4 rodzaje reklam internetowych – sprawdź, z jakich czterech głównych typów działań marketingu możesz skorzystać i jak promować się online!

rodzaje reklam

Marketing internetowy to bardzo popularny sposób promocji marki. Coraz więcej firm — nawet tych małych i lokalnych sięga po Internet, aby pozyskiwać z niego klientów i promować się w nim. Bardzo często jednak nie wiemy, w którym kierunku ruszyć z naszą promocją, gdyż mamy bardzo szeroki wybór. W tym tekście przedstawiamy cztery główne typy reklamy internetowej, a także podpowiadamy, kiedy będą dobrym rozwiązaniem.

Pozycjonowanie stron www – Reklama internetowa przez stronę

Pierwszym z czterech głównych typów reklamy internetowej jest pozycjonowanie strony internetowej. Jest to jeden z najpopularniejszych sposobów, który zasługuje na osobne przedstawienie, gdyż witryny internetowe stanowią podstawową i nierozłączną część Internetu. Promowanie się poprzez nie może przynieść bardzo wiele korzyści pod kątem pozyskiwania klientów i zarobku.

Pozycjonowanie stron internetowych polega na optymalizacji naszej witryny internetowej w taki sposób, aby była ona dobrze dostosowana do wyszukiwarki Google, a wyszukiwarka umieszczała ją na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami w kategoriach tematycznych. Reklama tego typu polega zatem na konfigurowaniu i optymalizowaniu naszej strony internetowej, aby ta była uważana przez wyszukiwarkę Google za przydatną i wartościową, a także była umieszczana na wysokich pozycjach na liście wyników wyszukiwania gdy użytkownicy wpisują hasła związanego z naszą branżą.

Ogólnie istnieje wiele typów pozycjonowania. Są one przeznaczone na różne sytuacje i do osiągania różnych celów. Ogólnie jednak pozycjonowanie polega na działaniach na witrynie oraz poza nią w Internecie, które zwiększają jakość naszej strony. Z pewnością będzie to

  • dobór słów kluczowych, pod którymi chcemy być widocznymi w wyszukiwarce Google
  • przyspieszenie działania strony
  • uproszczenie szkieletu i kodu HTML strony
  • dodawanie wartościowego contentu na witrynę
  • wykonywanie linkowania wewnętrznego
  • stworzenie responsywnej wersji strony
  • linkowanie wewnętrzne
  • pozyskiwanie ruchu z Internetu

Pozycjonowanie jest procesem skomplikowanym, a także długotrwałym. Efekty najczęściej zobaczymy dopiero po kilku — kilkunastu miesiącach a na czas pozycjonowania i wysokość naszej witryny w hierarchii Google wpływa wiele czynników.

Pozycjonowanie stron internetowych posiada jednak wiele plusów. Przede wszystkim pozwala ono zostać zauważonym wyszukiwarce Google. Biorąc pod uwagę bardzo dużą ilość odbiorców korzystających z wyszukiwarki, możemy docierać do ogromnej grupy odbiorców i pozyskiwać duże ilości klientów. Samo pozycjonowanie jest również inwestowaniem w naszą własność, która będzie pomagała nam zarabiać pieniądze przez wiele lat. Inwestycyjny charakter pozycjonowania jest korzystniejszy, aniżeli wydanie konkretnej sumy na inny typ reklamy, gdzie pozyskujemy klienta, ale nie odnosimy już więcej korzyści z tego tytułu. Samo pozycjonowanie jest możliwe w każdym przypadku. Na rynku działa wielu specjalistów czy agencji SEO, do których możemy zgłosić się po pomoc. Możemy również elastycznie wyrażać ten sposób reklamy, przeznaczając na niego dowolny budżet bez konieczności zobowiązywania się do stałej współpracy z agencją.

Przeczytaj:  Co to jest reklama Google Ads (dawniej Adwords)?

Kampanie reklamowe Google Ads i Facebook Ads – szybka forma reklamy internetowej

Drugim – znacznie prostszym, ale posiadającym nieco inną charakterystykę sposobem reklamy internetowej są różnego rodzaju kampanie reklamowe. Najpopularniejszymi systemami reklamowymi w sieci są Google Ads i Facebook Ads. Umożliwiają one wyemitowanie reklamy w wyszukiwarce Google w postaci płatnych wyników wyszukiwania, banerów na YouTube i na stronach partnerów Google, a także różnorodnych reklam na Facebooku i Instagramie. Jak widzimy tylko dzięki tym dwóm systemom reklamowym, możemy promować się w większości popularnych miejsc w sieci.

Choć oba te systemy reklamowe będą różniły się od siebie szczegółami i funkcjami, obydwa generalnie oferują reklamowanie się w opcjach płatności za kliknięcie w link oraz wyświetlenie reklamy. Dają również do wyboru różne formy reklam — od treści pisanych, poprzez grafiki do reklam wideo, a także karuzel produktowych czy pokazów slajdów. Samo korzystanie z systemów reklamowych jest darmowe, choć musimy zapłacić za emisję reklamy. Z tych systemów reklamowych możemy korzystać samodzielnie lub możemy zlecić usługę konfiguracji i obsługi kampanii reklamowej agencjom marketingowym.

Przede wszystkim plusem reklamowania się poprzez kampanie reklamowe jest natychmiastowy efekt. Pierwsze reklamy mogą być wyświetlane nawet kilkanaście minut po uruchomieniu kampanii, a stałe efekty uzyskamy już po kilku — kilkunastu tygodniach, gdzie zdążymy już zoptymalizować proces reklamowania się. Do dyspozycji mamy również wiele ustawień, które wpływają na elastyczności budżetu, a także harmonogramu wyświetlania. Oznacza to, że możemy reklamować się zgodnie z własnymi potrzebami czy możliwościami i nie jesteśmy zmuszeni do regularnej współpracy reklamowej. Reklamę na Facebooku czy w Google możemy również bardzo łatwo skalować. Przy gigantycznej grupie odbiorców, jakie posiadają oba systemy reklamowe, daje to nam wręcz nieograniczone możliwości pozyskiwania odbiorców. Mamy również do wyboru wiele form reklamy, dzięki którym możemy przedstawić korzystnie nasz produkt czy naszą markę, by zwiększyć szanse na sprzedaż. Jednym z największych plusów kampanii reklamowych jest możliwość targetowanie reklamy. Wybieranie jakim osobom spełniającym konkretne cechy zostanie wyświetlona nasza reklama, pozytywnie wpływa na skuteczność i efektywność naszej promocji, gdyż jest ona wyświetlana tylko tym osobom, które naprawdę mogą z dużym prawdopodobieństwem skorzystać z oferty.

Przeczytaj:  Lejek sprzedażowy — Co to takiego, na czym polega i dlaczego lejki sprzedażowe są korzystne? Dowiedz się wszystkiego o lejkach e-commerce!

Inbound marketing czyli solidna reklama w Internecie

Kolejnym typem działań reklamowych w Internecie jest szeroko pojęty inbound marketing. Kryje on w sobie kilka popularnych strategii marketingowych, których zadaniem jest zwiększenie widoczności naszej marki w Internecie. Celem inbound marketingu jest wyeksponowanie naszej marki w sieci w taki sposób, aby potencjalni klienci zobaczyli nas, a następnie zapoznali się z naszą ofertą.

Do tego celu możemy przede wszystkim używać prowadzenia profili w social mediach, a także kont marek na różnorodnych platformach. inbound marketing to również content marketing, czyli publikowanie treści, w których Internecie zadaniem jest zwiększenie widoczności naszej marki. Treści te są tematyczne oraz jakościowe a ich zadaniem jest przyciąganie osób interesujących się daną tematyką do naszej strony. W takie działania marketingowe wpisują się również prowadzenie bloga, strony firmowej i tych wszystkich miejsc w sieci, poprzez które możemy stawać się rozpoznawalni. Bardzo często zwiększając widoczność marki w Internecie, wykorzystuje się również pozycjonowanie wizytówki na Google Maps, a także tworzenie wizytówek w katalogach biznesowych. Do działań tego typu możemy również zaliczyć wszelkiego rodzaju działania, które zwiększają zasięg naszej marki i pozwalają docierać do potencjalnych klientów.

Bezpośredni marketing wizerunkowy, czyli społecznościowy rodzaj reklamy

Kolejnym rodzajem i grupą działań marketingowych, które możemy wdrożyć, chcąc promować się w Internecie, jest bezpośredni marketing wizerunkowy. Łączy on ze sobą wszystkie najbardziej bezpośrednie działania, które mają trafiać do odbiorców. Opiera się on o ilość wyemitowanego przekazu, a także do pewnego stopnia również o jakość.

Przede wszystkim do takich działań będziemy mogli zaliczyć marketing szeptany, artykuły sponsorowane, influencer marketing czy nawet działania content marketingowe. Wykorzystuje się go gdy chcemy po prostu jak najszybciej i najcelniej trafić do dużej grupy odbiorców, a także stworzyć nasz pozytywny wizerunek. Sposoby te będą zatem opierały się o sprawną dystrybucję przekazu reklamowego, a także o kreowanie naszego pozytywnego wizerunku, dzięki któremu odbiorcy decyduje się skorzystać z usług naszej firmy.

Przeczytaj:  Optymalizacja contentu pod kątem SEO i nie tylko

Przede wszystkim chcąc działać reklamowo w taki sposób, będziemy wykorzystywali marketing szeptany. Polega on na publikowaniu w Internecie krótkich pozytywnych opinii o naszej marce stylizowanych na polecenia zadowolonych użytkowników lub osób, które słyszały o naszej firmie. Będziemy również kupowali artykuły sponsorowane na popularnych blogach czy serwisach tematycznych, gdzie będziemy publikowali teksty tematyczne zawierające subtelną reklamę — najczęściej polecenie naszej marki. Możemy współpracować również influencerami i płacić im za polecenie naszej marki co często dzieje się postaci sponsoringu, ale też i “prywatnego polecenia od serca”.

Kiedy warto wybrać konkretny sposób marketingu internetowego?

Jeśli zależy nam na długofalowych działaniach marketingowych, zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie wybranie pozycjonowania stron internetowych, a także w marketingu wizerunkowego. Oba sposoby reklamy są niezwykle efektywne finansowo, a prowadząc je inwestujemy w przyszłość. Nie uzyskujemy zatem jedynie konkretnych chwilowych profitów, gdyż każda wydana złotówka będzie zwracała się jeszcze przez wiele lat bo nasza strona będzie widoczna w wyszukiwarce a wpisy wizerunkowe w różnych miejscach Internetu.

Jeśli z kolei zależy nam na konkretnym chwilowym pozyskaniu większej ilości klientów, bardzo dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z niezobowiązujących kampanii reklamowych. Są one do tego stopnia elastyczne, że możemy używać ich jedynie przez kilka — kilkanaście dni lub przy konkretnym projekcie. Dają też duże pole do personalizacji i są łatwo dostępne.

Inbound marketing będzie bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli chcemy budować silny i mocny brand. Jest to wręcz obowiązkowy element do wykonania w takiej sytuacji, aby zadbać o rozpoznawalność marki, która ma być globalna i popularna — co jest kluczem do sukcesu.

Gdy zależy nam na optymalizacji naszego procesu sprzedażowego czy reklamowego, warto wypróbować wszystkie te metody. Jeśli mamy taką możliwość warto poświęcić czas i budżet na praktyczne przetestowania różnych rozwiązań, gdyż tylko taki test może powiedzieć nam czy dana technika marketingu internetowego sprawdzi się w naszym przypadku.

Porada: Jeśli samodzielnie nie potrafimy wybrać odpowiedniej strategii marketingowej, zdecydowanie warto udać się do agencji marketingowej lub interaktywnej. Te drugie zajmują się jedynie promocją internetową, ale posiadają bardzo szerokie kompetencje podobne do agencji marketingowych. Specjaliści z pewnością przeanalizują sytuację naszej marki, a także cele i możliwości, które posiadamy. Dzięki temu bardzo szybko otrzymamy konkretną wyznaczoną strategię reklamową, którą będziemy mogli realizować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *