Głównym sposobem promowania marki lokalnej w internecie jest posiadanie i pozycjonowanie lokalne strony internetowej. Posiadanie własnej witryny jest dzisiaj wręcz wymogiem dla każdego biznesu, a jednak duża ilość marek posiada jedynie nieaktualne strony — wizytówki czy nie posiada własnych witryn w ogóle. Pozycjonowanie lokalne strony internetowej może jednak znacząco zmienić na korzyść nasz biznes lokalny i naszą markę. Czym zatem jest pozycjonowanie lokalne? Jakie korzyści daje ta forma reklamy? Jak promować się w ten sposób? Na te i inne pytania odpowiedzi prezentujemy poniżej.
Czym jest pozycjonowanie lokalne strony internet
Pozycjonowanie lokalne stron internetowych to promowanie ich w wyszukiwarce Google poprzez podnoszenie ich pozycji w rankingu wyników wyszukiwania w konkretnych kategoriach w kontekście lokalnym. Oznacza to, iż dana strona internetowa jest dostosowywana do wyszukiwarki Google i optymalizowana pod jej kątem tak, aby pojawiała się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania gdy pojawiają się w niej pytania lokalne. W przeciwieństwie do pozycjonowania standardowego – ogólnego witryna tak pozycjonowana będzie widoczna główne pod konkretnymi hasłami, ale jedynie wtedy kiedy będą one zawierały nazwę danej miejscowości lub gdy zapytania będą z niej pochodziły. Witryna nie będzie zasadniczo widoczna globalnie kiedy dane hasło zostanie wpisane samodzielnie do wyszukiwarki bez zaznaczenia jego lokalnego charakteru.
Dobrym przykładem pozycjonowania lokalnego strony internetowej jest promowaniem witryny pod hasłem fryzjer Gdańsk, gdzie będzie ona pojawiała się właśnie pod taką frazę w Google, a także gdy osoby wyszukujące hasła fryzjer będą przebywały w Gdańsku. Witryna nie będzie jednak widoczna pod hasłem fryzjer globalnie kiedy fraza ta będzie wyszukiwana samodzielnie przez użytkowników na całym świecie.
Pozycjonowanie lokalne od technicznej strony polega na standardowym zoptymalizowaniu strony pod wyszukiwarkę Google, a także działaniach pozycjonujących off site poza stroną internetową. Jeśli nasza witryna spełnia wszystkie podstawowe wymagania i jest już zoptymalizowana pod kątem SEO, wykonuje się na niej kilka dodatkowych – innych czynności, które nadają lokalnego charakteru witrynie. Są to m.in. takie elementy jak:
- zamieszczanie lokalnych słów kluczowych na witrynie
- powiązywanie witryny z danymi NAP w sieci zawierającymi adres
- stworzenie i pozycjonowanie wizytówki na Google Maps oraz powiązanie z nią witryny
- linkowanie zewnętrzne pochodzące z lokalnych witryn
- podkreślanie danych adresowych na witrynie internetowej
Dlaczego należy posiadać i pozycjonować lokalnie stronę
Posiadanie i lokalne pozycjonowanie stron internetowych jest niezwykle ważne gdy chcemy promować naszą markę stacjonarną w sieci. Jest to podstawowy sposób reklamy internetowej marki naziemnej, gdyż to właśnie wyszukiwarka Google jest używana w pierwszej kolejności do wyszukiwania informacji – zwłaszcza tych lokalnych. Jest zatem to najważniejsza metoda, poprzez którą możemy dać się znaleźć klientom w sieci i zareklamować. Jeśli będziemy znajdowali się na wysokich pozycjach lokalnie w Google w konkretnych kategoriach lub pod konkretnymi hasłami lokalnie, klienci będą odnajdywali nas i korzystali z naszych usług.
Użytkownicy Google ufają również poleceniom wyszukiwarki i wierzą, iż sugerowane w pierwszej kolejności witryny na najwyższych pozycjach są najbardziej jakościowymi markami. Zdecydowanie warto wykorzystywać ten fakt do budowania profesjonalnego wizerunku i wizerunku lidera branżowego, który bardzo trudno jest zbudować innymi sposobami.
Samo tworzenie i pozycjonowanie lokalne strony internetowej jest bardzo prostym zadaniem. Możemy zlecić je łatwo wielu agencjom marketingowym nie znając się całkowicie zarówno na IT, SEO czy digital marketing. Również pozycjonowanie lokalne samo w sobie często jest bardzo łatwe, gdyż na lokalnych rynkach konkurencja jest dużo mniejsza niż pod hasłami czy w kategoriach globalnych. Często marki lokalne nie doceniają tego sposobu promocji, a więc bardzo prosto możemy wypozycjonować naszą witrynę na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google lokalnie.
Jak reklamować się w ten sposób
Jeśli chcemy promować się w ten sposób mamy dwie opcje do wyboru. Możemy robić to samodzielnie jak i zamawiając różne usługi wykonania strony i pozycjonowania. Samodzielne pozycjonowanie strony zalecane jest jedynie wtedy kiedy znamy się na tym lub w kategorii gdzie panuje niezwykle mała konkurencja, a w zasadzie jej nie ma. Istnieje wtedy szansa na samodzielne wybicie się w wyszukiwarce Google nawet bez jakościowych czy intensywnych działań pozycjonujących.
Zlecenie stworzenia strony internetowej i pozycjonowania agencji SEO jest polecane w zdecydowanej większości przypadków. Dzięki temu skutecznie i szybko nasza witryna pojawi się na wysokich pozycjach w lokalnych kategoriach tematycznych w Google, a także będzie to niezwykle wygodne i komfortowe rozwiązanie, gdyż będziemy mogli skupić się jedynie na obsłudze naszego biznesu stacjonarnego.