Działanie z własną marką w internecie to niezwykle popularny sposób na pozyskiwanie klientów, budowanie jej czy prowadzenie biznesu. Bardzo często jednak oprócz podstawowych elementów takich jak otworzenie sklepu internetowego i reklamowanie go nie zwracamy uwagi na wiele dodatkowych elementów, które wpływają na ogólny sukces marki w sieci. W tym tekście przedstawiamy takie dodatkowe elementy, o jakie powinniśmy zadbać gdy chcemy wdrożyć dodatkowe usprawnienia poza tymi podstawowymi i oczywistymi.
User experience a marka online
Pierwszym sposobem na ulepszenie naszej marki pod kątem marketingowym jest wdrożenie user experience naszej strony internetowej. Witryna marki często jest głównym miejscem w internecie. Bardzo często skupiamy się na dostosowaniu jej pod kątem optymalizacji SEO, czyli do wyszukiwarki Google i jej pozycjonowaniu. Dostosowanie strony internetowej pod kątem użytkowników może jednak bardzo znacząco zwiększyć sprzedaż, a także postrzeganie naszej marki na korzyść. Samo dostosowanie witryny pod kątem user experience nie jest ani zobowiązujące ani wymagające czy drogie. Możemy wdrażać je w takim zakresie w jakim jest to dla nas wygodne. Nawet drobne czy z pozoru błahe zmiany często dadzą zaskakująco dobry wynik.
Chcąc ulepszyć naszą markę internetową dostosowując ją pod kątem user experience przede wszystkim powinniśmy maksymalnie uprościć naszą stronę internetową i zadbać o czytelną nawigację. W tym celu warto stosować proste szablony strony, a także statyczne menu, które będzie łatwe w obsłudze. Powinniśmy dodać również wyszukiwarkę, która ułatwi odnajdywanie konkretnych elementów na naszej witrynie i przycisk szybkiego powrotu do strony głównej na każdej podstronie. Dobrym pomysłem podczas dostosowywania strony pod kątem użytkowników jest zadbanie o odpowiednie adresy konkretnych podstron, aby informowały użytkowników w jakiej części serwisu się aktualne znajdują. Dostosowanie naszej internetowej marki do użytkowników to nie tylko optymalizacja samej strony internetowej. Dobrym pomysłem jest dodanie wielu różnych możliwości kontaktu, a mogą być to np.:
- formularz kontaktowy
- messenger
- numer telefoniczny
Jeśli nasza marka jest marką sprzedażową, powinniśmy zadbać również o jak największą liczbę metod płatności. Możemy do nich zaliczyć np. przelewy tradycyjne i internetowe, płatności kartą, płatności PayPal, płatności SMS czy płatności wirtualnymi portfelami.
Bezpieczeństwo a sklep internetowy
Kolejnym sposobem usprawnienia naszej marki jest zadbanie o jej bezpieczeństwo. Jest to jedna z kluczowych kwestii, na którą zwracają uwagę klienci, wybierając konkretne produkty czy usługi. Możemy zatem wykorzystać bezpieczeństwo w działaniach marketingowych, a także realnie zwiększyć jakość naszej marki w ten sposób. Istnieje wiele różnych elementów w obrębie, których możemy przeprowadzić modernizację. Zadbanie o kwestie bezpieczeństwa przede wszystkim wpłynie na zwiększenie renomy i wiarygodności naszego sklepu internetowego czy marki, a także zapobiegnie wyciekom danych i nieprzewidzianym negatywnym wydarzeniom w przyszłości takim jak np. ataki hakerskie wyłączające witrynę z działalności.
Dobrym sposobem na zadbanie o bezpieczeństwo naszych odbiorców jest posiadanie certyfikatu SSL, czyli szyfrowania. Chociaż jest to już standard dla dużych sklepów internetowych lub projektów odbierających płatności, warto pamiętać o certyfikacie zwłaszcza jeśli prowadzimy mniejszy projekt lub markę. Powinniśmy również skontaktować się z agencją SEO lub webmasterami i poprosić o ulepszenia naszych zabezpieczeń baz danych na stronie internetowej z danymi klientów, aby były odpowiednio zabezpieczone.
Realnym działaniem, które również możemy wykonywać prowadząc naszą markę internetową zwiększającym poziom ochrony, jest stworzenie wysokich standardów bezpieczeństwa. Przede wszystkim nie powinniśmy zapisywać i pobierać haseł z przeglądarki do naszej witryny czy profili w social mediach, gdyż lista taka nie jest szyfrowana, a w razie wycieku lub ataku hakerskiego na nasz komputer przestępcy przejmą dostęp do wszystkich kont. Samego komputera z którego korzystamy prowadząc naszą markę, również powinniśmy używać jedynie w domu i nie powinniśmy wynosić go na zewnątrz. Komputer musi być zabezpieczony hasłem, a logowanie do wszystkich możliwych kont powinno być dwuskładnikowe. Na naszym komputerze powinien być również zainstalowany antywirus, a także najnowsza zaktualizowana wersja systemu operacyjnego. Dane klientów np. z newslettera czy wykorzystywane podczas transakcji powinny być przechowywane zgodnie z obowiązującym prawem i powinniśmy dokładać wszelkich starań, aby były maksymalnie zabezpieczone.
Webinaria czyli darmowa jakościowa wiedza
„Content is King”, tę regułę promocji internetowej oraz pozycjonowania stron www zna każdy właściciel marki działającej w internecie. Content jest bardzo ważnym czynnikiem zarówno pod kątem pozycjonowania, jak i trafiania do odbiorców czy budowania pozytywnego wizerunku. Przeważnie skupiamy się na treściach pisanych czy zdjęciach, rzadziej stawiając na nagrania wideo lub jeszcze oryginalniejsze formy contentu. Jedną z takich form jest webinarium, które możne być doskonałym sposobem na udoskonalenie naszej marki i wyróżnienie się na rynku. Promowanie marki poprzez webinaria ma wiele zalet. Jeśli chcemy ulepszyć naszą firmę lub projekt, zdecydowanie powinniśmy zwrócić na nie uwagę.
Chcąc publikować webinaria przede wszystkim powinniśmy robić to regularnie, a także długofalowo. Dobrym pomysłem jest określenie konkretnych dni tygodnia i godzin w których będziemy przeprowadzali spotkania na żywo z naszymi odbiorcami, gdyż dzięki temu będą mogli zarezerwować odpowiednią ilość czasu. Warto również tworzyć treści uniwersalne, aby skorzystać z nich mogła duża grupa osób. Ciekawą podpowiedzią jest również publikowanie nagrań z webinarów w formie wideo na naszej stronie internetowej lub kanałach społecznościowych. Będzie to bardzo dobry sposób na publikacje dodatkowego jakościowego contentu, a także umożliwi obejrzenie transmisji live użytkownikom którzy nie mogli uczestniczyć w niej gdy była prowadzona na bieżąco.
Info chatbot czyli nowości w służbie marketingu
Jednym z ciekawszych pomysłów na wyniesienie naszej marki internetowej na wyższy poziom jest uruchomienie chat bota. Jest to bardzo zaawansowane technicznie rozwiązanie, które jednak coraz częściej pojawia się na wielu stronach internetowych. Globalne wiodące marki korzystają z niego już od dłuższego czasu, widząc jakie plusy daje. Uproszczenie kontaktu przede wszystkim będzie dobrym pomysłem jeśli działamy intensywnie w internecie lub mamy ograniczone zasoby ludzkie do obsługi np. e-sklepu. Takie rozwiązanie, warto również wdrażać jeśli często pojawiają się wobec naszej marki te same monotonne pytania na które musimy odpowiedzieć samodzielnie. Robot skutecznie pomoże zaoszczędzić czas, a także usprawni działanie naszej marki.
Chat bot to robot umieszczony na naszej stronie internetowej czy aktywowany w messengerze na Facebooku, który odpowiada osobom chcącym nawiązać kontakt z nami poprzez czat. Rozmowa z botem może poprzedzać kontakt z nami jeśli nie będzie mógł pomóc danej osobie lub możemy postawić jedynie na rozmowę z automatycznym robotem. W sieci istnieje wiele darmowych wtyczek i programów tego typu, ale również możemy zamówić jego wykonanie w agencji marketingowej czy SEO przez specjalistów. Robot taki będzie dostosowany do naszej marki w najlepszy sposób. Uruchamiając go, powinniśmy zdefiniować wszystkie najważniejsze pytania, które są zadawane przez potencjalnych lub obecnych klientów. Możemy określić je na podstawie naszego doświadczenia, a także najważniejszych kwestii związanych z prowadzonym projektem np. zakupami w sklepie internetowym czy naszą marką.
Przede wszystkim chat bot powinien być maksymalnie uproszczony, a także czytelny i łatwy w obsłudze. Jeśli przewidujemy możliwość kontaktu bezpośredniego z nami, powinniśmy dodać taką opcję w widocznym miejsce, aby użytkownik nie musiał walczyć z robotem, aby go pokonać i dopiero wtedy skontaktować się z nami.
Wideo FAQ
Bardzo dobrym pomysłem na usprawnienie marki i wyróżnienie się w internecie jest wprowadzenie wideo FAQ. Możemy wprowadzać je opcjonalnie zamiast tradycyjnego działu pytań i odpowiedzi lub oprócz niego np. publikując krótkie wideo poradniki pod nim. Wideo FAQ to bardzo ciekawa koncepcja, która polega na prezentowaniu odpowiedzi na najpopularniejsze pytania w formie wideo. Z pewnością będzie to oryginalne i ciekawe rozwiązanie, które będzie budowało również zaufanie do naszej marki, gdyż osoby korzystające z niej będą widziały żywych pracowników lub właściciela firmy. Rozwiązanie to warto wdrażać szczególnie jeśli prowadzimy markę świadczącą skomplikowane usługi lub sprzedającą zaawansowane produkty. W ten sposób będziemy mogli szybko i komfortowo wyjaśnić wszystkie najważniejsze kwestie osobom chcącym skorzystać z naszej marki.
Chcąc stworzyć wideo FAQ, przede wszystkim powinniśmy zadbać o jakość nagrań. Jest to wyróżniający się element, który może budować pozytywny wizerunek naszej firmy i powinniśmy wykorzystać taką możliwość. Musimy zatem zadbać o odpowiednie warunki nagraniowe, odpowiednie tło, a także jakość nagrania. Standardem jest obraz w rozdzielczości HD i będzie on w wielu przypadkach wystarczający. Dalsze tworzenie wideo FAQ będzie przebiegało jak tego tradycyjnego. Powinniśmy zatem ustalić wszystkie najważniejsze pytania dla naszej marki, a także odpowiednio posegregować je kwestiami tematycznymi. Wideo FAQ możemy umieścić pod tym tradycyjnym i może ono odpowiadać zarówno na wszystkie tradycyjne pytania lub jedynie na ich część. Jeśli chcemy stworzyć sekcję wideo pytań i odpowiedzi, gdzie nie będą dostępne tradycyjne tekstowe pytania, powinniśmy stworzyć dużą ilość pytań, aby użytkownik mógł dowiedzieć się wszystkich informacji o naszej marce.
Ciekawą podpowiedzią przy tworzeniu wideo FAQ jest publikowanie filmików na YouTube, a następnie udostępnianie ich i osadzanie filmików na naszej stronie internetowej. Rozwiązanie to będzie dużo optymalniejsze z technicznego punktu widzenia. Serwis YouTube posiada najwydajniejsze i najlepsze serwery, a dzięki takiemu posunięciu nie będziemy obciążać naszej strony internetowej, wgrywając na nią długie i duże rozmiarowo wideo.