Pozycjonowanie kanału marki i filmików na YT. Dowiedz się jak zoptymalizować kanał oraz filmiki i zacząć działać na YT!
Pozycjonowanie kanału marki, a także filmików na YouTube to nieco tajemniczy i często niedoceniany sposób na wyróżnienie się na tym portalu internetowym. Tak jak w przypadku stron internetowych w wyszukiwarce Google mamy jednak możliwość zoptymalizowania tych dwóch elementów i stania się bardziej popularnym na YT. W dalszej części wpisu dokładnie odpowiadamy na pytanie, czym jest pozycjonowanie kanału i filmików na YouTube, a także podpowiadamy, dlaczego warto pozycjonować te elementy i jak robić to skutecznie.
Czym jest pozycjonowanie kanału i filmików na YouTube
Pozycjonowanie kanału i filmików na YouTube to proces dostosowania ich do tego popularnego serwisu. Jest on największą wyszukiwarką nagrań wideo w sieci jedna z największych stron ogólnie. YT należy również do marki Google i działa na podobnej zasadzie eksponując jakościowe i wartościowe materiały. Pozycjonowanie filmików oraz kanałów polega zatem na poinformowaniu YouTube, że są one jakościowe i przydatne dla użytkowników, aby były wyświetlane jak najwyżej w hierarchii wyników wyszukiwania.
Serwis YouTube można zatem porównać do wyszukiwarki Google, a nagrania i kanały do stron internetowych. Choć nie jest to idealne porównanie, dobrze obrazuje w jaki sposób możemy pozycjonować te elementy na YouTube i na czym ono polega.
Dlaczego warto pozycjonować te elementy
Istnieje wiele powodów, dla których warto pozycjonować i optymalizować kanały oraz filmiki na YouTube. Przede wszystkim tylko te najlepiej dostosowane pojawiają się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania, gdy do wyszukiwarki wpisywane są konkretne hasła tematyczne. Oznacza to, że jest to praktycznie jedyna możliwość, aby nasze nagrania znajdowało się na pierwszych miejscach i były często oraz chętnie oglądane. Na YouTube istnieje już też tak duża konkurencja w każdej kategorii tematycznej, że nieoptymalizowane filmiki przeważnie giną w odmętach tego serwisu i nie przynoszą zbyt dużej popularności właścicielom. Pozycjonowanie jest wręcz obowiązkiem, jeśli chcemy zaistnieć na tym portalu.
Wypozycjonowanie kanału i filmików na YouTube będzie przynosiło również wiele innych korzyści. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się większą liczbą odtworzeń naszego materiału, a co za tym idzie i subskrypcjami. Przede wszystkim da to nam popularność w danej branży tematycznej. Dodatkowo będziemy mogli uruchomić zarabianie na YouTube, czyli wyświetlanie reklam na naszych materiałach. Wbrew pozorom przy dużej ilości filmików i odsłon może dawać to nam spore zarobki.
Zwiększenie widoczności materiałów marki na YouTube może być również ciekawym pomysłem na marketing firmy. W taki sposób możemy stawać się rozpoznawalni i pozyskiwać klientów, którzy będą chcieli korzystać z naszych produktów i usług, jeśli zobaczą na YouTube nagrania tematyczne. Pozycjonowanie kanału może zatem zwiększyć rozpoznawalność i zasięg marki, a także pomagać pozyskiwać klientów.
Samo optymalizowanie i pozycjonowanie filmików oraz kanału jest to stosunkowo proste. Z pewnością jest dużo prostsze, niż pozycjonowanie strony internetowej, która w zdecydowanej większości wymaga bardzo dużej wiedzy, bez której raczej nie będziemy mogli wykonywać SEO strony. Pozycjonować kanały i filmiki na YouTube możemy zatem dość prosto i szybko poświęcając jedynie czas, a także uwagę. Plusem jest również możliwość uzyskania porównywalnych profitów widoczność na YouTube do widoczności witryny w Google przy prostszym pozycjonowaniu.
Pozycjonowanie kanału marki na YouTube to również sposób na prześcignięcie konkurencji. Obecnie marki przeważnie skupiają się na stworzeniu i pozycjonowaniu strony internetowej lub stworzeniu konta na Facebooku, czyli najpopularniejszym serwisie społecznościowym. YouTube jest bardzo niedocenianym rynkiem, na którym istnieje wielu klientów i który ma spory potencjał sprzedażowy. Proces ten będzie również idealny dla marek, które sprzedają produkty lub usługi wymagające bardziej szczegółowej prezentacji. Klienci, którzy otrzymają więcej informacji o takich produktach, będą bardziej skłonni na zakupy w naszej marce, aniżeli w tej, która jedynie opisała, a nie zaprezentowała w praktyce danego towaru.
Optymalizacja kanału
Optymalizacja kanału będzie przede wszystkim polegała na odpowiedniej konfiguracji i dostosowaniu do YouTube. Kanał jest miejscem centralnym naszej marki na YT, gdzie będziemy zamieszczali nasze filmiki, więc jest niejako podstawą i platformą do pozycjonowania nagrań.
Przede wszystkim tworząc kanał, powinniśmy dokładnie go opisać i uzupełnić wszystkie informacje o nim. Powinniśmy zatem nadać mu odpowiednią nazwę, a także opis uwzględniający słowa kluczowe, a także powinniśmy dodać odpowiednie tagi dla naszego kanału. Słowa kluczowe możemy przeanalizować i wybrać przy pomocy planera słów kluczowych Google, zewnętrznych keyword generatorów, audytów innych kanałów, a także Google Trends czy propozycji fraz w wyszukiwarce Google.
Kolejnym działaniem pozycjonującym nasz kanał jest stworzenie i dodanie jakościowej grafiki tła, a także miniaturki profilu. Są to graficzne elementy, z którymi bardzo często będą spotykać się nasi odbiorcy i warto, aby powodowały pozytywne odczucia.
Na naszym kanale, warto stworzyć również playlisty, do których będziemy dodawali wgrywane filmiki. Pomoże to posegregować nagrania, ale i także będzie miało wpływ na SEO, gdyż YouTube uważa takie działanie za zwiększające jakość kanału.
Pozycjonowanie kanału na YouTube to również działania zewnętrzne. Choć nie będą one tak szerokie i imponujące jak przy pozycjonowaniu stron internetowych również możemy je wykonywać. Przede wszystkim możemy reklamować nasz kanał w innych miejscach internetu np. w social mediach czy na forach tematycznych. Możemy również kierować ruch na kanał z innych naszych platform np. strony internetowej. Możemy również promować go odpłatnie poprzez artykuły sponsorowane, czy influencer marketing, czyli dwa dobrze odpowiadające stylowi YouTube sposoby reklamowe.
Chcąc pozycjonować nasz kanał, powinniśmy również zastanowić się nad strategią jego prowadzenia, a także promocji. Określenie tych rzeczy ułatwi nam rozwój oraz promowanie kanału. Będziemy wiedzieli, jakie działania musimy wykonywać oraz z jakim natężeniem i w jakiej hierarchii. Powinniśmy też dbać o odpowiednie plansze końcowe, zachęcające do oglądania kolejnych filmików, a także linki do innych nagrań w trakcie filmików czy tłumaczenia. Wszystko to sprawi, że nasz kanał będzie jeszcze bardziej jakościowy i będzie miał jeszcze większy zasięg, a co zatem idzie, będzie pozyskiwał jeszcze większą ilość odbiorców.
Optymalizacja i pozycjonowanie filmików
Dodając nagranie na YouTube, powinniśmy przede wszystkim nadać odpowiednią nazwę pliku, który wygrywamy. Powinna zawierać ona opis nagrania, a także słowa kluczowe. Powinniśmy również unikać znaków specjalnych, a jeśli musimy je dodać, warto używać myślnika, unikając dolnych podkreślników, które nie są rozpoznawane przez YouTube.
Kolejnym ważnym elementem pozycjonowania filmiku, jest nadanie odpowiedniego tytułu, który będzie odzwierciedlał jego tematykę, a także zawierał słowa kluczowe, pod którymi chcemy, aby nagranie było widoczne na YT. Powinniśmy również stworzyć jakościowy opis, który również będzie zawierał te frazy, a także będzie dokładnie opisywał nagranie. Warto zatem stworzyć dłuższy opis nawet na kilka tysięcy znaków. Możemy umieścić w nim informacje użytych produktach, stosowanych usługach, wykorzystanych ścieżkach dźwiękowych, czy zamieścić linki afiliacyjne. Warto również pamiętać, że jedynie kilka pierwszych zdań opisu będzie widoczne na liście wyników wyszukiwania wraz z tytułem i miniaturką. Powinniśmy zatem skonstruować je tak, aby zachęcały do odwiedzenia naszego nagrania.
Niezwykle ważnym elementem każdego filmiku jest również miniaturka, która prezentuje graficznie nasz filmik na liście wyników wyszukiwania. Zawsze powinniśmy tworzyć ją samodzielnie, aby nie była ona przypadkowym wycinkiem fragmentu filmiku, który przeważnie nie będzie zbyt atrakcyjny. Stworzenie jakościowej, profesjonalnej i ciekawej miniaturki będzie przeciągało do naszego filmiku dużo bardziej, niż przypadkowy slajd. Warto podkreślić, że to właśnie miniaturka zdjęcia w dużej mierze odpowiada za to czy użytkownicy klikną na nasz filmik, jeśli ten pojawi się już na liście wyników wyszukiwania.
Tworząc i dodając filmik na YouTube powinniśmy również zadbać o optymalizację user experience, czyli pod kątem użytkowników. Powinniśmy zatem stworzyć jakościowe wideo o minimum jakości HD. Powinniśmy również wybrać atrakcyjny temat tak, aby był chętnie oglądany. Warto zatem przeanalizować, czego oczekuje nasza grupa docelowa i stworzyć nagranie ponadczasowe, które będzie przynosiło nam wiele profitów jeszcze przez długi czas. Dobrym pomysłem jest również przejrzenie konkurencyjnych kanałów — nawet zagranicznych i zorientowanie się, jakie tematy są obecnie popularne. Dobrym pomysłem jest też tworzenie treści poradnikowych, które będą dawały konkretne korzyści naszym użytkownikom i które będą doceniane oraz poszukiwane na portalu.
Reakcja na nasz filmik to kolejna bardzo ważna grupa czynników odpowiadających za jego pozycjonowanie na YouTube. Serwis ten posiada wiele zaawansowanych algorytmów, które oceniają, czy dane nagranie jest popularne i warte promowania. Choć nie znamy dokładnie działania tych algorytmów, zdecydowanie wiemy, że spory wpływ na popularność nagrania mają reakcje widzów. Są to polubienia bądź „łapki w dół”, a także komentarze i subskrypcje. Jeśli zatem chcemy pozycjonować nasze nagranie powinniśmy zadbać o dużą liczbę reakcji. Możemy zatem prosić naszych fanów o lajkowanie naszego materiału. Możemy również pozyskiwać reakcje motywowane, obiecując nagranie kolejnego odcinka, jeśli filmik zostanie polubiony odpowiednią ilość razy. Warto również zadawać pytania otwarte w nagraniu i pytać użytkowników o zdanie, aby Ci chętnie zamieszkali komentarze i dyskutowali w nich pod nagraniem. Wszystko to sprawi, że nagranie będzie popularniejsze w oczach YouTube, a co za tym idzie, będzie wyżej pozycjonowane.