Facebook Ads oraz Google Ads są najpopularniejszymi systemami na reklamowymi w sieci. Jeśli mówimy o reklamie internetowej, przede wszystkim mamy na myśli oba te systemy, i choć każdy z nich działa na podobnej zasadzie i w podobny sposób, oferują nieco inne funkcjonalności a także umożliwiają promocję na nieco innych zasadach. Czym zatem są te dwa najpopularniejsze systemy reklamowe i jak działają, a także jakie mają plusy i kiedy warto ich używać ? Na te i inne pytania odpowiedzi udzielamy poniżej.
Facebooka Ads
Facebooka Ads to system reklamowy Facebooka, który dostępny jest na tym portalu społecznościowym dla każdej osoby posiadającej konto. Możemy z niego korzystać bez spełnienia specjalnych warunków, uruchamiając go w prawym górnym menu. Korzystamy ze specjalnego menedżera, w którym możemy stworzyć nową kampanię reklamową lub zarządzać tymi aktualnie emitowanymi, czy sprawdzać statystyki reklam.
Systemem reklamowym możemy zarządzać zarówno samodzielnie, jak i zlecać, to zadanie agencjom marketingowym. W drugiej opcji będziemy musieli ponieść dodatkowe koszty obsługi kampanii reklamowej, co jest jednak dobrym rozwiązaniem, jeśli samodzielnie nie potrafimy skonfigurować takiej reklamy. Opcje płatności, jakie otrzymujemy w Facebooka Ads to płatność za kliknięcie w link lub za wyświetlenie reklamy. Ogólnie do wyboru mamy ok. kilkunastu celów reklamowych związanych zarówno z kwestiami wizerunkowymi, zwiększeniem widoczności marki w sieci, a także celami sprzedażowymi i konkretnymi konwersjami. Niektóre formy płatności, mogą być dostępne jedynie przy konkretnych celach reklamowych.
Samo utworzenie reklamy oraz jej wyemitowanie może zająć nawet jedynie kilkanaście minut. Wszystkie kampanie reklamowa są emitowane po sprawdzeniu, jeśli spełniają warunki jakościowe i nie łamią regulaminu. W trakcie emitowania możemy je edytować, a także wstrzymywać i zakańczać.
Do plusów systemu reklamowego Facebook Ads przede wszystkim możemy zaliczyć możliwość szybkiego uruchamiania kampanii reklamowej. Korzyścią jest również bardzo duża elastyczność tworzenia reklam, a także sporo opcji jej konfiguracji. Do dyspozycji otrzymujemy również liczne statystyki, a także możliwość remarketingu przeprowadzonego z naszej strony internetowej lub strony prowadzonej na Facebooku. Zaletą tego sposobu reklamowania się jest bardzo łatwe pozyskiwanie odbiorców z ekosystemu Facebooka. Pomaga to w przechodzeniu na nasz profil, gdyż wiele osób nie chce opuszczać miejsca, w którym zobaczyło reklamą marki i udawać się, gdzie indziej np. ze strony internetowej na social media i na odwrót. Plusem jest również możliwość ekonomicznego reklamowania się przy wyborze odpowiednich opcji automatycznego dobierania stawek, a także możliwość taniej reklamy ogólnie.
Co oferuje FB?
System Facebook Ads przede wszystkim umożliwia wyemitowanie reklamy na Facebooku. Możemy zrobić to zarówno w formie tekstowej, graficznej, a także wideo, czy pokazu slajdów i karuzel produktowych. Poszczególne formy możemy emitować w prawej kolumnie serwisu, w messengerze, w Marketplace, aktualnościach odbiorców, a także w innych miejscach. Do dyspozycji otrzymujemy również promowanie gotowego tradycyjnego posta, który będzie emitowany w aktualnościach odbiorców.
Korzystając z systemu Facebook Ads, możemy również emitować reklamę na Instagramie. W tym wypadku również dostępnych jest kilka opcji, co do formy reklamy, a także jej umiejscowienia. Do dyspozycji w tym systemie reklamowym otrzymujemy również pełną możliwość targetowania odbiorców, możliwość wybrania wielu cech, czy targetowanie negatywne, czyli określenie odbiorców, którzy nie mogą zobaczyć naszej reklamy. Możemy również samodzielnie tworzyć materiały reklamowe w specjalnym kreatorze z podglądem na żywo, a także określać dokładnie harmonogram. Możemy też wpływać na rozdysponowywanie budżetu, określając np. maksymalne stawki, całkowity budżet, czy maksymalne dzienne stawki.
Google Ads
Google Ads to system reklamowy marki Google. Jest to największy i najpopularniejszy system reklamowy tego typu na rynku. Samo korzystanie z niego może być przeprowadzane zarówno samodzielnie, jak i przez zlecenie tej usługi agencji interaktywnej.
W tym systemie reklamowym otrzymujemy menedżera reklam, planer słów kluczowych, a także narzędzia do analizy i statystyk kampanii reklamowych.
Kampanię reklamową możemy uruchomić z dnia na dzień, ale na miarodajne wyniki często będziemy musieli poczekać nawet kilka – kilkanaście tygodni. Jest to czas, który pozwoli zebrać pierwsze dane, przeanalizować je, a także zoptymalizować proces i wybrać najlepsze rozwiązania reklamowe.
Do korzyści tego systemu reklamowego przede wszystkim można zaliczyć bardzo dużą ilość form reklamy. Używając wielu kombinacji i połączeń otrzymujemy praktycznie nieskończoną ilość sposobów, na jakie możemy się reklamować. Google Ads to również bardzo dobra kontrola przekazu reklamowego i wydatków, a także bogate statystyki. Plus, jaki możemy jeszcze podkreślić to bardzo duży zasięg programu reklamowego, a także możliwość docierania do jakościowego ruchu i pozyskiwanie wartościowych odbiorców. Sporą korzyścią prowadzenia kampanii w Google Ads jest również możliwość uzyskania bardzo wysokiego zwrotu i zysku z takiej kampanii reklamowej – nawet jeśli prowadzimy ją samodzielnie w prostej podstawowej wersji np. lokalnej.
Co oferuje Google
System Google Ads oferuje przede wszystkim 4 typy reklamy. Są to płatne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google, reklamy na YouTube, reklamy w Google Display Network, a także kampania reklamowa Google Shopping.
Wyniki wyszukiwania są umieszczone nad listą organicznych wyników wyszukiwania z adnotacją “reklama”. W tej opcji możemy samodzielnie decydować, pod jakimi hasłami będą widoczne wyniki, a także targetować odbiorców. Płatność w tej opcji odbywa się za kliknięcie w link i przejście na naszą stronę internetową.
Reklamy na YouTube to przeważnie materiały wideo publikowane przed, w trakcie i na zakończenie filmików wyświetlanych na serwisie, które opcjonalnie można pomijać o różnej długości. Na YT możemy publikować również banery graficzne i tekstowe na filmikach, a także banery reklamowe w różnych częściach serwisu.
Google Display Network to sieć partnerów Google i strony internetowe, które biorą udział w programie Google AdSense. Możemy zatem na stronach WWW partnerów Google emitować banery graficzne, tekstowe, a także wideo o różnej wielkości, odbiorcom którzy po wejściu na stronę partnera Google zobaczą baner z naszą reklamą.
Ostatni typ kampanii reklamowej Google Shopping przeznaczony jest dla osób chcących promować konkretne produkty. Dzięki temu pojawiają się one zarówno w zakładce Google Zakupy, a także w postaci aktywnych banerów sprzedażowych z konkretnymi produktami w Google Display Network i na YouTube. Banery te różnią się od bananów graficznych tym, że prezentują konkretne produkty wraz z krótkim opisem. Nazwą i ceną, a nie zdjęcie reklamowe.
Google Ads naturalnie daje możliwość targetowania przekazu reklamowego, a także w przypadku płatnych wyników wyszukiwania ustalania konkretnych słów kluczowych, pod którymi będą wyświetlały się nasze wyniki wyszukiwania. Możemy również ustalać odpowiedni harmonogram i budżet, wybierając różne opcje automatyczne, jak i ręczne.
Kiedy warto wybrać dany system
Niestety nie ma jednej, konkretnej i najlepszej odpowiedzi na to pytanie. Każdy system reklamowy działa w nieco inny sposób, a także oferuje nieco inne profity. Oznacza to, że będą one sprawdzały się również w nieco innych sytuacjach. Powinniśmy zatem wybierać je indywidualnie do naszej marki, sytuacji, w jakiej jesteśmy, możliwości jakie posiadamy, a także ograniczeń z jakimi się borykamy. Musimy wybrać je również w odniesieniu do celu, jaki chcemy osiągnąć i stylu w jaki chcemy się reklamować. Istnieje jednak kilka przydatnych porad, które pomogą wybrać odpowiedni typ kampanii reklamowej.
System Facebook Ads przede wszystkim, warto wybierać jeśli posiadamy główne konto marki na Facebooku lub Instagramie. Dzięki temu użytkownicy widzący naszą reklamę nie będą musieli opuszczać danej platformy społecznościowej, co z pewnością zwiększy konwersję reklamy. System ten, warto również wybierać, jeśli konkretna grupa docelowa, do której staramy się trafić, użytkuje właśnie FB lub IG.
System reklamowy Google Ads, warto wybierać z kolei, jeśli promujemy się głównie przez stronę internetową w sieci. Dzięki temu pozycjonowana witryna będzie pozyskiwała dodatkowy ruch poprzez płatne wyniki wyszukiwania, co będzie wartością dodaną. Google Ads będzie również dobrym pomysłem, jeśli chcemy promować się poprzez duże banery np. w sieci Google Display Network. System reklamowy Google może posiadać również niektórych sytuacjach większą grupą docelową od Facebooka.
Bardzo ciekawym rozwiązaniem, z którego możemy skorzystać, jest praktyczne przetestowanie obu systemów reklamowych. Nawet jeśli doskonale wiemy jak działają teoretycznie, a także kiedy się sprawdzają, nie będziemy znali ich praktycznego zastosowania. Jeśli zatem posiadamy budżet, warto stworzyć dwie lub po kilka takich samych kampanii reklamowych w i uruchomić je. Dzięki temu sami dowiemy się, jak w realnych warunkach sprawdzają się oba systemy reklamowe odnośnie do naszej marki. Wówczas wyniki mogą być zaskakujące. Może to być spowodowane nawet drobnymi z pozoru niewartym uwagi elementami, czy sytuacją branżową. W takiej sytuacji będziemy mogli wybrać świadomie odpowiedni typ kampanii promocyjnej i przeznaczyć duże właściwe środki na promowanie się w ten sposób.
Jeśli również nie wiemy, jaki system reklamowy wybrać lub na jaką promocję chcemy przeznaczyć dużą sumę pieniędzy, warto udać się po pomoc do agencji marketingowej. Pracują tam specjaliści, którzy pomogą wybrać nam odpowiedni system reklamowy, a także typ reklamy, dzięki czemu będziemy mogli reklamować się efektywnie. Przez to często nawet uwzględniając opłatę dla agencji marketingowej za wykonanie usługi, będziemy mogli zarabiać więcej pieniędzy.
Oba systemy reklamowe sprawdzą się również doskonale przy remarketingu. Jeśli zatem zakładamy markę internetową — i nawet nie chcemy reklamować się od razu przez Google Ads i Facebook Ads, zdecydowanie warto zainstalować piksele FB i Google na naszej stronie internetowej, aby tworzyć już listy remarketingowe, które przydadzą się nam w późniejszym czasie. Pozwolą one na emitowanie reklamy jedynie tylko tym osobom, które były już na naszej stronie internetowej.