Reklamowanie się w internecie i promocja własnej marki to bardzo ważna kwestia. To od tego elementu w dużej mierze zależy pozyskiwanie nowych klientów czy rozwój firmy — szczególnie jeśli jest to marka internetowa. Przed rozpoczęciem promocji w sieci powinniśmy jednak zadać sobie kilka ważnych pytań, które pozwolą wybrać nam odpowiednią formę reklamy, a także działać w odpowiedni sposób. Wpłynie to z pewnością na skuteczność i efektywność naszej reklamy. O jakie rzeczy warto zatem się zapytać przed uruchomieniem reklamy internetowej? 7 takich kwestii przedstawiamy poniżej.
Reklama firmy w internecie a grupa docelowa
Zanim zaczniemy pozyskiwać klientów, przede wszystkim powinniśmy zapytać się, do jakich osób chcemy trafić. Targetowanie reklamy nie jest procesem prostym, ale bardzo ważnym, który warunkuje nasze działania reklamowe i jest odpowiedzialny za sukces reklamy w dużym stopniu.
Przed podjęciem jakichkolwiek działań reklamowych powinniśmy zatem określić grupę lub grupy docelowe odbiorców, do których chcemy dotrzeć. Możemy zrobić to na różne sposoby. Przede wszystkim możemy określić skuteczną grupę docelową na podstawie przeszłości i statystyk. Dzięki temu uzyskamy pewne grupy osób, do których będziemy mogli zwracać się i od razu uzyskiwać dobre efekty. Możemy również przeprowadzić badania rynku, a także wspierać się innymi badaniami z danej branży. Możemy też stworzyć grupę osób która po prostu wydaje się nam skuteczną i poprawna. Jeśli samodzielnie nie potrafimy stworzyć grupy docelowej, powinniśmy udać się do agencji marketingowej i poprosić o pomoc specjalistów.
Jeśli przed wdrożeniem dużych intensywnych działań marketingowych nie odpowiemy sobie na pytanie, do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć, nasze działania nie będą do końca trafne. Wpłynie to na niższą skuteczność i efektywność działań marketingowych, a przez to nie osiągniemy naszego celu tak szybko jak moglibyśmy zrobić to mając wyznaczone grupy docelowe. Określając je, będziemy mogli wdrażać odpowiednie konkretne strategie i taktyki reklamowe, a także personalizować przekaz reklamowy czy budować świadomie całą strategię działań promocyjnych marki w sieci.
Co chcemy dać odbiorcy. Zalety produktu i marketing internetowy
Kolejnym pytaniem, na które powinniśmy sobie odpowiedzieć przed rozpoczęciem emisji reklamy jest to, co chcemy dać odbiorcy. Powinniśmy zatem określić wszystkie zalety produktu oraz to czym wyróżnia się na rynku, a także jakie są jego mocne strony. Pomoże to znacznie łatwiej tworzyć przekaz reklamowy, a także same reklamy pod kątem technicznym. Bez odpowiedzi na to pytanie nie będziemy często potrafili sprzedać naszego produktu i go zaprezentować, gdyż nie będziemy wiedzieli, na jakie elementy kłaść największy nacisk i jakich argumentów używać, aby przekonać klientów do zakupu.
Odpowiedź na to pytanie pozwoli również dobrać odpowiednie formy reklamy, gdyż poszczególne mocne strony produktu czy usługi możemy prezentować na różne sposoby. Niektóre produkty będą korzystniej wypadały na prezentacjach wideo, a niektóre usługi warto dokładnie opisać tekstowo np. wszystkie parametry techniczne. Odbiorcy bardzo często porównują różnorodne marki i produkty, a więc powinniśmy przedstawić im szereg zalet i powodów, dla których warto zdecydować się na skorzystanie z naszej marki. Będziemy mogli zrobić to dużo łatwiej jeśli sami będziemy konkretnie wiedzieli, co chcemy dać odbiorcom i jakie korzyści odniosą z zakupu naszego produktu.
Skuteczny audyt aktualnych działań reklamowych i uporządkowanie ich
Jednym z najważniejszych pytań, które pozwolą ustalić podstawę naszych wszystkich promocyjnych jest to jak reklamowaliśmy się do tej pory i jak wygląda nasza aktualna sytuacja promocyjna. Zanim zaczniemy reklamować się w internecie, przede wszystkim powinniśmy uporządkować wszystkie kwestie związane z reklamą marki. Dzięki tej wiedzy będziemy mogli wybierać kolejne metody i tworzyć nowe strategie reklamowe. Powinniśmy odrzucić te, które nie sprawdzają się, a także zamknąć nierentowne sposoby reklamy. Powinniśmy pozostawić jedynie tylko te sposoby, które działają i pozyskują dla nas nowych odbiorców. Bardzo często środki będziemy mogli przeznaczyć na inne działania reklamowe, które będą skuteczniejsze i bardziej efektywnie. Jeśli nie uporządkujemy naszej sytuacji związanej z promocją marki, a także będziemy wprowadzać nowe działania reklamowe w ciemno, nie znając wszystkich najważniejszych statystyk i naszej aktualnej sytuacji, nie będziemy mogli zatem maksymalizować i optymalizować procesu reklamowego — co będzie powodowało niską jego skuteczność i utratę pieniędzy. Poznanie dotychczasowego sposobu reklamowania naszej marki w sieci pomoże nam również uniknąć błędów, które popełniliśmy w przeszłości i wypróbować te strategie, które wydają się najbardziej obiecujące.
Jaki cel chcę osiągnąć i jak go mam mierzyć? Statystyki Google Ads i strony internetowej
Ważnym pytaniem, które powinniśmy postawić sobie jeśli planujemy promocję marki w internecie, jest to jaki cel chcemy osiągnąć. Tylko wtedy będziemy mogli świadomie i skutecznie do niego dążyć skupiając się wyłącznie na nim i nie marnując czasu oraz zasobów na działania, które nie będą dla nas korzystne. Celem może być np. jedynie sprzedaż lub sprzedaż połączona z budowaniem pozytywnego wizerunku marki. Może być do docieranie do innych grup docelowych czy zwiększenie zasięgu marki. Możemy też budować pozytywny wizerunek lidera branżowego czy regularnie zwiększać sprzedaż.
Powinniśmy również zapytać się, jak mamy zamiar mierzyć wyniki naszych działań reklamowych. Dzięki temu będziemy mogli dowiedzieć się, jak bardzo rentowne są nasze działania reklamowe i jak przekłada się to na zyski. Dzięki statystykom będziemy mogli zrezygnować z działań reklamowych, które nie przynoszą zadowalającego efektu, a także przeznaczać większe środki na te, które sprawdzają się dobrze. Odpowiedź na to pytanie pozwoli również wyrobić system statystyk, który będziemy prowadzili odnośnie reklamy internetowej i sprzedaży w naszej marce. Pomogą one nam w przyszłości zrozumieć lepiej proces pozyskiwania klientów, a także usprawnić naszą markę.
Jak będę obsługiwał zapytania?
Rozpoczęcie działań promocyjnych to przede wszystkim bardzo duży napływ zapytań ofertowych. Wiele osób nie dostrzega tego elementu, który może bardzo szybko stać się problemem jeśli nie jesteśmy na niego przygotowani. Często wyobrażamy sobie, iż intensywne działania reklamowe sprowadzą do naszej marki osoby konkretne i zdecydowane, które będą po prostu chciały kupić nasz produkt, a my jej obsłużymy. Jest to bardzo złudne myślenie, gdyż jedynie kilka – maksymalnie kilkanaście procent osób zgłaszających się do naszej marki i wchodzących w interakcję z reklamą stanie się naszymi klientami. Duża część z nich będzie jedynie pytała o parametry usługi lub produktu, koszty, a także rabaty czy inne kwestie związane z realizacją danego zamówienia.
Przed rozpoczęciem działań reklamowych powinniśmy zatem zadać sobie pytanie jak będziemy obsługiwali te zapytania. Przede wszystkim powinniśmy wyznaczyć do tego celu odpowiedzialną osobę, a także udostępnić różne kanały kontaktu potencjalnym klientom, poprzez które będą mogli zadawać pytania. Może być to messenger, e-mail, formularz kontaktowy na stronie lub w reklamie czy numer telefonu. Wszystkie te miejsca należy na bieżąco nadzorować i monitorować, aby odpowiedzi na zapytania udzielać w jak najkrótszym czasie.
Reklama w Internecie – Jak zoptymalizować proces sprzedażowy
Rozpoczęcie działań reklamowych w internecie to jedynie połowa sukcesu. Przed ich wdrożeniem powinniśmy zadbać o optymalizację samego procesu sprzedażowego, aby zwracając uwagę odbiorców na naszą markę, jak największą ilość odbiorców przełożyć na pozyskanie klientów. Przede wszystkim powinniśmy zapytać siebie, czy nasz proces sprzedażowy działa poprawnie i nie posiada błędów lub ograniczeń. Jeśli tak jest, powinniśmy je naprawić przed rozpoczęciem reklamowania marki. Powinniśmy również zapytać się, co możemy zrobić, aby proces sprzedażowy:
- działał sprawniej i szybciej
- był tańszy
- był bardziej komfortowy dla odbiorców
Często nawet drobne czy darmowe zmiany w działaniu procesu sprzedażowego sprawiają, iż będzie generował on większe zyski. Możemy wprowadzić dosprzedaż produktów w koszyku, czytelniejszą nawigację czy lepszą prezentację produktów i karty produktowej. Możemy zadbać również o kwestie związane z wysyłką i pakowaniem zamówień, a także ich obsługą w świecie realnym
Czy jestem przygotowany na napływ dużej ilości klientów?
Jednym z najważniejszych pytań, które często nie pada przed rozpoczęciem intensywnych działań promocyjnych sieci, jest to czy jesteśmy przygotowani na napływ dużej ilości klientów. Wbrew pozorom jest to bardzo ważne pytanie, gdyż pozyskanie zbyt dużej ilości klientów czy osób zainteresowanych naszymi usługami będzie bardzo niekorzystne i sprawi nam wiele trudności. Zanim zaczniemy reklamować się w internecie, musimy jasno określić, jak dużą liczbę klientów jesteśmy w stanie obsłużyć i jaka będzie optymalna wartość pozyskiwania klientów dla naszej marki. Dzięki temu będziemy mogli przeprowadzać działania reklamowe w internecie świadomie, a także dostosowywać ich intensywność do aktualnych mocy przerobowych, jakie posiadamy.
Jeśli z reklamy internetowej będziemy pozyskiwali zbyt duże ilości odbiorców czy klientów, jakość naszych usług może znacząco spaść. Możemy również odsyłać z kwitkiem osoby chcące zakupić nasz towar czy skorzystać z naszych usług. Będzie to skrajnie niekorzystne, gdyż tacy klienci przeważnie nie wrócą już drugi raz do naszego sklepu internetowego czy naszej marki, gdyż będą zawiedzeni i rozczarowani. Pozyskiwać klientów możemy jedynie wtedy kiedy mamy pewność, iż zdołamy ich obsłużyć w satysfakcjonujący sposób.
Zadając sobie takie pytanie przed wdrożeniem reklamy internetowej, będziemy mogli również naprawić wszystkie błędy czy niedociągnięcia, a także zwiększyć możliwości operacyjne naszej marki. To przełoży się na możliwość pozyskiwania w danym momencie większej ilości klientów i większy zarobek. Wbrew pozorom działania marketingowe w internecie, mogą przynieść naprawdę bardzo dobry rezultat i nie powinniśmy być nim zaskoczeni.