zainteresowanych naszymi produktami. W rzeczywistości jednak osoby te nie muszą wcale być zainteresowane naszą kategorią tematyczną, a jedynie przychodzić na naszą witrynę w efekcie manipulacji lub oszukiwania. Nieuczciwe agencje, mogą zatem pozyskiwać bezwartościowy ruch ze źródeł niezwiązanych tematycznie z naszą branżą – co jest szczególnie częstym przypadkiem w trudnych i wymagających kategoriach tematycznych np. niszowych, gdzie dość trudno zdobyć jakościowy ruch organiczny. Nisko jakościowy ruch nie będzie przekładał się na sprzedaż a jedynie na puste statystyki, za które będziemy musieli zapłacić.
Ryzyko nieuczciwego działania agencji
Pozycjonowanie za efekt rodzi również ryzyko związane z nieuczciwym działaniem agencji SEO, które będą zajmowały się naszą stroną internetową. Jeśli wybierzemy taki typ pozycjonowania oraz anonimowe lub niesprawdzone agencje, będziemy mogli zderzyć się z wieloma nieuczciwymi praktykami. Przede wszystkim agencje te, mogą porzucać pozycjonowanie, jeśli dojdą do wniosku, że nie osiągną konkretnego efektu, co jest bardzo nieprofesjonalne i powoduje wiele kłopotów.
Agencje SEO, mogą również powodować konkretne wymierne straty na naszej witrynie, działając w sposób nieuczciwy. Mogą w ten sposób przekraczać zasady, co będzie skutkowało nawet nałożeniem kar i filtrów na naszą witrynę, które jest bardzo trudno usunąć, a także przywrócić witrynę do dobrego stanu. Agencje SEO mogą manipulować również statystykami, które dość trudno jest mierzyć, zwłaszcza przy bardzo złożonych czy niestandardowych celach.
Nieuczciwe agencje SEO mogą również wykorzystywać agresywne metody pozycjonowania niekoniecznie będące zalecane przez specjalistów. Na krótką metę może dać to dobre efekty – często nawet ponadprzeciętne, ale w dłuższej perspektywie może okazać się, że nie uzyskamy zbyt wielu korzyści i będziemy musieli borykać się z wieloma problemami np. niewyjaśnionymi stratami ruchu czy obniżoną widocznością w Google.
Efek, ale co dalej? Brak inwestycji w witrynę
Poważnym mankamentem pozycjonowania strony internetowej za efekt jest brak szerszej perspektywy pozycjonowania. Przede wszystkim agencje SEO, które otrzymują naszą stronę w pozycjonowanie, skupiają się na konkretnej płaszczyźnie witryny tak, aby osiągnąć cel, który im wyznaczyliśmy. Strona internetowa nie jest pozycjonowana zatem kompleksowo, solidnie i na wszystkich płaszczyznach, gdyż specjaliści skupiają się tylko i wyłącznie na konkretnym aspekcie, a nawet konkretnym słowie kluczowym lub pozyskiwaniu ruchu organicznego. Oznacza to, że po zakończeniu pozycjonowania i osiągnięciu efektu nasza strona może bardzo szybko spaść w rankingu wyników wyszukiwania, utracić pozyskiwany ruch organiczny, a także nie będzie miała innych wypracowanych walorów.
Pozycjonując stronę abonamentowo lub hybrydowo jest ona rozwijana kompleksowo na wszystkich płaszczyznach, tak jak powinna być optymalizowana i pozycjonowana według zasad i zaleceń Google. Oznacza to, że przeznaczając pieniądze na tego typu pozycjonowanie, zyskujemy witrynę, która przez wiele lat będzie jeszcze przynosiła nam efekty. Możemy wykorzystywać ją również na wiele sposobów, zmieniając zarówno słowa kluczowe, jak i wykorzystując pozyskiwanie różnego ruchu organicznego. Witryna taka będzie doinwestowana dużą ilością jakościowego contentu, świetną optymalizacją, czy dostosowaniem pod wieloma kątami np. mobile, user experience, SEO itd.
Pozycjonowanie za efekt nie jest zatem pozycjonowaniem zrównoważonym, co może być bardzo ryzykowne w ogólnym tekście pozycjonowania witryny. Co prawda może pomóc osiągnąć nam konkretne cele, ale nie będzie dawało wielu innych korzyści, jakie płyną z solidnego promowania strony w wyszukiwarce Google. Wydając zatem pieniądze na pozycjonowanie za efekt, nie będziemy budowali wartościowej witryny, a jedynie uzyskamy ulotny – często wątpliwy jakościowo efekt.
Brak kontroli
Kolejną wadą pozycjonowania za efekt jest brak kontroli nad tym procesem. Przy pozycjonowaniu efektowym rzadko dowiemy się jakimi metodami i sposobami była osiągnięta pozycja w top10, czy konkretny ruchu organiczny. W razie szkód wyrządzonych przez pozycjonera to właściciel witryny będzie ponosił wszystkie negatywne tego konsekwencje. W umowie dość trudno jest określić odpowiedzialność pozycjonera, a stworzenie odpowiednio transparentnej i bezpieczniej umowy dla właściciela witryny będzie dużym dodatkowym utrudnieniem i kosztem. Przekazując zatem stronę w pozycjonowanie za efekt, przeważnie nie będziemy mogli liczyć na szczegółowe i częste raporty. Nie będziemy mogli również ustalić strategii, a także mieć wpływu na ogólny kierunek pozycjonowania. Będziemy musieli przekazywać naszą witrynę nieco „w ciemno” osobie, do której nie możemy mieć zaufania.
Minus ten jest do zaakceptowania w sytuacji, kiedy uruchamiamy dopiero naszą witrynę i nie przeznaczyliśmy na jej funkcjonowanie zbyt wysokich sum. Jest on jednak bardzo groźny, gdy przekazujemy w pozycjonowanie stronę, którą prowadzimy wiele lat i która jest niezwykle mocno doinwestowana. W taki sposób możemy stracić wiele pieniędzy, a także czasu. Przekazanie strony w pozycjonowanie za efekt możemy zatem porównać do pożyczenia komuś obcemu samochodu – bardzo taniego lub bardzo drogiego.
Zbyt wysoka wycena
Jedną z największych wad pozycjonowania za efekt jest zbyt wysoka wycena usługi. Często są one przeceniane i wyceniane znacznie wyżej ponad ich realną wartość. Dzieje się tak, gdyż agencje muszą powetować sobie ryzyko nieotrzymania zapłaty od nas, na wypadek gdyby nie osiągnęły ustalonego rezultatu. Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem długotrwałym i nieprzewidywalnym, o czym należy pamiętać. Nawet zatem najlepsze agencje, mogą nie uzyskać takiego efektu, który nam obiecały. W takim przypadku narażają się na poświęcenie dużej ilości czasu na pozycjonowanie naszej witryny i nieotrzymanie za tę pracę zapłaty.
Agencje wyceniają zatem często pozycjonowanie za efekt dużo bardziej niekorzystnie, niż jest to w przypadku pozycjonowania abonamentowego czy hybrydowego. Oznacza to, że asekurują się naszym kosztem, przez co będziemy musieli zapłacić za uzyskanie danego efektu dużo więcej, niż przy pozycjonowaniu abonamentowym. Płacimy zatem dużo wyższe sumy jedynie za fakt osiągnięcia konkretnego wyniku. W porównaniu z pozycjonowaniem abonamentowym, gdzie wynik może oscylować wokół tej granicy i być dużo tańszy, pozycjonowanie za efekt będzie zatem często bardzo drogie. Zamawiając pozycjonowanie abonamentowe lub hybrydowe, uzyskamy podobne lub nawet lepsze rezultaty za niższą sumę.
Czym jest pozycjonowanie hybrydowe
Bardzo dobrym sposobem na uniknięcie wszystkich wyżej wymienionych wad jest wybór pozycjonowania hybrydowego. Jest to bardzo ciekawa alternatywa dla osób, które chcą pozycjonować swoją stronę internetową i osiągać na niej konkretne efekty. Osoby takie najczęściej są zainteresowane długotrwałym pozycjonowaniem i osiąganiem jakościowych, a nie chwilowych celów.
Pozycjonowanie hybrydowe to najnowszy model pozycjonowania, który podbija nasz rynek. Choć nie jest jeszcze taki popularny jak pozycjonowanie abonamentowe, staje się coraz częściej wykorzystywany. Jest to model pozycjonowania, w którym jedna część stanowi pozycjonowanie abonamentowe, a druga pozycjonowanie za efekt. Części te mogą być ustalone elastycznie i dowolnie przez agencję i klienta. Pozycjonowanie abonamentowe może zatem wynosić np. 50%, 70% czy 30%.
W praktyce oznacza to, że agencja pozycjonuje naszą stroną internetową abonamentowo miesięcznie, wykonując konkretne działania przy witrynie za konkretną opłatą. Działania te są regularne wykonywane niezależnie od części efektowej. Dodatkowo, jeśli agencja spełni nasze oczekiwania i osiągnie umówiony wcześniej efekt, otrzymuję dodatkowe wynagrodzenie.
Jakie ma plusy
Pozycjonowanie takie ma bardzo wiele zalet. Przede wszystkim jest wykonywane jakościowo, gdyż agencja SEO miesięcznie otrzymuje od nas wynagrodzenie i zarabia na współpracy z nami. Oznacza to, że nie musi posuwać się do podstępów czy nieuczciwego działania, aby uzyskać dochód. Plusem jest również fakt, że pomimo abonamentowego pozycjonowania naszej strony internetowej jest ono prowadzone głównie pod kątem celu, który chcemy osiągnąć. Witryna pozycjonowana jest zatem kompleksowo i solidnie, a działania pozycjonujące nastawione są w konkretnym kierunku. Niezależnie od osiągnięcia celu, będziemy otrzymywali mniej lub więcej profitów, na których nam zależy, a nie jak w przypadku pozycjonowania jedynie abonamentowego profity z różnych płaszczyzn — często tych, które nie są nam przydatne. Pozycjonowanie hybrydowe możemy również dokładnie monitorować, gdy będą dostarczone nam regularnie konkretne raporty z wykonanych działań, wykonanych czynności i postępów przy pozycjonowaniu, tak jak ma to miejsce przy pozycjonowaniu abonamentowym.