Pozycjonowanie sklepu internetowego na to bardzo złożony i skomplikowany proces. W niektórych sytuacjach będziemy musieli lub chcieli wykonywać go samodzielnie. Niezależnie jednak od powodów będziemy musieli zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów związanych z samodzielnym pozycjonowaniem sklepu internetowego w Google. Jakie są to elementy i jak możemy samemu promować nasz sklep internetowy Google? Szczegóły poniżej.
Standardowe elementy SEO
Podstawowymi elementami, o jakie powinniśmy zadbać, chcąc pozycjonować sklepi internetowy, są kwestie techniczne. Będzie to wybór odpowiedniego szablonu, który będzie lekki i prosty oraz nie będzie zawierał dużej ilości elementów interaktywnych. Powinniśmy również ustalić nazwę witryny, a także poszczególnych podstron zgodnie z zasadą user-friendly, a także, umieszczając w niej słowa kluczowe. Powinniśmy zadbać również o szybkie wczytywanie się strony oraz odpowiedni hosting, a także katalog plików.
Drugim typem działań, jakie powinniśmy wykonać, jest analiza i dobór słów kluczowych, pod którymi będziemy widoczni ze sklepem internetowym w sieci. Jest to bardzo ważne zadanie, gdyż w dużym stopniu decyduje o sukcesie. Analiza ta powinna być przeprowadzona dokładnie oraz rzetelnie. Kolejnym elementem o który musimy zadbać, jest content — jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Powinien być przygotowany w dużej ilości już na starcie, aby rozpoczęcie indeksowania witryny odbyło się z pewnego wyższego poziomu, a nie od pustej strony.
Samą stronę powinniśmy zoptymalizować również pod kątem user experience, czyli użytkowników. Jest to szczególnie ważny element pozycjonowania sklepu internetowego, gdzie będziemy mieli do czynienia ze wzmożonym wykorzystywaniem witryny przez wielu użytkowników. Strona powinna posiadać zatem wersję mobilną, a także szybko się wczytywać, posiadać odpowiednią szatę graficzną, nawigację, a także inne funkcjonalności ułatwiające korzystanie z niej.
Powinniśmy również zadbać o inne standardowe elementy, które są obecnie przy pozycjonowaniu każdej strony internetowej. Będzie to linkowanie — zarówno wewnętrzne, zewnętrzne, a także wychodzące. Powinniśmy stworzyć i powiązać również wizytówkę Google Maps z naszą witryną, a także regularnie publikować treści.
Chcąc samemu pozycjonować sklep internetowy, powinniśmy również zadbać o linkowanie zewnętrzne czyli pozyskiwać linki zwrotne do naszej witryny kierujące z internetu. Obecnie powinniśmy skupić się jedynie na jakościowych i wartościowych linkach zwrotnych. Nawet jeden link zwrotny z dużego i jakościowego serwisu będzie lepszy, niż wiele linków z obumarłych i opuszczonych for internetowych. Musimy zatem naturalnie i regularnie budować bazę jakościowych linków zwrotnych z miejsc tematycznych w internecie np. z social mediów, blogów tematycznych czy wykorzystując artykuły sponsorowane, płacąc za możliwość opublikowania artykułu z linkiem na dużym portalu tematycznym.
Porada: Jeśli pozycjonujemy naszą stroną samodzielnie bez względu na przyczynę, zdecydowanie warto zwiększyć swoją wiedzę na temat tego procesu. Powinniśmy zatem skorzystać z wielu poradników, a także tutoriali, weryfikować i sprawdzać wiarygodność informacji, które uzyskujemy, a także oglądać kanały tematyczne na YouTube lub słuchać podcastów. Im bardziej zagłębimy się w tą tematykę, tym więcej skorzystamy. Nawet jeśli jesteśmy specjalistami, zwiększenie wiedzy na ten temat pomoże nam lepiej i skuteczniej pozycjonować naszą witrynę.
SEO i e-commerce
Jeśli zadbaliśmy o wszystkie standardowe i podstawowe elementy, które optymalizuje się przy pozycjonowaniu wszystkich witryn w internecie, powinniśmy również zadbać o część związaną z e-commerce. Jest ona szczególnie ważna w sklepach internetowych, które są nieco innymi konstrukcjami, niż witryny blogowe, wizytówkowe czy strony marek. Zawierają pewne elementy, o które musimy zadbać w szczególny sposób.
Niezwykle istotnym elementem pozycjonowania sklepu internetowego jest włączenie szyfrowania SSL i uzyskanie certyfikatu bezpieczeństwa. Jest to certyfikat potwierdzający szyfrowanie strony i bezpieczeństwo wprowadzanych danych przez użytkownika. Nie jest to trudny ani skomplikowany proces, a wyszukiwarka Google patrzy na stronie bez szyfrowania nieprzychylnym okiem. Oznacza je w swojej przeglądarce Chrome jako strony potencjalnie niebezpieczne, co nie zachęca do przejścia na taką witrynę, a także faworyzuje strony z szyfrowaniem SSL podczas pozycjonowania w wyszukiwarce. Sami użytkownicy również nie będą chętnie korzystali z naszej strony, jeśli nie będą mieli pewności, kto ją wydaje i że jest zabezpieczona.
Opisy kategorii i produktów to bardzo ważny element każdego sklepu internetowego który powinniśmy poddać szczególnej optymalizacji. Opisy powinny zawierać odpowiednie słowa kluczowe, a także być odpowiedniej długości. Musimy dbać, aby były w pełni unikalne, a także dobrze oddawały tematykę danej kategorii oraz produktów.
Ważną rzeczą, o którą powinniśmy zadbać przy pozycjonowaniu sklepu internetowego jest unikalnie duplicate content. Choć może byś to bardzo zaskakujące, przy publikacji treści plagiaty mogą zdarzać się w obrębie naszej własnej strony internetowej. Nie musimy kopiować treści z innych witryny w internecie, aby dokonać nawet nieświadomie duplikacji. Najczęściej dotyczy ona takich samych produktów, ale w innych wersjach kolorystycznych, gdzie występują dwa lub trzy takie same opisy na kolejnych podstronach. Należy zatem pamiętać, aby określić kanoniczną — główną wersję strony, która będzie indeksowana, a inne strony nie będą już brane pod uwagę przy indeksowaniu serwisu przez wyszukiwarkę Google, co zapobiegnie wewnętrznej duplikacji treści.
Powinniśmy wykonać również raport o konkurencyjności. Pozycjonowanie naszego sklepu internetowego nie powinno być wykonywane “na ślepo”. Powinniśmy sprawdzić, z jakimi innymi sklepami internetowymi konkurujemy, a także zebrać o nich wszystkie możliwe informacje. Możemy odwiedzić ich strony, a także wykonać automatyczne audyty SEO. Aby to zrobić nie potrzebujemy dostępu do stron konkurencyjnych serwisów, a dzięki temu dowiemy się, jakie posiadają słabe i mocne strony. Będziemy mogli zatem skutecznie wyprzedzać te sklepy na różnorodnych płaszczyznach. Dzięki informacjom o konkurencji, będziemy działali skuteczniej i efektywniej.
Rich Snippets do kolejny ważny element, który powinniśmy zoptymalizować, pozycjonując samodzielnie sklep internetowy. Są to dane umożliwiające wyróżnienie naszego wyniku wyszukiwania w Google. Są to dodatkowe elementy widoczne bezpośrednio w wyniku i dostarczają dodatkowych informacji odbiorcom. Mogą być to cena sklepu, data wydarzenia, skrócona nawigacja strony, zdjęcia, ceny i dostępności produktów, a także ilość opinii. Dane te nie są używane zbyt często i doskonale potrafią wyróżnić nasz wynik wyszukiwania. Są to również cenne podpowiedzi dla robotów interesujących, że dbamy o nasz sklep internetowy.
Pozycjonowanie sklepu internetowego to też działania zajmujące się czynnikiem user experience. Jest dostosowanie strony do użytkowników — tak ważne w branży e-commerce. Będzie to wpływało na częstsze wizyty użytkowników na naszej witrynie, powracanie klientów, dłuższe przebywanie potencjalnych klientów na stronie czy większą aktywność w naszym e-sklepie. Działania takie możemy wdrażać poprzez czytelną strukturę informacji, linkowanie wewnętrzne z artykułów blogowych, dodanie sekcji FAQ lub chatbota, a także zastosowanie odpowiednich barw czy czcionki.
Pozycjonowanie sklepu internetowego to również optymalizacja grafik, które są często używane w tego typu projektach. Powinniśmy zatem wykorzystywać grafiki o maksymalnej rozdzielczości HD,w formatach JPEG i PNG, a także kompresować je w odpowiednich narzędziach i programach, aby miały jak największą rozdzielczość i jak najmniejszy rozmiar.