Sprzedaż w internecie to nie tylko posiadanie własnego sklepu internetowego, ale też dropshipping czy afiliacja. Mówiąc zatem o handlu internetowym, mówimy o większej ilości sposobów sprzedaży. W tym tekście przedstawiamy te trzy najpopularniejsze typy handlu internetowego oraz podpowiadamy, jak można dzięki nim zarabiać w internecie.
Sklep internetowy
Pierwszym i zdecydowanie najpopularniejszym sposobem zarabiania na handlu w internecie jest założenie swojego, własnego, rzeczywistego sklepu internetowego. Może działać on zarówno w prostej podstawowej wersji, gdzie będziemy uzyskiwali małe zyski lub być dużą internetową machiną do zarabiania pieniędzy, gdzie będziemy budowali naszą rzeczywistą markę.
Prowadzenie sklepu internetowego polega przede wszystkim na założeniu własnego e-sklepu. Możemy zrobić to zarówno za darmo, jak i odpłatnie. W tym celu możemy wybierać z wielu opcji. Przede wszystkim może być to stworzenie własnej strony internetowej — na zamówienie lub w kreatorze, a także otwarcie sklepu na specjalnej platformie sprzedażowej. Możemy do tego celu wykorzystywać również portale aukcyjne tak jak Allegro, eBay czy Amazon, a także portale ogłoszeniowe typu OLX czy Facebook Marketplace.
Następnie powinniśmy zbudować swoją realną infrastrukturę, czyli magazyn i miejsce, w którym będziemy prowadzili naszą działalność. Wielkość takiego miejsca zależy od wielkości przedsięwzięcia i ilości produktów, które chcemy sprzedawać. Następnie musimy zainwestować środki w zakup pierwszej partii towaru, a następnie po otrzymaniu zamówienia spakować go oraz wysłać. Ważną rolę w procesie prowadzenia własnego sklepu internetowego odgrywa również digital marketing. Jest to reklamowanie sklepu internetowego np. profilu na Allegro i pozyskiwanie klientów. Do tego celu możemy wykorzystać wszystkie najpopularniejsze sposoby marketingu internetowego, a także wymyślać i tworzyć swoje własne systemy sprzedażowe.
Ten sposób zarabiania na handlu przede wszystkim umożliwia budowanie nam profesjonalnej i rzeczywistej marki. Działając w ten sposób, może być to alternatywa dla naszej tradycyjnej pracy lub spełnienie naszych marzeń o budowaniu biznesu czy prowadzeniu niezależnej własnej działalności. Pracując w ten sposób, możemy osiągnąć bardzo wiele, tworząc wartościowe marki generujące bardzo duże zyski. Wybierając branże w której będziemy działali, warto jednak wybierać takie, na których się znamy np. z racji wykształcenia, doświadczenia lub zainteresowań.
Porada: Założenie własnego sklepu internetowego może być trudnym i czasochłonnym procesem. W sieci wiele agencji marketingowych, czy interaktywnych oferuje wykonanie takiej usługi. Warto rozważyć skorzystanie z niej, gdyż będziemy mogli często za niewielką opłatą skorzystać z uruchomienia i konfiguracji takiego sklepu. Agencje marketingowe posiadają swoje wyrobione sposoby tworzenia sklepów, które są gotowe do użytku praktycznie od zaraz. Często poświęcenie dużej ilości czasu i uwagi będzie dużo bardziej kłopotliwe, niż wydanie pewnej sumy pieniędzy na zakup gotowego sklepu internetowego, w którym będziemy mogli rozpocząć sprzedaż od ręki.
Dropshipping
Bardzo ciekawą alternatywą dla prowadzenia tradycyjnego sklepu internetowego jest dropshipping. Jest to sprzedaż produktów, których praktycznie nie posiadamy, czyli pośredniczenie między klientem a wykonawcą zamówienia.
W tym modelu sprzedaży prowadzimy swój własny sklep internetowy i wystawiamy w nim towary, których nie posiadamy. Następnie, jeśli sprzedamy je, z zarobionych pieniędzy zlecamy realizację danego zakupu np. w hurtowni, u podwykonawcy, czy producenta za mniejszą sumę. Najważniejszym elementem dropshippingu jest zatem wynajdywanie atrakcyjnych ofert na produkty i usługi, a następnie sprzedawanie ich we własnym sklepie internetowym po wyższej cenie. Różnica będzie naszym zarobkiem.
Sprzedawanie produktów, których nie posiadamy, ma wiele zalet. Przede wszystkim nie musimy dbać o realną infrastrukturą taką jak magazyn czy miejsce biurowe i zatrudnianie pracowników. Jedyne czego potrzebujemy to dostęp do internetu. Nie musimy również posiadać budżetu, który zainwestujemy w otwarcie sklepu internetowego. Jedyne co będziemy musieli robić to wystawiać na sprzedaż produkty, a następnie zamawiać ich realizację bezpośrednio w hurtowni do klienta. Wymaga to przede wszystkim bardzo dobrej umiejętności poruszania się po internecie, która będzie potrzebna nam zarówno do reklamowania naszego sklepu internetowego, jego obsługi, a także monitorowania produktów w hurtowniach.
Plusem tego sposobu sprzedaży w sieci jest również to, że możemy działać na bardzo dużą skalę. Jako że nie musimy kupować wszystkich produktów i towarów osobiście, a następnie ich przechowywać, możemy sprzedawać praktycznie wszystko w gigantycznych ilościach. Jedynym elementem, na który musimy zwrócić uwagę, jest bieżące monitorowanie cen, aby te nie wzrosły ponad cenę, którą oferujemy naszym klientom.
Przykład: Przykładem dropshippingu może być sprzedawanie piór wiecznych. Po założeniu naszego sklepu internetowego, w którym sprzedajemy pióra, będziemy następnie promowali je i reklamowali w internecie. Jeśli znajdziemy kilku klientów, którzy dokonają zakupu takich piór w naszym sklepie, następnie zlecimy wysyłkę piór z hurtowni bezpośrednio do nich z pieniędzy, które otrzymaliśmy za transakcję.
Afiliacja
Bardzo ciekawym sposobem zarabiania na sprzedaży – tym razem pośrednim jest afiliacja. Jest to odpłatne polecanie produktów i usług innym osobom w internecie. W tym sposobie zajmujemy się jedynie marketingiem i reklamą danych produktów, a jeśli zostaną one zakupione przez użytkowników, od danej marki, która zrealizuje cały proces wysyłkowy, my otrzymamy wynagrodzenie. Afiliacja jest zatem płatnym poleceniem produktów i zarabianiem na skutecznym reklamowaniu danych rzeczy.
Możemy korzystać z tego sposobu zarabiania na handlu dzięki wielu różnorodnym platformom afiliacyjnym. Tylko na polskim rynku znajdziemy kilka dużych serwisów afiliacyjnych, na których znajdują się oferty poszczególnych marek. Są to oferty globalnych firm dobrze znanych ze świata rzeczywistego, co może powodować pewnego rodzaju zaskoczenie. Marki takie jednak doceniają siłą afiliacji i chętnie współpracują poprzez takie platformy z osobami, które chcą zarabiać na reklamowaniu ich. Na portalach tego wystarczy się zarejestrować, a następnie wybrać produkty np. według kategorii, czy wysokości prowizji, jaką otrzymamy za ich skuteczne polecenie.
Wynagrodzenie ustalane jest indywidualnie w zależności od konkretnego produktu, który promujemy. Najczęściej jest to prowizja procentowa lub konkretna wcześniej z góry ustalona suma za skuteczne polecenie, które zakończy się sprzedażą. Czasami możemy również rozliczać się w modelach wynagrodzenia za kliknięcie w link, podanie danych w formularzu czy kontakt z marką. Wynagrodzenie za jeden skutecznie zareklamowany produkt może wynosić od kilku do nawet kilkuset złotych. Przeważnie im droższy jest dany produkt, który reklamujemy, tym większa prowizja za jego skuteczne polecenie.
Jeśli chcemy korzystać z tego sposobu zarabiania na handlu internetowym, przede wszystkim musimy skupić się na wypracowaniu skutecznych sposobów reklamy. Możemy do tego celu używać pozycjonowania stron internetowych, content marketing, marketing szeptany, reklamowy w social mediach czy współpracę z influencerami i publikowanie artykułów sponsorowanych. Są to jedynie najczęściej wykorzystywane sposoby promocji produktów, a każda osoba zajmująca się afiliacją ma wyrobione swoje własne metody reklamy. Muszą być one odpowiednio dostosowane do produktu, który reklamujemy, a także grupy docelowej, do której chcemy trafić. Kluczem do sukcesu jest znajomość branży digital marketingu, a także umiejętność promowania produktów.
Który sposób wybrać?
Jeśli interesuje nas handel internetowy, i widzimy w nim potencjał a także chcemy zarabiać właśnie w taki sposób często możemy zastanawiać się, jaki typ handlu internetowego wybrać. Każdy z nich ma swoje plusy i zalety, i będzie korzystny w nieco innej sytuacji.
Dropshipping warto wybrać przede wszystkim, jeśli nie posiadamy budżetu na start, a chcemy wejść do branży e-commerce. Będzie to dobry pomysł na zarobienie pierwszych pieniędzy, które następnie możemy zainwestować w stworzenie realnej marki sprzedażowej. Możemy również, dzięki temu budować markę cyfrową, choć musimy pamiętać o tym, że nie będziemy mieli wpływu na proces wysyłkowy, całą obsługę klienta, a także branding wysyłanych paczek. Jest to również dobry pomysł, jeśli zależy nam tylko na zarobku, gdyż możemy działać w różnych branżach i wybierać tylko intratne produkty do sprzedaży.
Jeśli chcemy działać z kolei długofalowo i budować rzeczywisty projekt, zdecydowanie dobrym rozwiązaniem będzie wybranie tradycyjnego sklepu internetowego. Będziemy mogli skupić się zatem na jednej konkretnej branży, a także podnosić swoje kwalifikacje i rozwijać się w tym kierunku. Choć będzie to dużo wolniejszy i mozolniejszy proces od dropshippingu, będzie również stabilny, a my będziemy mieli wpływ na wszystkie aspekty biznesu, który będziemy prowadzili. Wybór sklepu internetowego będzie również dobrym posunięciem, jeśli posiadamy pewną sumę i chcemy zainwestować ją w biznes. Będziemy też tworzyli wartościową rzecz — markę, która dzięki sprzętowi, zbudowaniu infrastruktury sprzedażowej, czy bazy klientów będzie wartościową rzeczą samą w sobie, którą będziemy mogli sprzedać w przyszłości.
Mówiąc również o długofalowych planach zarabiania w branży e-commerce, warto również wziąć pod uwagę afiliację. Zbudowanie bardzo szerokiej gamy linków polecających, reklam i materiałów promujących konkretną ofertę będziemy mogli często przez bardzo długi czas zarabiać nawet pasywnie na szeroko pojętym handlu internetowym. Afiliację warto wybierać również, jeśli znamy się na promocji marki, digital marketingu i potrafimy docierać do klientów. Dzięki temu nawet jeśli nie mamy zmysłu biznesowego i talentu do zarządzania biznesem, nadal będziemy mogli zarabiać pieniądze na sprzedaży internetowej, skupiając się tylko na promocji produktów w sieci, czyli tym, co potrafimy.