Pozycjonowanie musi kosztować” — to stwierdzenie, które bardzo często pada przy temacie pozycjonowania stron internetowych, które ma w sobie wiele prawdy. Wiele osób często do końca nie rozumie, dlaczego pozycjonowanie musi kosztować i że są to wydatki które musimy ponosić aby wybić się z naszą witryną w wyszukiwarce Google. Poniżej staramy się przestawić dokładnie temat i uzmysłowić, dlaczego pozycjonowanie wymaga nakładów finansowych — i co ważniejsze, dlaczego warto je ponosić.
Teoretycznie darmowe pozycjonowanie strony
Aby odpowiedzieć na pytanie, dlaczego pozycjonowanie stron internetowych musi kosztować, powinniśmy na początku poruszyć kwestię darmowości pozycjonowania. Teoretycznie proces ten jest darmowy i sam w sobie nie wymaga uiszczania żadnych opłat. Teoretycznie stronę internetową możemy pozycjonować całkiem za darmo, samodzielnie wykonując wszystkie czynności związane z optymalizacją i pozycjonowaniem. Jest to w pewnym zakresie nawet możliwe i realne do wykonania – zwłaszcza jeśli znamy się na digital marketingu i kwestiach technicznych pozycjonowania. Najczęściej jednak samodzielnym darmowe pozycjonowanie będzie możliwe jedynie w małych niszowych kategoriach, gdzie nie ma zbyt dużej konkurencji.
Darmowe pozycjonowanie będzie zatem w większości przypadków nieefektywne i nieskuteczne. Jest to również bardzo skomplikowany proces, w którym możemy popełnić wiele błędów. Oznacza też nawet nieświadomie możemy zmarnować wszystkie nasze wysiłki lub uszkodzić witrynę. Jej naprawienie często będzie długotrwałe i kosztowne.
Płatne oferty agencji SEO – Koszt pozycjonowania i cennik usługi
Na rynku działa wiele agencji SEO, które oferują usługi pozycjonowania stron internetowych. Świadczą one zarówno usługi kompleksowe gdzie wykonują wszystkie działania pozycjonujące i ogólnie promują naszą stronę w wyszukiwarce Google, ale też i oferują wybór pojedynczych konkretnych usług. Opcja ta jest dobra w przypadku, jeśli chcemy poprawić naszą witrynę na konkretnej płaszczyźnie lub skupić się na konkretnym elemencie pozycjonowania.
Z usług agencji SEO może skorzystać każda osoba i nie musi posiadać jakiejkolwiek wiedzy związanej z SEO czy digital marketingiem. Agencje SEO oferują pozycjonowanie na podstawie różnych umów. Może być to umowa abonamentowa, efektowna lub hybrydowa. Umowa abonamentowa przewiduje wykonywanie konkretnych czynności w zamian za regularne opłacanie miesięcznych faktur. Umowa za efekt polega na zapłaceniu za pozycjonowanie jedynie wtedy kiedy agencja osiągnie konkretny umówiony wcześniej z nami cel pozycjonowania. Hybrydowe rozliczenie się jest połączeniem obu powyższych sposobów, a każdy sposób pozycjonowania ma swoje wady i zalety.
Dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego musi kosztować
Pozycjonowanie stron www musi kosztować przede wszystkim, dlatego że naszą stroną zajmują się profesjonalne agencje SEO. Agencje te zatrudniają wielu pracowników, którzy często posiadają wysokie kompetencje i doświadczenie. Ich czas jest bardzo cenny, a agencja musi wypłacać im często niemałe wynagrodzenie.
Kolejnym powodem, dla którego pozycjonowanie jest częste wysoko wyceniane, jest fakt, że do optymalizacji strony potrzeba dużej ilości czasu. Często składa się ono z wielu godzin pracy i wykonywania różnych czynności pozycjonujących. Każda roboczogodzina przepracowana przy naszej stronie internetowej będzie zatem generowała koszty. Agencje muszą również kupować treści i content jaki będą zamieszczały na naszej stronie internetowej. Nawet jeśli zatrudniają własnych wewnętrznych copywriterów, również muszą płacić im pensję, a tworzenie jakościowych tekstów SEO jest bardzo skomplikowane i wymaga sporej wiedzy.
Agencje SEO wykonują również wiele innych czynności związanych z promocją naszej witryny w wyszukiwarce Google. Często musi ona przebudować szkielet i strukturę strony także dbać o wiele kwestii technicznych. Pracownicy agencji analizują dobór słów kluczowych w taki sposób, aby był najlepszy dla naszej strony internetowej i pomagał pozyskiwać nam wartościowy ruch organiczny. Agencje przeprowadzają również wiele audytów strony np. przed rozpoczęciem pozycjonowania czy w jego trakcie, aby określić jak zmienia się witryna i czy są to zadowalające zmiany idące w dobrym kierunku.
Pozycjonowanie stron internetowych musi również kosztować z tego względu, że w wyszukiwarce Google toczy się obecnie zacięta walka o najwyższe pozycje. W sieci znajduje się dużo więcej stron niż w przeszłości — nawet w mało popularnych czy niszowych kategoriach tematycznych. Wiele osób decyduje się na wydawanie budżetu i bardzo szerokie prace pozycjonerskie, co sprawia że jeśli chcemy zaistnieć w wyszukiwarce Google, musimy włożyć dużo pracy w pozycjonowanie naszej strony internetowej. W przeszłości pozycjonować witrynę mogliśmy samodzielnie i dość prosto wybijać się na najwyższe pozycje. Z czasem jednak trudność pozycjonowania wzrastała, wzrasta i będzie rosła, gdyż na rynku będziemy mieli do czynienia z coraz większą konkurencję. Jeśli zatem chcemy znajdować się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google, musimy zatrudnić specjalistów, którzy posiadają wiedzę, a także możliwości potrzebne do skutecznego promowania witryny.
Na koszty pozycjonowania wpływa również popyt. Na rynku działa wiele agencji SEO, a te najlepsze wręcz nie muszą się reklamować. Drogą pantoflową oraz dobrymi opiniami pozyskują regularnie wielu klientów. Duże zainteresowanie usługami SEO sprawia, że agencje te mogą wyceniać się bardziej niż agencje nieświadczące usług na wysokim poziomie.
Wybierając profesjonalne agencje SEO i zlecając pozycjonowanie właśnie im oraz korzystając ze wszystkich zalet tego wyboru musimy pamiętać, że agencje SEO są również realnymi firmami i muszą płacić podatki, a także ponosić koszty prowadzenia działalności. Wszystko to finansują z zarobków. Na koszt pozycjonowania będą zatem składały się też typowe koszty prowadzenia firmy, a nie tylko koszty wykonania samej usługi. Choć agencje SEO często działając w internecie, obniżają maksymalne koszty działalności, starając się obniżać koszty usług, należy pamiętać że nie jest to całkowicie możliwe.
Dlaczego warto ponosić ten koszt?
Jeśli wiemy już, dlaczego pozycjonowanie musi kosztować trzeba również powiedzieć, że zdecydowanie warto ponosić koszt pozycjonowania i przeznaczać budżety reklamowe na usługi agencji SEO. Przede wszystkim dzięki inwestycji w pozycjonowanie będziemy mogli pozyskiwać duże ilości nowych klientów. Wyszukiwarka Google to miejsce, które odwiedzają miliony osób dziennie. Wśród nich znajduje się wiele osób, które realnie mogą zostać naszymi klientami — co często oznacza konkretny zarobek. Obecnie z wyszukiwarki Google korzystają prawie wszyscy użytkownicy internetu, poszukując firm, produktów czy usług. Jeśli zatem nasza witryna będzie poprawnie wypozycjonowana, będziemy mogli liczyć na spore zainteresowanie. W wielu przypadkach zainteresowanie marką przechodzi oczekiwania danej firmy, która może mieć nawet wręcz problemy z obsługą dużego ruchu klientów. Inwestując środki w pozycjonowanie, często będzie się to nam zwracało nawet wielokrotnie.
Ważnym aspektem inwestowania w pozycjonowanie stron internetowych jest również fakt że przeznaczając pieniądze na taką reklamę, budujemy siłę naszej marki. Inne systemy reklamowe po wydaniu budżetu przestają działać i nie generują dla nas nowych klientów oraz zysku. Inwestując środki w pozycjonowania, nawet po zaprzestaniu pozycjonowania nadal strona będzie widoczna w sieci i nadal będzie generowała ruch. Dodatkowo będziemy posiadali silną stronę internetową, którą można pozycjonować w późniejszym czasie. Pomijając pozyskanie nowych klientów, dodatkowo budujemy silne narzędzie do generowania zarobków. Jest to swego rodzaju „efekt uboczny” pozycjonowania stron internetowych. Każda więc przeznaczona suma na pozycjonowania będzie dawała nam dwojaką korzyść. Przede wszystkim będzie generowała odbiorców, ale i także tworzyła serwis, który będzie służył nam przez wiele kolejnych lat. Wybierając zatem pozycjonowanie, będziemy otrzymywali dużo większe profity aniżeli przy innych typach marketingu internetowego.
Wszystko to przekłada się na zwiększenie efektywności finansowej reklamy w internecie. Z czasem koszt uzyskania jednego klienta będzie malał, co nie jest możliwe do uzyskania np. przy kampaniach reklamowych, w których koszt pozyskania klienta jest taki sam i oscyluje w granicach ceny wyświetlania reklam.
Czy i kiedy warto inwestować w pozycjonowanie stron internetowych?
Tak, pozycjonowanie stron internetowych jest bardzo dobrym pomysłem na marketing internetowy. Będzie ono dobrym wyborem w większości sytuacji. Przede wszystkim jest idealnym sposobem na reklamę dla marek internetowych, które sprzedają zarówno produkty cyfrowe jak i realne. Internet może pomóc pozyskiwać klientów i rozwijać biznes.
Pozycjonowanie będzie również dobrym pomysłem jeśli prowadzimy markę lokalną — biznes stacjonarny w konkretnym miejscu. Wbrew pozorom w takiej sytuacji również możemy pozyskiwać klientów lokalnych do naszego naziemnego biznesu. Będzie to możliwe dzięki łatwiejszemu docieraniu do potencjalnych odbiorców poprzez internet. W taki sposób dotrzemy np. dostęp do ludzi którzy fizycznie mogą skorzystać z naszych usług, ale nie kojarzą naszej marki lub nie przechodzą codziennie obok naszej firmy.
Pozycjonowanie poprzez dobór odpowiednich słów kluczowych pod którymi możemy być widoczny w internecie, jest również dobrym sposobem na docieranie do niszowej grupy odbiorców. Możliwość takiego naturalnego targetowania przekazu reklamowego sprawia, że bardzo łatwo będziemy mogli docierać do osób o skomplikowanych cechach, do których dość trudno dotrzeć nam jest przez inne sposoby digital marketingu lub marketing tradycyjny.
Pozycjonowanie można wdrażać również jeśli posiadamy wolne budżety reklamowe i szukamy nowych rozwiązań. Przetestowanie pozycjonowania nie jest zobowiązujące, a w wielu przypadkach może okazać się, że stanie się ono naszym podstawowym typem reklamy internetowej na którym będziemy opierali nasz biznes.