Dodawanie treści na naszą stronę internetową to wbrew pozorom dość trudne i wymagające zadanie. Wie o tym każda osoba, która posiada własnego bloga, serwis tematyczny, czy nawet profil w social mediach. Dodawanie contentu powinno być profesjonalne, a także efektywne. Tylko, dzięki temu mamy możliwość odnoszenia tych wszystkich korzyści, które są związane z publikowaniem treści w internecie. Jak zatem dodawać content na naszą stronę WWW? W tym tekście podpowiadamy, na jakie płaszczyzny, warto zwrócić szczególną uwagę.
Merytoryczna wartość
Przede wszystkim, chcąc dodawać treści pisane na naszą stronę internetową, powinny być one merytoryczne i wysokojakościowe. Oznacza to, że powinny być dostosowane tematyką do naszych odbiorców, a także aktualnych trendów. Powinniśmy zatem przed dodaniem jakichkolwiek treści przeanalizować oczekiwania naszych odbiorców i dać im to czego oczekują. Musimy zatem dobrać odpowiednie tematy i poruszać kwestie, które będą interesujące dla nich. Możemy inspirować się popularnymi tematami podobnych serwisów, sprawdzać blogi i witryny zagraniczne, a także korzystać z narzędzia Google Trends.
Same treści muszą być również napisane odpowiednim językiem, a także dostosowane do odpowiedniej grupy docelowej. Powinniśmy zatem zadbać o odpowiednią długość, styl, formę treści, czy częstotliwość publikacji. Treści, które dodajemy na naszą stronę internetową, muszą być również bezwzględnie bezbłędne, zawierać poprawne informacje, a także być wiarygodne. Tylko, dzięki temu mamy szansę być postrzegani profesjonalnie i pozyskiwać kolejnych odbiorców.
Obecnie wartość merytoryczna jest coraz mocniej doceniana zarówno przez wyszukiwarkę Google, która wyżej premiuje takie witryny, ale też przez czytelników, którzy są zalewani codziennie przez niezliczoną ilość spamu i treści nisko jakościowych. Zdecydowanie warto zatem postawić na jakość tekstów — ciekawych, przydatnych i dopasowania do odbiorców.
Unikalność
Drugim bardzo ważnym elementem, o który musimy bezwzględnie zadbać, chcąc dodawać treści na naszą stronę internetową, jest unikalność contentu. Przede wszystkim oznacza to dodawanie jedynie unikalnych i oryginalnych treści, które nigdy nie były publikowane w internecie i nie są niczyją własnością. Dodawanie tego typu treści może spowodować bardzo negatywne konsekwencje prawne, a także wizerunkowe. Dodawanie tzw. duplicate content na naszą stronę internetową negatywnie również płynne na pozycjonowanie witryny. W skrajnych przypadkach wyszukiwarka Google może nawet wykluczyć naszą witrynę z indeksu Google i nie wyświetlać jej wcale w wynikach wyszukiwania. Google posiada obecnie zaawansowane algorytmy, które wykrywają treści nielegalne, pirackie czy duplikaty contentu skradzione z innych witryn, a następnie kara i takie witryny.
Co ważne, duplikacji treści możemy dokonać również nieświadomie. Dzieje się tak w sytuacji, kiedy uzyskujemy treści pisane np. od copywriterów lub agencji marketingowych, które wykonują za nas treści. Jeśli kupujemy je z niewiadomego źródła lub po prostu od innych osób zawsze powinniśmy zadbać o to, aby sprawdzić je przed dodaniem. Opublikowanie zduplikowanego contentu, który istnieje już w sieci niezależnie od naszej świadomości czy sytuacji, będzie skutkował wieloma negatywnymi następstwami. Duplikacji contentu możemy dopuścić się również w obrębie naszego serwisu, dodając tę samą treść z innej podstrony na kolejną nową. Pomyłka taka również może być odebrana jako duplikacja negatywnie wpływać na SEO witryny.
Jak zatem zadbać, aby content dodawany na naszą stronę internetową był unikalny? Przede wszystkim powinniśmy korzystać z programów antyplagiatowych, aby sprawdzić treści, które dodajemy na naszą stronę internetową. Może być to moduł redaktora w MS Office lub dostępny program antyplagiatowy online w sieci. Są one zarówno darmowe, jak i płatne, a także posiadają wiele dodatkowych funkcjonalności. Sprawdzenie w nich treści jest proste i polega jedynie na przekopiowaniu w odpowiednie pole tekstu i poczekaniu kilkudziesięciu sekund.
Jeśli chcemy uniknąć duplikacji treści w obrębie naszego serwisu i mamy obawy, że niektóre treści mogłyby zostać tak potraktowane, na ważniejszych stronach powinniśmy ustawić atrybuty kardynalność witryny, co zapobiegnie potencjalnej duplikacji. W takiej sytuacji wyszukiwarka Google nie będzie indeksowała mniej ważnej strony, a ryzyko plagiatu wewnętrznego nie zaistnieje.
User experience
Jedną z najważniejszych płaszczyzn, o jaką należy zadbać, kiedy dodajemy treści na naszą stronę internetową jest dostosowanie ich pod kątem user experience. Jest to dostosowanie contentu pod użytkowników — czytelników, którzy będą zapoznawali się z tymi treściami. Oznacza to przystosowanie treści w taki sposób, aby czytelnicy mogli zapoznać się z nimi łatwo, komfortowo i skorzystać jak najwięcej na nich przeczytaniu.
Optymalizacja user experience contentu to wiele różnorodnych działań, które będziemy wykonywali z naszymi treściami. Przede wszystkim powinniśmy zadbać o czytelne przedstawienie treści, czyli formatowanie. Wpływa ono w duży sposób na to jak łatwo i przyjemnie można przeczytać wpis. Jeśli czytanie treści na naszej stronie będzie łatwe i przyjemne użytkownicy będą częściej wracali na nią i polecali ją swoim znajomym. Powinniśmy zatem zadbać o odpowiednie formatowanie, ustalenie nagłówków, a także podzielenie tekstu na śródtytuły, sekcje czy partie. Możemy również stosować w tekście listy punktowe, a także tabele oraz pogrubiać najważniejsze informacje.
Bardzo ważnym elementem dostosowania contentu pod kątem user experience są reklamy. W dzisiejszym świecie zdecydowana większość osób posiadająca witryny monetyzuje ich popularność np. poprzez system Google Adsense, czy innego typu reklamy np. afiliacyjne. Te powinny być dodawane na naszą stronę internetową w przemyślany sposób. Nigdy nie mogą przeszkadzać w użytkowaniu, a także spowalniać naszej strony. Wyszukiwarka Google posiada obecnie wiele algorytmów, które potrafią oceniać czytelność witryny, a także karać serwisy, które stosują nadmierne ilości reklam, uniemożliwiając komfortowe przeglądanie strony.
Ważnym elementem jest również linkowanie wewnętrzne, czyli linki kierujące z jednej podstrony naszego serwisu na inne. Mają one zarówno wartość pod kątem SEO, jak i dostosowania treści do użytkownika. Ich umiejętne używanie może podnieść statystyki strony i sprawić, że użytkownicy będą przechodzili na inne części naszego serwisu oraz zapoznawali się z większą ilością wpisów. W każdym tekście, warto dodać jeden lub dwa linki wewnętrzne kierujące do innych naszych kategorii, wpisów czy elementów witryny, polecając je.
Bardzo dobrym rozwiązaniem, które pomoże zwiększyć dostosowanie treści do użytkowników, jest urozmaicanie ich dodatkowymi elementami. Mogą być to zdjęcia, grafiki bardziej zaawansowany content, taki jak np. podcasty czy materiały wideo. Dzięki temu będziemy mogli przekazać więcej informacji użytkownikom, a także sprawimy, że tekst będzie dużo atrakcyjniejszy dla nich.
SEO
W wielu przypadkach zdecydowanie najważniejszym elementem optymalizacji treści dodawanych na naszą witrynę jest SEO. Jest to dostosowanie treści pod kątem pozycjonowania. Sam content jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych, który w istotny sposób wpływa na pozycję całej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Jeśli zatem chcemy zwiększyć widoczność naszej witryny w ogóle, powinniśmy zadbać o optymalizację dodawanych treści pod kątem SEO.
Przede wszystkim treści powinny posiadać odpowiednie słowa kluczowe, pod którymi chcemy znajdować się w wyszukiwarce Google. Frazy do tekstu powinniśmy dodawać według wcześniej ustalonego konkretnego planu. Nie mogą być to zatem wybrane losowo słowa tematyczne, a słowa kluczowe przeanalizowane przez specjalistów i określone dla naszej witryny. Obecnie, warto dodawać jak najszerszą pulę słów kluczowych w każdym tekście, a nie wydawać konkretnego tekstowi dla konkretnego słowa kluczowego. Jest to obecnie już nieefektywne i grozi kanibalizacją.
Optymalizacja treści pod kątem SEO to również dobranie odpowiedniej długości treści tak, aby nasz content był dłuższy, niż podobny naszej bezpośredniej konkurencji. Powinien być on również publikowany regularnie, a także tak często jak tylko możemy to robić. Dobrym działaniem jest również zamieszczanie linkowania wyjściowego do innych witryn tematycznych w sieci. Według Google jest to przejaw dbałości o naszych czytelników ii chęć zaprezentowania im jak największej ilości informacji. Naturalnie postawa taka jest nagradzana, a same linki w pewnym stopniu ułatwiają odnajdywanie naszej strony w internecie, gdyż jest ona powiązana z wieloma innymi.
Bardzo dobrym sposobem na dostosowanie naszego tekstu pod kątem SEO są dwa typy narzędzi. Jednym z nich jest asystent pisania treści, a drugim audytor contentu. Mówiąc o asystentach pisania mamy na myśli takie narzędzie jak np. Contadu. Działają one w podobny sposób. Wystarczy określić główne hasło przewodnie dla tekstu, a następnie pisać w nich treści. W czasie rzeczywistym zobaczymy, jakie słowa kluczowe powinniśmy dodawać do tekstów, a także, w jakim stopniu tekst jest zoptymalizowany pod kątem SEO. Otrzymamy wiele wskazówek, jak podzielić tekst, sformatować go, czy utworzyć, aby był dobrze dostosowany pod wyszukiwarkę Google.
Jeśli pozyskujemy treści z zewnętrznych źródeł powinniśmy sprawdzać je w takich narzędziach, jak np. Yoast. Narzędzie to działa w podobny sposób, lecz wklejamy do niego gotową treść i poddajemy sprawdzeniu. W efekcie krótkiego audytu otrzymamy raport z kilkunastoma najważniejszymi elementami i oceną czy są one poprawne, czy należy je poprawić.
Zamów treści
Optymalizacja treści, które dodajemy na naszą stronę internetową, nie jest prostym zadaniem. Często musimy zwracać uwagę na odpowiedni kontekst, a także cel, który chcemy osiągnąć i nasze ograniczenia. Jeśli jednak nie potrafimy samodzielnie stworzyć dobrze dopasowanych treści, najlepszym rozwiązaniem jest zamówienie ich u profesjonalistów, aniżeli samodzielne tracenie czasu na tworzenie nieskutecznych i efektywnych wpisów.
Zamówimy je u copywriterów, czyli specjalistów, którzy posiadają często spore doświadczenie w tworzeniu zoptymalizowanego contentu lub w agencjach marketingowych, interaktywnych czy SEO —, w których copywriting jest jedną z głównych kategorii działalności.