FAQ to jeden z najbardziej niedocenianych elementów strony internetowej, a także sekcja, która jest ewidentnie pomijana i marginalizowana w mediach społecznościowych czy innych miejscach w sieci przez wiele marek. Panel pytań i odpowiedzi jest jednak bardzo ważnym elementem, o który warto zadbać wszędzie tam, gdzie istnieje możliwość jego dodania. Czym zatem jest FAQ i jaką rolę pełni? Dlaczego sekcja pytań i odpowiedzi jest tak ważna? Jak stworzyć poprawną listę FAQ? Szczegóły poniżej.
Czym jest FAQ i jaką pełną rolę najczęściej zadawane pytania
FAQ to sekcja pytań i odpowiedzi. Jest ona zamieszczona na różnych stronach internetowych np. stronach projektów, w sklepach internetowych czy na blogach i stronach marek. Pełni ona rolę informacyjną i główne miejsce w danym serwisie, gdzie użytkownik może otrzymać odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące danego projektu. Sama sekcja FAQ ma bardzo prostą formę — konkretnych pytań z zamieszczonymi poniżej konkretnymi odpowiedziami. Jest to bardzo niepozorny element naszej strony internetowej, który ma jednak bardzo duże znaczenie i który często jest pomijany. Sekcja pytań i odpowiedzi może być używana w dowolnej branży, w dowolnej kategorii tematycznej czy na dowolnych typach stron internetowych. Może być również zamieszczona na profilach społecznościowych czy na forach i jest uniwersalną metodą na podsumowanie wszystkich najważniejszych kwestii dotyczących danego projektu.
Dlaczego sekcja FAQ jest tak ważna. FAQ a SEO
Sekcja pytań i odpowiedzi jest bardzo ważnym elementem każdej marki, projektu czy strony internetowej. Przede wszystkim pozwala uzyskać informacje odbiorcom na nurtujące ich pytania. Dostęp do informacji jest jednym z najważniejszych elementów prowadzenia każdej marki w internecie. Użytkownicy chcą podejmować decyzje na podstawie jak największej wiedzy, świadomie i robiąc to korzystnie. Dając im zatem dostęp do informacji, spełniamy ich jedno z najważniejszych oczekiwań wobec naszej marki.
Drugim powodem, dla którego sekcja FAQ jest bardzo ważna, jest komfort uzyskania informacji. Odbiorcy przede wszystkim chcą otrzymać konkretną odpowiedź na zadane pytanie w krótkim czasie. W porównaniu z postami, wpisami blogowymi czy opisami produktów sekcja pytań i odpowiedzi jest bezkonkurencyjna. Użytkownicy bardzo często korzystają z niej, gdyż nie muszą przekopywać się przez duże ilości tekstu lub samodzielnie wnioskować odpowiedzi na nurtujące ich kwestie. Jeśli zatem znajdą sekcję FAQ i skorzystają z niej, będą bardzo zadowoleni i pozytywnie będą oceniali naszą markę.
FAQ to również kwestie wizerunkowe wpływające na pozytywny odbiór naszej marki. Dzięki sekcji pytań i odpowiedzi możemy kreować pozytywny i profesjonalny wizerunek naszej firmy oraz budować zaufanie do niej. Im więcej wiedzy dostarczymy naszym odbiorcom, tym nasza marka będzie mniej anonimowa, a odbiorcy będą chętniej z niej korzystali. Dział FAQ jest również powszechnym i podstawowym elementem każdej strony internetowej czy e-sklepu. Brak profesjonalnie wykonanej takiej sekcji będzie zatem odbierany bardzo negatywnie i będzie powodowało to wiele wątpliwości odnośnie naszej marki np. czy jest profesjonalna, godna zaufania itp.
FAQ to również bardzo ważny element strony internetowej z pewnego prozaicznego względu. Jest to miejsce, z którym przeważnie klienci stykają się na samym początku interakcji z naszą marką. Kierują oni często swoje pierwsze kroki właśnie do tej sekcji, aby poznać odpowiedzi na najważniejsze pytania odnośnie możliwości płatności, dostawy, produktów itp. Jest to zatem miejsce, w którym użytkownik na samym początku styczności z naszą marką spędzi pewną ilość czasu. Możemy dzięki temu przygotować odpowiednio całą podstronę z sekcją pytań i odpowiedzi, a także sam dział FAQ. Pozwoli to wyrobić odpowiednie pozytywne pierwsze wrażenie, którego nie możemy już zrobić w przyszłości. Wrażenie takie często gruntuje pewną opinię o danej marce, którą trudno później zmienić.
Jak wykorzystać FAQ (często zadawane pytania) w marketingu?
Marketing internetowy to sztuka zainteresowania odbiorcy wieloma – często ekwilibrystycznymi metodami i strategiami reklamowymi. Często jednak najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze, a danie odbiorcom konkretnej odpowiedzi na poszukiwane pytanie może być najlepszym rozwiązaniem. Jak zatem wykorzystywać FAQ w marketingu i czy w ogóle jest to możliwe?
Tak, odpowiedź na to pytanie jest jak najbardziej twierdząca, a FAQ wbrew pozorom możemy wykorzystywać w marketingu internetowym marki. Przede wszystkim powinniśmy posiadać solidnie i poprawnie stworzoną sekcję pytań i odpowiedzi, którą będziemy starali zainteresować się odbiorców. Promowanie się właśnie poprzez ten element i eksponowanie go możemy wdrażać np. poprzez reklamy displayowe. Nie jest to najczęściej wybierany sposób promocji, ale również może dawać bardzo dobre efekty.
Sekcję pytań i odpowiedzi możemy przede wszystkim publikować w naszych social mediach na profilach, a także w grupach tematycznych. Odbiorcy nie będą negatywnie odbierali takiego wyeksponowanego elementu, gdyż jest to pigułka wiedzy bez zbędnych form. Znacznie szybciej mogą narzekać na zbyt agresywne reklamy czy niskojakościowy „bełkot reklamowy”. Zamiast zatem zamieszczania kolejnej nieskutecznej reklamy, możemy opublikować sekcję najczęstszych pytań i odpowiedzi dotyczących naszej marki, która z pewnością zainteresuje wiele osób.
FAQ może być również promowanym elementem np. poprzez systemy reklamowe takie jak Google Ads czy Facebook Ads, a także marketing szeptany lub artykuły sponsorowane. Będzie to z pewnością oryginalne działanie promocyjne, które już samo w sobie przyciągnie uwagę odbiorców. Zapoznają się oni również z sekcją FAQ bardzo chętnie, gdyż nie będzie wymagało to od nich dużego zaangażowania, a będą mogli otrzymać od razu konkretne informacje.
Ciekawym wykorzystaniem FAQ jest również dodawanie go do zamówień wraz z kodami rabatowymi czy innymi zachętami zakupowymi. Jeśli nasi klienci lepiej poznają markę, będą jej bardziej świadomi, a co za tym idzie bardziej przywiążą się do naszej marki. W przyszłości jeśli będą mieli do wyboru kilka marek, wybiorą naszą, gdyż będzie to dla nich bezpieczniejszy i pewniejszy wybór. Odbiorcy bardzo często zapoznają się z pytaniami i odpowiedziami o naszej marce jeśli znajdą je w przysłowiowym pudełku wraz z produktem lub e-mailu z potwierdzeniem zakupu. Będą chcieli w ten sposób sprawdzić, co dokładnie otrzymali, a pigułka wiedzy z pewnością ich nie rozczaruje.
Jak stworzyć poprawną sekcję FAQ na stronie
Pierwszym krokiem do stworzenia poprawnej sekcji FAQ jest zebranie wszystkich najważniejszych pytań, jakie mogą dotyczyć naszej marki, sklepu internetowego czy projektu. Warto określić pulę takich pytań na podstawie samodzielnych przemyśleń, doświadczenia, a także najczęściej zadawanych pytań przez klientów. FAQ powinno być kompletne i dostarczać wszystkich informacji na stronie. Jest to miejsce, gdzie użytkownicy szukają szybkich i konkretnych odpowiedzi, a więc powinni je otrzymać. Jeśli nie znajdą odpowiedzi na swoje pytania, przeważnie nie będą szukali ich w innych miejscach, gdyż nie będą zdeterminowani do skorzystania właśnie z naszej oferty. Należy pamiętać, iż na rynku działa wiele innych marek we wszystkich branżach, z których można skorzystać równie prosto.
Prostota to kolejny wymóg stworzenia poprawnej sekcji pytań i odpowiedzi. Jest to sekcja, która powinna zawierać minimalistyczne, a także kompleksowe i jak najdokładniejsze odpowiedzi na pytania. Powinniśmy zatem używać maksymalnie prostego języka i minimalistycznej formy. Nasze odpowiedzi na zadane pytania powinny zbliżać się nawet w stronę zdawkowości. Jeśli chcemy opisać nieco dokładniej dane zagadnienie, powinniśmy oddzielić pustym wierszem dodatkowy dłuższy opis. Użytkownicy którzy szukają szybkiej odpowiedzi, w pierwszej kolejności chcą poznać konkretną odpowiedź na dane pytanie i należy im to umożliwić. Z pewnością niekorzystne będzie dodanie dużego bloku tekstu, który będzie zawierał bardzo szczegółowy opis zagadnienia. Użytkownicy nie będą chcieli wyszukiwać w nim informacji na poszukiwany temat i będzie to dla nich bardzo niekomfortowe.
Kolejną podpowiedzią gdy tworzymy FAQ, jest odpowiednie ułożenie pytań. Wbrew pozorom jest to bardzo ważny czynnik, który decyduje o czytelności, a także komforcie sekcji pytań i odpowiedzi. Pytania powinny być ułożone tematycznie. Te dotyczące płatności powinny być obok tych dotyczących wysyłki czy reklamacji. Na samym początku, warto dodać pytania odnośnie samego sklepu internetowego czy projektu, a następnie procesu sprzedażowego. Informacje o kontakcie i pytania tego typu również powinny być zgrupowane obok siebie. Pomieszanie wielu rodzai pytań z pewnością nie będzie komfortowe dla użytkowników i będzie powodowało irytację gdy dany użytkownik chcąc poznać konkretną część funkcjonowania naszej marki będzie musiał przekopać się przez wszystkie pytania i odpowiedzi.
FAQ to również content o czym zapomina bardzo wiele osób i marek. Dodając taką sekcję na naszej stronie internetowej, powinna być ona zoptymalizowana pod kątem SEO. Treści takie często są dłuższe niż pojedyncze wpisy czy teksty tematyczne na naszej stronie internetowej, co najlepiej świadczy, iż jest to ważny element witryny. Tworząc dział pytań i odpowiedzi, powinniśmy sprytnie przemycić w nim odpowiednie słowa kluczowe, pod które pozycjonujemy naszą stronę internetową. Powinniśmy również linkować wewnętrznie i zewnętrznie do tego miejsca. Obowiązkowym elementem FAQ jest również formatowanie. Treść powinna być atrakcyjna wizualnie, a także sformatowana, co będzie uproszczało pozyskiwanie informacji. Możemy zatem pogrubiać najważniejsze kwestie, sentencje czy słowa kluczowe, a także podkreślać najważniejsze myśli.
Ciekawą wskazówką, o której zapomina wiele osób jest również dostosowanie FAQ pod kątem user experience, czyli użytkownika. Zamieszczając taką sekcję, należy zrobić wszystko, aby korzystanie z niej było wygodne i komfortowe dla odbiorców. Warto zatem zastanowić się nad interaktywnym – rozwijanym działem pytań i odpowiedzi. Znacznie prostszym rozwiązaniem będzie umieszczenie odpowiednio sformatowanego zwykłego tekstu z pogrubionymi pytaniami, z którym będzie znacznie łatwiej się zapoznać. Na proste FAQ, warto stawiać szczególnie jeśli nasz dział jest skromny. Jeśli jednak będziemy musieli zastosować rozwijane lub interaktywne FAQ powinniśmy prezentować je na jednej stronie bez konieczności przechodzenia na inne podstrony. Takie działanie jest szkodliwe i wydłuża czas uzyskania konkretnej odpowiedzi.