Słowa kluczowe to jeden z najważniejszych elementów przy pozycjonowaniu strony internetowej. Bardzo często używamy ich chcąc decydować, pod jakimi hasłami ma wyświetlać się nasza strona internetowa wyszukiwarce Google. Dużo rzadziej wiemy jednak, że dzielą się one na kilka typów, a każdy rodzaj słów kluczowych ma swoją charakterystykę i powinno używać się ich w konkretnych przypadkach. W dalszej części tekstu przedstawiamy 4 najpopularniejsze rodzaje słów kluczowych, aby ich używanie było efektywne i świadome.
Frazy główne
Frazy główne to słowa kluczowe zamieszczane na danej witrynie internetowej o największym priorytecie. Pełnią one — jak sama nazwa wskazuje główną rolę w informowaniu wyszukiwarki Google o tematyce naszej witryny i to właśnie na nie kładziony jest największy nacisk. Fraz głównych używa się na stronie internetowej najczęściej i powtarza wielokrotnie. Przeważnie pulę głównych słów kluczowych stanowi kilka – kilkanaście najlepiej oddających tematykę witryny haseł. Dla każdej witryny internetowej frazy główne będą innymi słowami kluczowymi, choć najczęściej są to najpopularniejsze hasła tematyczne w danej kategorii, które cieszą się największą popularnością wśród użytkowników i gwarantują największą ilość pozyskiwanego ruchu. Pod takimi słowami kluczowymi panuje również największa konkurencja w danych kategoriach – z uwagi na ich popularność.
Frazy główne są ustalane dla każdej witryny internetowej indywidualnie, a są dobierane w taki sposób, aby strona pozyskiwała jak najbardziej wartościowy ruch organiczny w jak największej ilości. Analiza fraz głównych i ich dobór, mogą być zarówno bezkompromisowym wybraniem najpopularniejszych haseł w danej kategorii jak i kompromisem między popularnością a konkurencyjnością czy odzwierciedlać preferowane hasła przez właściciela witryny.
Frazy poboczne
Drugim rodzajem słów kluczowych są frazy poboczne. Są to mniej popularne hasła tematyczne, które stanowią tło dla fraz głównych. W dalszym jednak ciągu są to pełnowartościowe i przydatne hasła tematyczne, które po prostu cieszą się mniejszą popularnością. Fraz pobocznych używa się jako uzupełnienie głównej puli słów kluczowych, na które kładzie się najwyższy nacisk i najczęściej umieszcza w dużej ilości na stronie internetowej. Przy dodawaniu na stronę fraz pobocznych nie kładzie się specjalnego nacisku na takie słowa, a zamieszcza je jednokrotnie lub kilkukrotnie w tekstach SEO czy na samym serwisie. Frazy poboczne stanowią największą pulę słów kluczowych na stronie oraz są średnio i mało popularnymi hasłami tematycznymi.
Co ciekawe frazy poboczne stanowią główny punkt pozycjonowania szerokiego — alternatywnego. W tym typie pozycjonowania na stronie umieszcza się jedynie frazy poboczne bez faworyzowania któregokolwiek z haseł tematycznych.
Frazy lokalne
Jednym z najbardziej znanych i ciekawych typów słów kluczowych są wyrazy lokalne. Używa się je przy pozycjonowaniu lokalnym witryny, a ich zadaniem jest informowanie Google o lokalnym charakterze strony internetowej oraz o tematyce witryny. Lokalne frazy, mogą występować w postaci haseł tematycznych rozszerzonych o nazwę miejscowości jak i być po prostu nazwami samych lokalizacji. Lokalne słowa kluczowe przede wszystkim tworzy się, dodając nazwę miejscowości do popularnych haseł tematycznych lub analizując unikalne zapytania lokalne np. w planerze słów kluczowych Google. Celem fraz lokalnych jest pozyskiwanie na stronę ruchu organicznego, który dotyczy lokalnego kontekstu wyszukiwanych informacji. Fraz lokalnych będziemy używać zatem gdy chcemy:
- pozyskiwać lokalnych klientów
- docierać do konkretnej grupy odbiorców
- przy promowaniu marki działającej jedynie lokalnie
Frazy brandowe
Frazy brandowe to słowa kluczowe dotyczące marek i firm. Najczęściej fraz brandowych używa się przy pozycjonowaniu sklepów internetowych, na których znajdują się konkretne produkty konkretnych marek. Frazy brandowe zawierają w sobie nazwę konkretnej marki lub mogą być samą nazwą takiej firmy. Przykładem fraz brandowych, mogą być słowa kluczowe takie jak np. Buty Nike czy KFC. Są one zatem określeniem brandów występujących na rynku.
Słowa kluczowe tego typu, mogą również odnosić się do nazwy naszej marki np. zakładu handlowo-usługowego czy firmy. W takim wypadku są one używane w internecie do budowania rozpoznawalności i świadomości marki. Jeśli prowadzimy witrynę internetową firmy, zdecydowanie warto pamiętać o tego typu słowach kluczowych, aby nasza marka mogła być odnajdywana bezpośrednio po nazwie w internecie, co wpłynie na jej wiarygodność oraz pozytywny wizerunek.