Blog w sklepie internetowym – czy warto go zakładać

Blog w sklepie internetowym – Czy warto?

Blog w sklepie internetowym to zawsze dyskusyjny temat. Niektórzy uważają, że jest obowiązkową częścią witryny, a inni traktują go jako zbędny moduł. W tym artykule staramy się przedstawić wszystkie wady i zalety tego rozwiązania, a także kompleksowo je ze sobą zestawić. Czy zatem blog w sklepie internetowym jest dobrym rozwiązaniem i należy z niego korzystać? Oto najbardziej trafna odpowiedź, jakiej możemy udzielić.

Zalety prowadzenia bloga w sklepie internetowym

Przede wszystkim blog to dobry sposób na spełnienie oczekiwań naszych potencjalnych klientów i konsumentów. Stawiają oni coraz większe wymagania wobec marek i chcą już nie tylko dobrej oferty produktowej, ale także wiedzy, aby mogli samodzielnie dokonywać lepszych wyborów. Klienci bardzo często szukają przed dokonaniem zakupu informacji na temat produktów, które zamierzają kupić lub kategorii tematycznych. Jeśli damy im taką wiedzę w naszym sklepie internetowym spełnimy ich oczekiwania i będziemy budowali swój pozytywny wizerunek.

Kolejnym plusem wywodzącym się z poprzedniego jest właśnie budowa profesjonalnego wizerunku lidera branżowego. Posiadanie bloga marki w sklepie internetowym jest prestiżowe i dobrze świadczy o marce, która go wydaje. Dzięki temu odbiorcy mają poczucie obsługi przez profesjonalną firmę, która jest opiniotwórcza, a także często aktywnie zajmuje się swoim sklepem internetowym. Daje to poczucie dbałości o klienta, a także profesjonalizmu. Klienci, widząc, że działamy w sposób bardziej profesjonalny, niż większość innych marek na rynku będą również sądzili, że w taki sposób realizujemy zamówienia i prowadzimy nasz sklep internetowy. Będzie wpływało to na większe zaufanie do naszej marki, a co za tym idzie zwiększenie sprzedaży.

Blog to również bardzo dobry pomysł na SEO i pozycjonowanie naszej strony internetowej. Pozycjonowanie sklepu internetowego ze względu na jego specyfikę nie jest prostym przedsięwzięciem, zwłaszcza że nie można dodawać na niego dużych ilości contentu, gdyż służy on głównie do prezentacji oferty i finalizacji transakcji. Poprzez zakładkę bloga nasza strona internetowa w oczach Google będzie mogła posiadać bardzo duże ilości treści — wysokojakościowych i zoptymalizowanych pod kątem SEO. To wszystko wpłynie na ogólną ocenę naszej witryny przez algorytmy pozycjonujące i wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Content jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych, a my przez niego możemy skutecznie zwiększać widoczność e-sklepu w internecie. Blog jest również doskonałym miejscem do zaprezentowania odpowiednio zoptymalizowanych treści, gdyż możemy dodawać je praktycznie bez żadnego limitu. Dzięki wysokiemu pozycjonowaniu naszego sklepu internetowego będziemy mogli pozyskiwać jeszcze większy ruch organiczny, co przełoży się na większe zyski. Posiadanie bloga daje zatem wymierną korzyść i konkretne profity. Nie powinniśmy zatem patrzeć na niego jedynie jak na estetyczny dodatek, któremu trzeba poświęcać uwagę, nie otrzymując nic w zamian.

Przeczytaj:  Renderowanie strony www w Google - co to jest i co się za tym kryje?

Ważnym plusem prowadzenia bloga w sklepie internetowym jest łatwość jego utworzenia. Wystarczy dodać jedną podstronę – pozycję w menu np. obok kontaktu, czy innych kategorii. Nie musimy wykonywać żadnych, innych skomplikowanych czynności ani przebudowywać serwisu, czy ingerować w jego strukturę. Sam blog może również funkcjonować w prostej formie jednej podstrony, na którą będziemy dodawali kolejne wpisy. Może być też nieco bardziej rozbudowany i zawierać np. podkategorie. Jeśli samodzielnie nie potrafimy stworzyć takiej dodatkowej zakładki, możemy prosto i szybko oraz tanio zlecić wykonanie takiej usługi agencji SEO, u freelancera lub poprosić naszego webmastera o dodanie modułu, który zajmuje się na co dzień naszą witryną. Nie musimy również publikować treści często i w dużych ilościach, a także przestrzegać harmonogram, gdyż to my decydujemy, w jakiej formie będą pojawiać się na nim treści. Możemy zatem korzystać ze wszystkich wyżej wymienionych zalet prosto i niezobowiązująco, bez dużego nakładu pracy. Jest to zatem bardzo efektowny element, który warto zamieścić na naszej stronie internetowej i dzięki niemu wykorzystywać pełny potencjał e-sklepu.

Blog – o czym często nie zdajemy sobie sprawy to również bardzo dobry sposób na zaangażowanie odbiorców i przywiązanie ich do naszej marki. Na blogu możemy wyrażać się dużo bardziej bezpośrednio, a także organizować gry, konkursy i zabawy. Możemy również dyskutować z naszymi odbiorcami np. o konkretnych tematach lub produktach, które sprzedajemy. Wszystko wpływa na lepszą interakcję z klientem, a w konsekwencji nawiązanie silnej więzi. Klienci, którzy będą mogli realnie wchodzić w interakcje z naszą marką, będą wybierali ją, aniżeli inne anonimowe marki internetowe, które umożliwiają jedynie sprzedaż, jak w automacie z napojami. Zachęcające będzie to, że klienci będą mogli w każdej chwili porozmawiać z nami w komentarzach o zakupie, o swoich odczuciach i problemach, a także zadać pytania i dyskutować na temat branży, czy naszego e-sklepu z innymi kupującymi.

Przeczytaj:  Raport SEO z pozycjonowania stron - co powinien zawierać?

Wady i minusy

Mówiąc o niedogodnościach w prowadzeniu bloga w sklepie internetowym, przede wszystkim powinniśmy podkreślić je, że musimy mieć czas na jego prowadzenie. Mogą to być również środki, które będziemy musieli przekazać na rozszerzenie strony internetowej, jeśli samodzielnie nie potrafimy pisać treści tematycznych. Choć blog nie wymaga od nas regularnego publikowania ani robienia tego w dużych ilościach, będziemy musieli poświęcić na to zadanie pewną ilość czasu i sił. Stworzenie bazy wiedzy, czym początkowe dodanie artykułów może okazać się nieco kłopotliwe, jeśli nie lubimy tego typu aktywności, nie znamy się na tym lub po prostu nie mamy na to czasu.

Bloga powinniśmy również regularnie aktualizować, nawet jeśli nie będą, to częste aktualizacje. Odbiorcy, wchodząc na niego z naszego sklepu internetowego powinni wiedzieć, że regularnie dbamy o naszą markę. Nie powinniśmy, więc bazować tylko na raz dodanych tekstach na początku przy utworzeniu bloga. Może powodować to również pewne niedogodności.

Blog może być mało efektywny, jeśli będziemy prowadzili go na małym sklepie internetowym dla niewielkiej ilości osób. Będziemy zatem otrzymywali mało profitów w porównaniu z pracą włożoną w jego prowadzenie. Minus teraz możemy jednak wykreślić, jeśli zamierzamy prowadzić nasz sklep internetowy długofalowo i rozwijać go. W takiej sytuacji będzie to bardzo dobra inwestycja i solidne podwaliny pod duży serwis internetowy.

Pewnego rodzaju minusem może być również przeciwna sytuacja, kiedy prowadzimy bardzo duży  sklep internetowy, z dużą ilością odbiorców. Uruchomienie bloga może być bardzo absorbujące, gdyż będziemy musieli często dodawać content, moderować go, a także odpowiadać na komentarze i interakcje odbiorców. Minus ten możemy jednak również wyeliminować, wyłączając możliwość komentowania i ograniczając wpływ użytkowników na bloga. W takiej sytuacji będziemy traktowali go bardziej jako bazę wiedzy, która i tak będzie dawała nam wiele korzyści.

Przeczytaj:  Ulepszenie marki internetowej — Sprawdź 5 ciekawych propozycji, dzięki którym wyniesiesz swoją markę online na wyższy poziom

Czy warto mieć bloga w sklepie internetowym?

Niestety nie można udzielić jednej konkretnej, złotej odpowiedzi która byłaby najlepsza w każdej sytuacji, z której można byłoby skorzystać „w ciemno”. Ogólnie blog w sklepie internetowym to bardzo korzystny pomysł, którym pomaga zarówno pozyskiwać klientów i zwiększać zyski, jak i również budować profesjonalny wizerunek marki. Rozwiązanie to posiada sporo zalet, które pod wieloma względami są bardziej wymierne, niż minusy.

Odpowiadając na pytanie czy warto mieć bloga w sklepie internetowym, powinniśmy jednak podkreślić, że jest to niezwykłe indywidualna kwestia, a konkretniej odpowiedzi musimy udzielić sobie samodzielnie, analizując naszą sytuację. Przede wszystkim powinniśmy odpowiedzieć na pytanie, jakie konkretnie plusy a także minusy będą dotyczyły naszego sklepu internetowego. Wpływ na to ma:

  • branża w jakiej działamy
  • styl sklepu internetowego
  • grupa odbiorców
  • nasze możliwości

Jeśli klientom nie zależy na tego typu wartości dodanych, nasz sklep nastawiony jest jedynie na sprzedaż lub finalizację transakcji albo jeśli nie mamy możliwości jakościowego prowadzenia bloga, warto dokładnie rozważyć jego założenie.

W większości przypadków, jednak blog będzie dobrym pomysłem i powinniśmy posiadać go w naszym sklepie internetowym. Jeśli zamierzamy prowadzić naszą markę długofalowo i rozwijać ją, blog będzie bardzo dobrą inwestycją. Pozwoli wtedy wykorzystać cały swój potencjał zarobkowy i przyniesie nam wiele profitów. Jeśli posiadamy czas, umiejętności lub środki również warto też w takich sytuacjach prowadzić bloga firmowego. Będzie on też obowiązkowym elementem, jeśli chcemy promować się głównie przez content lub przez pozycjonowanie, dzięki czemu będziemy mogli wykorzystywać treści z naszego bloga w sieci lub pozyskiwać ruch organiczny z sieci do naszego modułu blogowego.

Porada: Jeśli samodzielnie nie potrafimy zdecydować, czy powinniśmy uruchomić bloga w naszym sklepie internetowym, dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z niezobowiązującej konsultacji ze specjalistą w agencji SEO. Sprawdzimy wtedy czy nasz serwis internetowy potrzebuje bloga, a także przedyskutujemy sytuację indywidualnie, przedstawiając wady i zalety tego rozwiązania. Dzięki temu będziemy mogli podjąć trafną decyzję, czy założyć blog w naszym sklepie internetowym. Otrzymane wskazówki i podpowiedzi na temat dobrych praktyk, mogą również prowadzić nam takiego bloga efektywnie i skutecznie, a sama konsultacja może być również rozpoczęciem długiej i owocnej współpracy ze specjalistą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *