Pozycjonowanie stron internetowych z pewnością należy do grona najpopularniejszych sposobów w jakie możemy prezentować się i reklamować w internecie. Duża część marek lub osób prywatnych zastanawia się czy warto skorzystać z tego sposobu reklamy. Powoduje brak wiedzy lub wiele mitów krążących w sieci o pozycjonowaniu stron internetowych. W tym tekście rozwiewamy je wszystkie i przedstawiamy najważniejsze informacje o pozycjonowaniu stron www, jakie musimy wiedzieć chcąc promować się w wyszukiwarce Google.
SEO – Czym jest pozycjonowanie stron www?
Pozycjonowanie stron internetowych to proces, który ma dostosowywać i zoptymalizować naszą stronę internetową do wyszukiwarki Google, aby pojawiała się ona na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania i była w ten sposób eksponowana. Pozycjonowanie wykorzystuje się jako jedną z wielu strategii marketingu internetowego. Jest to jedna z najpopularniejszych taktyk digital marketingu, która pozwala reklamować się w internecie. Dzieje się tak z uwagi na spore zainteresowanie wyszukiwarką Google, a także wyeksponowanie naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowaniu możemy poddać każdy typ witryny internetowej niezależnie od tego, jakiej jest wielkości, o jakiej jest tematyce czy w jakiej technologii została wykonana. Możemy wykonywać je samodzielnie lub na wręcz przeciwnie – zlecać je agencjom SEO, które oferują licznie na rynku takie usługi. Pozycjonowanie jest też procesem długotrwałym i nie możemy przewidzieć dokładnie jego wyniku. Wiąże się to z bardzo skomplikowanymi algorytmami oceniania stron i prezentowania wyników wyszukiwania użytkownikom.
Celem pozycjonowania strony internetowej jest jak najlepsze dostosowanie jej pod kątem wyszukiwarki tak, aby Google oceniało pozytywnie naszą witrynę i umieszczało ją na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania w konkretnych kategoriach tematycznych. To ma zapewnić świetną widoczność naszej strony i popularność wśród osób, które wyszukują informacji w wyszukiwarce Google. Na najwyższych pozycjach pod konkretnymi hasłami tematycznymi witryna będzie otwierana dużo częściej niż witryny na pozostałych pozycjach i stronach. Pozycjonowanie stron internetowych ma zatem za zadanie jak najlepiej wyeksponować naszą witrynę w wyszukiwarce Google i pozyskiwać jak największy ruch organicznie poprzez jej dostosowanie do wyszukiwarki.
Ogólnie istnieje ok. kilkuset elementów rankingowych na podstawie których wyszukiwarka Google ocenia naszą stronę. Do najważniejszych możemy zaliczyć dobór słów kluczowych, dodawanie contentu na stronę, linkowanie wewnętrzne, optymalizację pod kątem urządzeń mobilnych, szybkości działania i user experience, a także linkowanie zewnętrzne czy stabilność funkcjonowania. Są to jedynie najważniejsze czynniki rankingowe, które wpływają na pozycję naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google. Sporą część z nich wyszukiwarka nie ujawnia i pozostają one jedynie sekretem samego Google.
Po co w ogóle pozycjonuje się strony internetowe?
Strony internetowe przede wszystkim pozycjonuje się, aby były one jak najlepiej dostosowane do wyszukiwarki Google, a przez to pojawiały się na jak najwyższych pozycjach pod konkretnymi hasłami lub w kategoriach tematycznych. To bezpośrednio przełoży się na większe zainteresowanie naszą stroną internetową, gdyż będzie ona jedną z pierwszych proponowanych przez wyszukiwarkę użytkownikom poszukującym informacji. Dzięki temu będziemy mogli pozyskiwać spory ruch organiczny, a w tym klientów dla naszych marek.
Pozycjonowanie strony internetowej wykonuje się zatem, aby nasza witryna była dobrze widoczna w wyszukiwarce, co w konsekwencji będzie przekładało się na pozyskiwanie wielu klientów i zarabianie pieniędzy. Pozycjonowanie strony internetowej jest również jednym z najciekawszych, najpopularniejszych i najskuteczniejszych sposobów marketingu internetowego, gdyż to właśnie przeważnie na stronach internetowych i w wyszukiwarce Google szukamy różnorodnych informacji w sieci. Ogólnie niedostosowane strony internetowe i niepodawane optymalizacji oraz pozycjonowaniu nie będą samoistnie pięły się w górę w rankingu wyników wyszukiwania, a będą przeważnie pozostawały na dalszych nieodwiedzanych przez użytkowników pozycjach.
Pozycjonowanie stron internetowych – Jak się to robi
Pozycjonowanie strony internetowej jest niczym innym niż dostosowywaniem kolejnych elementów strony tak, aby były one zgodne z zaleceniami i dobrymi praktykami wskazanymi przez Google. Dzięki temu strona będzie lepiej oceniana przez roboty indeksujące, a w konsekwencji wyżej wyświetlana w wynikach wyszukiwania Google.
Przede wszystkim działania pozycjonujące możemy podzielić na dwie części – optymalizację i działania poza stroną. Mówiąc o optymalizacji strony internetowej mówimy jedynie o działaniach, które dostosowują do wyszukiwarki Google sam serwis internetowy. Mogą być to takie działania jak optymalizacja pod kątem technicznym, user experience, mobile czy contentu.
Stronę internetową przede wszystkim upraszcza się, a także wybiera najprostszy możliwy szablon. Upraszcza się również kod HTML, a także zabezpiecza bazę danych i skrypty witryny, stosuje się również logiczne struktury plików, a także nazwy adresów podstron zgodnie z zasadą user-friendly czy optymalizuje hosting i szybkość działania witryny. Na całej stronie internetowej dodawane są również słowa kluczowe pod które ma być pozycjonowana strona, a są one efektem analizy specjalistów SEO. Na stronie zamieszcza się również linkowanie wewnętrzne mające ułatwić przechodzenie robotom indeksującym Google pomiędzy poszczególnymi podstronami czy teksty SEO zawierające słowa kluczowe i content tematyczny.
Działaniem pozycjonującym poza stroną internetową przede wszystkim jest linkowanie zewnętrzne. Polega ono na umieszczaniu linków do naszej strony na innych witrynach np. forach, w mediach społecznościowych czy na serwisach internetowych. Linki takie mają świadczyć o popularności naszej strony internetowej, a także ułatwiać odnajdywanie naszej witryny przez roboty indeksujące będące na innych stronach internetowych. Poza witryną sprowadza się również ruch na pozycjonowaną stronę internetową czy uwiarygadnia ją poprzez zamieszczenie danych NAP.
Dlaczego warto wdrażać proces pozycjonowania?
Pozycjonowanie strony internetowej przede wszystkim umożliwia pozyskiwanie dużej ilości odbiorców i nowych klientów. Działając w ten sposób możemy stosunkowo prosto pozyskać regularny napływ potencjalnych klientów na naszą witrynę. Wyszukiwarka Google nadaje się do tego celu idealnie, gdyż zapewnia praktycznie nieskończoną liczbę odbiorców
Samo reklamowanie się w ten sposób jest bardzo elastyczne. Możemy sami decydować, jakie sumy chcemy przekazać na pozycjonowanie, pod jakimi hasłami chcemy być widoczni w internecie, a także jak pozycjonujemy naszą stronę internetową. To wszystko będzie przekładało się na dobre zarządzanie kampanią reklamową. Pozycjonowanie możemy wykorzystywać również jako podstawowy sposób reklamy internetowej jak i uzupełnienie innych działań.
Pozycjonowanie warto również wykorzystywać jako sposób reklamy internetowej, gdyż jest ono opłacalne finansowo. Porównanie z innymi systemami reklamy, koszt pozyskania jednego odbiorcy jest bardzo atrakcyjny, a także maleje wraz z czasem gdy witryna nie wymaga tak intensywnych działań, a w dalszym ciągu przynosi dobre rezultaty. Pozycjonowanie pomaga też budować zaufanie do marki, a także pozytywny i profesjonalny wizerunek z racji obecności na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce Google.
Ile trwa skuteczne pozycjonowanie stron
Dość trudno przewidzieć długość pozycjonowania strony internetowej, gdyż jest to proces nieprzewidywalny na który wpływa niezliczona liczba czynników. Przede wszystkim należy do nich algorytm indeksujący, który nie jest do końca dobrze znany także wiele czynników rankingowych, które decydują z różną siłą o pozycji naszej strony w wyszukiwarce Google. Na czas pozycjonowania wpływać będzie także budżet którym dysponujemy, a także kompetencje agencji SEO która będzie zajmowała się naszą stroną internetową. Wpływ na czas pozycjonowania ma również ilość konkurencji w danej kategorii tematycznej czy popularność konkretnych słów kluczowych i kategorii tematycznych.
Mówiąc ogólnie o pozycjonowaniu, możemy jednak przytaczać uśrednione czasy, które będą dawały pewien pogląd na tę sytuację. Przeważnie w średnio popularnych kategoriach tematycznych stronę internetową możemy wypozycjonować w czasie od kilku miesięcy do roku czasu. W najpopularniejszych kategoriach tematycznych takich jak np. finanse, motoryzacja czy marketing czas ten będzie oscylował w granicach ok. roku i może go nawet przekraczać. W najmniej popularnych kategoriach pozycjonowanie może zająć z kolei jedynie kilka miesięcy. Czasy te mogą również ulec zmianie w zależności od popularności konkretnych fraz pod które będziemy pozycjonować naszą stronę internetową – a zatem wydłużyć lub skrócić czas pozycjonowania.
Koszty usługi pozycjonowania Twojej strony w Google
Teoretycznie samo pozycjonowanie stron internetowych, czyli dostosowywanie strony do wyszukiwarki Google jest darmowe. Możemy również wykonywać je samodzielnie jeśli posiadamy takie umiejętności, a więc w teorii za pozycjonowanie nie musimy nic płacić.
W praktyce pozycjonowanie stron internetowych będziemy najczęściej musieli jednak zwracać specjalistom, gdyż samodzielnie nie posiadamy odpowiedniej wiedzy, a także narzędzi i umiejętności, które są potrzebne do optymalizacji stron. Również i w tym przypadku dość trudno powiedzieć jest ile będzie kosztowało pozycjonowanie strony internetowej gdyż zależy to od wielu czynników.
Ogólnie pozycjonowanie możemy rozpocząć już od kwoty ok. kilkudziesięciu — kilkuset złotych miesięcznie. Będą to jednak podstawowe usługi pozycjonujące które najlepiej sprawdzą się przy mniej wymagających witrynach lub na początku naszej przygody z pozycjonowaniem. Jeśli będziemy chcieli wykonywać pozycjonowanie i osiągać dobre rezultaty, a także regularnie pozyskiwać klientów w ten sposób, przeważnie będziemy musieli przygotować się na wydatki minimum kilkuset złotowe. Według różnych statystyk i opinii specjalistów średnia koszty pozycjonowania stron internetowych wydają do ok. 3 tys. złotych miesięcznie. Oscylując więc w granicach powyżej 3000 zł miesięcznie w zależności od sytuacji, celu jaki chcemy osiągnąć czy branży w jakiej działamy, będziemy mogli rozpocząć skuteczne pozycjonowanie strony internetowej.