Teksty SEO to jeden z najpopularniejszych typów treści, jakie zamieszczamy na naszej stronie internetowej. Często jednak nie mamy kompleksowej wiedzy na temat tego typu treści i publikujemy je nieco po omacku. W dalszej części wpisu staramy się jednak wyjaśnić czym tak właściwie teksty SEO, jak ewoluowały na przestrzeni lat, a także, jakie są obecne trendy i jak powinniśmy tworzyć teksty mające wspomagać pozycjonowanie strony internetowej.
Czym są teksty SEO
Teksty SEO to teksty umieszczane na naszej stronie internetowej, które mają zoptymalizować stronę pod kątem pozycjonowania. Zawierają one frazy i słowa kluczowe, pod którymi chcemy być widoczni z naszą witryną w internecie, a także są tworzone w taki sposób, aby były oceniane dobrze przez wyszukiwarkę Google, a ta umieszczała naszą witrynę z tego powodu na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Teksty są jednym z najważniejszych elementów, które decydują o pozycjonowaniu naszej strony internetowej, a także są jednym z najczęściej wykorzystywanych elementów pozycjonowania, gdyż można dodawać je samodzielnie, tworzyć w stosunkowo łatwy sposób i mają spory wpływ na SEO.
Jak było kiedyś, a jak jest teraz? Content marketing
Mówiąc o tekstach SEO, można ukazać ewolucję, jaka miała miejsce na przestrzeni ostatnich kilku lat. Wyszukiwarka Google w przeszłości skupiała się bardziej na technicznym aspekcie tekstów SEO. Skutkowało to że osoby pozycjonujące swoje witryny tworzyły tzw. „precle” i teksty SEO oraz treści przeznaczonych dla żywych użytkowników. Pierwszy typ treści prezentował znikome walory merytoryczne i był tworzony jedynie w celu pozycjonowania. Teksty takie nie miały większego sensu, a zawierały tylko słowa kluczowe. Teksty SEO były już lepszej jakości, ale w dalszym ciągu były tworzone głównie z myślą o umieszczeniu fraz i optymalizacji pod kątem SEO. Osobno dodawało się też treści dla użytkowników.
Obecnie rozwój algorytmów pozycjonujących i robotów interesujących sprawia, że Google mocno premiuje jedynie wysokojakościowe treści, które są zarówno zautomatyzowane pod kątem user experience oraz SEO. Oznacza to, że odchodzi się już od dodawania na stronę kilku rodzajów tekstu o różnym przeznaczeniu, a publikuje się jeden typ treści, który jest kompleksowo zoptymalizowany. Treści takie są zarówno ciekawe dla użytkowników, ale zawierają wszystkie te elementy, które sprawiają, że tekst pomaga lepiej indeksować i pozycjonować naszą stronę internetową.
Obecnie znacznie lepiej jest tworzyć treści jakościowe i kompleksowe pod każdym względem, gdyż daje to więcej korzyści aniżeli stworzenie kilku tekstów przeznaczonych w różnych celach.
Dlaczego teksty SEO są takie ważne
Jeśli mówimy o tekstach SEO, należy podkreślić ich istotność dla procesu pozycjonowania. Są one niezmiernie ważne. Są wręcz kluczowym elementem prac pozycjonerskich prowadzony przy naszej witrynie. Dzieje się tak głównie dlatego, że tylko dzięki nim i słowom kluczowym jesteśmy w stanie jasno przekazać wyszukiwarce Google o czym jest nasza strona internetowa. Nasza witryna powinna zatem zawierać duże ilości odpowiednio zoptymalizowanego contentu i fraz, aby Google wiedziało, kiedy powinna wyświetlać witrynę w wynikach wyszukiwania.
Teksty SEO pozwalają zatem również z drugiej strony dość precyzyjnie samodzielnie nam decydować, pod jakimi hasłami będzie dostępna wyszukiwarce Google nasza witryna. Teksty te są również ważne, gdyż ogólnie content jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Dodając więc teksty SEO mamy spory wpływ na pozycję naszej witryny w wyszukiwarce Google.
Jak tworzyć teksty SEO – SEO Copywriting
Jeśli wiemy już czym są teksty SEO, a także jak działają i czemu mają służyć, warto również przedstawić kilka przydatnych porad, które pomogą nam w ich tworzeniu. Przede wszystkim, warto tworzyć teksty SEO traktując je zarówno jako przydatny content dla użytkowników jak i treści wspomagające pozycjonowanie. Content powinien być zatem ciekawy, merytoryczny a także poprawny i dobrany odpowiednio do grupy docelowej. Powinien zatem spełniać wszystkie wymagania, które staralibyśmy się spełniać pisząc typowo dla naszych odbiorców. Dodatkowo tekst powinien być zoptymalizowany pod kątem SEO, czyli:
- posiadać odpowiednie słowa kluczowe
- posiadacz linkowanie wewnętrzne i wychodzące
- mieć odpowiednią długość
- posiadać odpowiednią strukturę
Przede wszystkim tworząc teksty SEO, powinniśmy zadbać o to, aby pojawiały się w nich odpowiednie słowa kluczowe. Z puli która została wybrana dla naszej strony internetowej, powinniśmy wybrać najważniejsze słowa kluczowe i umieszczać je w tekście. Możemy również podzielić główną pulę słów kluczowych dla naszej witryny na kilka części i każdą mniejszą grupę fraz umieszczać w innym tekście SEO tak, aby można było je lepiej akcentować. Słowa kluczowe, warto pogrubiać i wyróżniać, gdyż wyszukiwarka Google posiada umiejętność interpretowania wyróżnionych słów. Ważna jest również intensywności ich zamieszczania. Choć nie ma jednej konkretnej liczby, wielu specjalistów radzi, iż nie ma potrzeby zamieszczenia większej ilości słów kluczowych niż jedno na 1000 znaków. Znacznie bezpieczniej będzie zamieszczenie mniejszej ilości fraz aniżeli przeoptymalizowanie strony, która w najlepszym razie może nie przynieś nam żadnych skutków, a w najgorszym możemy ponieść dotkliwe konsekwencje związane z próbą manipulacji słowami kluczowymi. Google obecnie jest niezwykle przeczulone na tym punkcie, więc nie powinniśmy próbować upychać słów kluczowych w nienaturalny sposób.
Porada: Jeśli umieszczasz na stronie internetowej słowo kluczowe, używaj również odmian, a także połączeń. W ten sposób sprawiasz, że słowa kluczowe występują bardziej naturalnie, co również jest doceniane przez wyszukiwarkę Google.
Ważnym elementem tekstów SEO jest ich struktura. Powinny one posiadać odpowiednio zaznaczone nagłówki – H1 (tytuł), H 2, H3 itd. Pomaga to w interpretacji priorytetów konkretnych części tekstu, które zamieszczamy na stronie. Jest to również ważny sygnał dla wyszukiwarki Google, o czym jest tekst. W nagłówkach powinniśmy umieszczać słowa kluczowe, aby jeszcze bardziej podkreślić ich ważność. W samym tekście powinniśmy również prezentować dane i informacje w postaci list punktowych czy tabel. Mogą one być wyświetlane w wyszukiwarce Google w tzw. answer boxie, czyli ramce odpowiedzi na pozycji zerowej – dodatkowo oprócz standardowego wyniku naszej witryny.
Tworząc teksty SEO, powinniśmy zwrócić również uwagę na formatowanie. Zwiększona czytelność naszego tekstu, wbrew pozorom jest istotnym elementem dla wyszukiwarki Google, która ocenia nasze treści i naszą stronę internetową. Przez formatowanie tekstu dbamy o użytkowników i jesteśmy za to nagradzani wyższą pozycją. Powinniśmy zatem zadbać, aby tekst był podzielony na kilka sekcji z odpowiednimi śródtytułami. Warto również korzystać z pogrubień, używać kolorów czy innych elementów ułatwiających zapoznawanie się z treścią.
Długość tekstu to element na który również powinniśmy zwrócić uwagę. Optymalnie byłoby gdyby nasze teksty były dłuższe od treści stron konkurencyjnych, z którymi rywalizujemy. Możemy zatem przeprowadzać małe audyty, dowiadując się, jakie treści publikują nasi bezpośredni konkurenci.
Kolejnym ważnym elementem tworzenia treści SEO jest również linkowanie wewnętrzne i wychodzące. Ułatwia ono indeksowanie naszej witryny, a także zwiększa jakość tekstów i ułatwia użytkownikom poruszanie się między nimi. Linkowanie wewnętrzne to linki do innych części naszej witryny, a wychodzące to odnośniki do innych stron internetowych w sieci.
Sprawdź optymalizację contentu przez narzędzia – słowa kluczowe, linkowanie
Tworząc teksty SEO, nie możemy zapominać również o narzędziach, które pomagają nam tworzyć takie teksty. Są one dostępne zarówno za darmo jak i w płatnych wersjach, a także pomagają określić czy dany tekst jest odpowiednio zoptymalizowany pod kątem pozycjonowania. Ułatwi to nam tworzenie takich treści, które będą efektywne i skuteczne.
Do tego celu można używać np. asystentów pisania treści, które na bieżąco będą pokazywały jakie frazy kluczowe, warto umieszczać w tekście, ile nagłówków powinniśmy dodać oraz jakiej długości powinniśmy napisać tekst. Możemy również używać narzędzi, które sprawdzają gotowe treści pod kątem SEO i generują raport odnośnie tego jakie części tekstu powinniśmy poprawić, a jakie są prawidłowe.
Zawsze powinniśmy korzystać z tego typu narzędzi i też często kilkoma prostymi ruchami możemy znacząco zwiększyć jakość tekstu pod kątem SEO oraz wykorzystać jego potencjał.
Jak pozyskiwać teksty SEO? Kupowanie i usługi pisania tekstów SEO
Jeśli samodzielnie nie potrafimy pisać treści lub nie znamy się na SEO, możemy również bardzo prosto pozyskiwać odpowiednie teksty, które będziemy jedynie publikowali na naszej stronie internetowej. Możemy robić to na kilka sposobów.
Przede wszystkim możemy udać się do profesjonalnej agencji SEO, marketingowych lub interaktywnych oraz zlecić stworzenie tego typu treści. Jest to najdroższe rozwiązanie, ale zazwyczaj daje nam najwyższą jakość, gdyż agencje zatrudniają profesjonalnych pracowników — specjalistów, którzy posiadają szerokie doświadczenie i wiedzę z tego zakresu.
Kolejnym rozwiązaniem, które sprawdzi się szczególnie dobrze przy regularnej współpracy, jest zatrudnienie profesjonalnego copywritera, czyli specjalisty od pisania treści. W sieci działa wielu specjalistów tego typu znających się na pisaniu treści SEO. Dzięki temu będziemy mogli pozyskiwać zarówno treści tematyczne ciekawe dla naszych odbiorców jak i zoptymalizowane pod kątem SEO. Jest to często najlepszy kompromis pomiędzy ceną a jakością, gdyż z jednej strony prace zlecamy specjalistom, ale oferują oni niższe stawki niż agencja SEO, a świadczą wyższy poziom niż freelancerzy. Plusem tego rozwiązania jest również elastyczna współpraca, szybki i łatwy kontakt czy możliwość ustalenia nieszablonowych działań.
Jeśli potrzebujemy treści nie najwyższej jakości, możemy zatrudnić freelancerów, którzy działają na rynku jako wolni strzelce i często dorabiają sobie poprzez pisanie tekstów. Plusem tego rozwiązania niewątpliwe będzie najniższa cena.
Dobrym rozwiązaniem jest również skorzystanie z giełdy tekstów lub portali dla copywriterów, gdzie będziemy mogli dodać zlecenie i zostanie ono wykonane przez jednego z uczestników danej platformy. Jest to sposób na szybkie pozyskiwanie treści w niezobowiązujący sposób.