Content to jeden z najważniejszych czynników rankingowych, który w istotny sposób wpływa na to, gdzie w wyszukiwarce Google znajduje się nasza witryna na liście wyników wyszukiwania. Strategia pozycjonowania sklepu internetowego oparta o content marketing jest zatem bardzo skuteczna – niezależnie od tego, czy chcemy promować naszą markę głównie przez treści, przez inne metody digital marketingu lub SEO. Chcąc pozycjonować nasz sklep internetowy, powinniśmy zatem zadbać o content, zwracając na niego szczególną uwagę. Do jakich elementów związanych z contentem na naszej stronie internetowej powinniśmy podejść zatem w sposób szczególny jeśli chcemy wykorzystać go jako “asa” ? Szczegóły poniżej.
Czym jest content marketing?
Content marketing to strategia marketingu internetowego, która polega na publikowaniu w internecie treści, które to mają za zadanie przyciągnąć użytkowników do naszej marki. Użytkownicy ci mają następnie zostawać naszymi klientami, poznając ofertę marki przy okazji zapoznawania się z treścią. Content marketing można stosować w różnych formach i na różną skalę. Najczęściej stosuje się go podczas promowania przydatnych artykułów blogowych, poradników czy e-booków, a także innego rodzaju contentu. Można stosować go zarówno globalnie kompleksowo na dużą skalę, jak i wdrażać na małych grupach potencjalnych odbiorców. Jest to bardzo skuteczny i pozytywny sposób reklamy internetowej, mający wiele zalet z dużą skutecznością, wysoką jakością czy efektywnością na czele.
Szybki content marketing w pozycjonowaniu strony internetowej to jeden z ciekawszych sposobów w jakie możemy wykorzystać content marketing do pozycjonowania strony internetowej. Będzie to skoncentrowanie się na nim na stronie i szybkie działanie mające na celu maksymalnie przyspieszyć i usprawnić proces pozycjonowania. W tej opcji content będzie „doładowaniem” pozycjonowania i głównym motorem napędowym, do którego będziemy przykładali najwięcej uwagi.
Choć działanie takie nie jest szeroko wykorzystywane, ma bardzo mocne usprawiedliwienie. Dodawanie treści na stronę internetową jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych, jakie roboty Google biorą pod uwagę indeksując nasze strony internetowe. Przykładając zatem sporo uwagi do tego niezwykle istotnego elementu pozycjonowania, będziemy często mogli osiągnąć małym nakładem pracy bardzo dobre efekty. Uzyskane w taki sposób dużo więcej profilów, aniżeli przeznaczając te same środki, czy czas na inne czynniki pozycjonowania, które są mniej istotne i nie będą aż tak bardzo windowały pozycji naszej witryny w Google. Jak zatem wdrożyć content marketing na naszej stronie internetowej, aby znacząco wspomagał pozycjonowanie?
Architektura treści i dobór słów kluczowych
Chcąc skutecznie pozycjonować nasz sklep internetowy, używając do tego celu głównie contentu, przede wszystkim powinniśmy zadbać o architekturę treści. Jest to przemyślenie, zaplanowanie i wdrożenie odpowiedniej strategii dodawania contentu na naszą stronę internetową. Powinniśmy zaplanować, w jakich miejscach będziemy dodawali opisy, jakie stworzymy opisy produktów, jakie treści umieścimy na naszej stronie głównej, a także jak będziemy prowadzili naszego bloga. Jest to bardzo ważne, gdyż pomaga wygodnie i efektywnie prowadzić naszą stronę internetową. Jeśli nie będziemy mieli zaplanowanego schematu dodawania różnego rodzaju treści na naszą stronę internetową, będzie to niezwykle problematyczne. Będziemy działali również nieefektywnie, niewykorzystując połączenia i korelacji między treściami. Możemy również gubić się i mylić, a także utknąć w chaosie, dodając treści bez przemyślenia w różnych miejscach strony.
Architektura informacji to zaplanowanie wszystkich podstron, zakładek i modułów na stronie. Szablon witryny musi być jasny i czytelny a poszczególne zakładki powinny efektywnie wykorzystywać swój potencjał. Musimy zatem przemyśleć w jaki sposób ułożyć czytelną strukturę całej strony. Powinniśmy nadać poszczególnym podstronom odpowiednie nazwy adresów URL zgodnie z zasadą user-friendly, a także stworzyć odpowiedni katalog plików. Choć nie ma jednej, konkretnej, najlepszej struktury sklepu internetowego powinna być ona dopasowane do naszego biznesu. Powinniśmy przedstawiać też informacje od ogółu do szczegółu w poszczególnych dobrze posegregowanych i widocznych kategoriach. Poszczególne podstrony z informacjami powinny linkować wewnętrznie między sobą.
Architektura informacji na stronie to sposób prezentowania treści tak, aby ułatwiały pozycjonowanie oraz korzystanie z serwisu. Dobre rozmieszczenie informacji na stronie ułatwia indeksowanie witryny, nawigację, wyszukiwanie produktu oraz zwiększa konwersję.
Niezwykle ważnym elementem pozycjonowanie strony – zwłaszcza jeśli skupiamy się na wewnętrznym content marketingu, jest dobranie odpowiednich słów kluczowych, pod jakimi będziemy ją promować w wyszukiwarce Google. Przed rozpoczęciem pozycjonowania musimy zatem dowiedzieć się, jakich słów kluczowych używają nasi odbiorcy, aby móc znajdować się w wyszukiwarce właśnie pod takimi hasłami. W tym celu możemy przeprowadzić analizę słów kluczowych samodzielnie lub zlecić to zadanie agencji SEO. Jeśli samodzielnie nie jesteśmy specjalistami w tej dziedzinie, zdecydowanie warto poprosić o wykonanie tej usługi specjalistów. Jest to jeden z najbardziej newralgicznych punktów, który należy wykonać bezbłędnie, a także profesjonalnie. Będziemy opierali się na nim we wszystkich w dalszych krokach pozycjonowania serwisu, a więc musimy mieć pewność, że prowadzi nas w dobrym kierunku.
Treści „na start” przy uruchamianiu bloga
Bardzo ważnym elementem pozycjonowania strony poprzez content marketing jest przygotowanie dużej ilości jakościowego contentu “na start “. Jeśli rozpoczynamy promowanie się w internecie i prowadzenie naszego sklepu internetowego powinniśmy stworzyć w e-sklepie zakładkę blog, co jest bardzo dobrym rozwiązaniem, gdyż pomaga niezwykle wizerunkowo, a także wspomaga proces pozycjonowania ze względu na dużą ilość docenianego przez wyszukiwarkę Google contentu. Co zatem powinniśmy zrobić?
Przede wszystkim powinniśmy zaczynać prowadzenie bloga od przygotowania treści, jeśli nie mamy przygotowanej większej partii tekstów blogowych. Użytkownicy, którzy wchodzą na naszego bloga, powinni otrzymać sporą dawkę różnorodnych artykułów. Dzięki temu będą pozostawali na tej podstronie dłużej i generowali pozytywne statystyki serwisu. Również same roboty indeksujące lepiej ocenią naszą witrynę, jeśli znajdą na niej od razu duże ilości wartościowych wpisów. Powinniśmy zatem przede wszystkim rozpocząć pozycjonowanie sklepu internetowego od dodania większej ilości treści. Powinna być też zoptymalizowana pod kątem SEO, zawierać linkowanie wewnętrzne i posiadać odpowiednie słowa kluczowe.
Treści, jakie dodajemy do naszego bloga, powinny być również aktualne, a także dostosowane do naszej grupy docelowej. Powinny mieć również charakter poradnikowy i dawać konkretną wartość czytelnikom. Dzięki temu content będzie zarówno zatrzymywał osoby, które znajdują się na naszym blogu i służyły naszym klientom, ale również będą wysoko pozycjonowane w internecie w wyszukiwarce Google. Powinniśmy również zadbać o odpowiednią długość tekstów tak, aby były dłuższe, niż teksty konkurencyjnych sklepów internetowych.
Treści, jakie chcemy opublikować na naszym blogu, możemy napisać zarówno samodzielnie, jak i zlecić, to zadanie agencji SEO. Możemy korzystać również z portali ze zleceniami dla copywriterów i zlecać tworzenie wpisów blogowych.
Kategorie i opisy produktów
Zdecydowanie najbardziej wyróżniającym się elementem sklepów internetowych są kategorie a także produkty. Dzięki nim możemy wyszukiwać te rzeczy, które chcemy kupić, otrzymać informacje o nich, wkładać je do koszyka i finalizować transakcje. Chcąc pozycjonować e-sklep kładąc nacisk na content, powinniśmy w szczególny sposób zoptymalizować te elementy.
Otwierając sklep internetowy, powinniśmy zadbać o to, aby wszystkie kategorie posiadały odpowiednio długie, jakościowe i dobrze wykonane opisy kategorii. Są to miejsca, do których w pierwszej kolejności będą przybywali klienci przechodzący na naszą stronę internetową, a więc powinni otrzymać jasne dane o naszym sklepie internetowym i jego asortymencie. Jest to również ważne dla pozycjonowania witryny, gdyż roboty indeksujące niezwykle mocno uwzględniają ten element.
Opisy kategorii powinny być wykonane w oparciu o intencje użytkowników. Dzięki temu dostarczymy im wszystkich informacji, których potrzebują, przechodząc na naszą stronę internetową. Opisy kategorii powinny być zatem stworzone po tym kontem, pod jakim uzyskujemy naszych użytkowników. Przykładowo, nie wszyscy użytkownicy przychodzący na naszą stronę internetową, muszą mieć intencję zakupową. Mogą szukać np. tańszych produktów lub oryginalnych rozwiązań. Musimy dostosować też opisy kategorii tak, aby były pomocne osobom, które pozyskujemy z internetu spod odpowiednich słów kluczowych o konkretnym przesłaniu.
Ważnym elementem, o który również musimy zadbać, są opisy produktów. Przedstawiają one dany produkt, dając informacje o nim potencjalnym klientom. Często jest bardzo problematyczna kwestia, gdyż musimy wykonać dużą ilość podobnych opisów produktów. Powinniśmy jednak zadbać, aby były w pełni unikalne, a także miały odpowiednią długość. Specjaliści przyznają, że opis produktu powinien mieć przynajmniej 300 znaków. Jest to dobry kompromis, choć im dłuższy i bardziej jakościowy opis stworzony na karcie naszego sklepu internetowego, tym lepiej.